Updates

Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Allianz

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Novartis

Advies
houden
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden

Actueel advies

Advies Karel Mercx, 31 aug 2020 17:19

Netflix | Nog altijd enorm groeipotentieel

0 0 Leestijd ongeveer

Streamingdienst Netflix heeft te maken met steeds sterkere concurrentie van techreuzen Apple en Amazon. Het potentieel aan nieuwe klanten is echter nog altijd zeer groot.

Sinds de publicatie van de tweedekartaalcijfers van Netflix in juli is het aandeel 4,5% kwijtgeraakt. Over dezelfde periode heeft de Nasdaq, de index met de honderd grootste Amerikaanse technologieaandelen, 10,8% gewonnen. Dit verschil van 15,3 procentpunt komt doordat Netflix de verwachtingen voor het derde kwartaal heeft teruggeschroefd van een groei van 10 miljoen abonnees in het tweede kwartaal naar 2,5 miljoen in het derde kwartaal.

Voordat het coronavirus de kop opstak was Netflix al onze sectorfavoriet en de pandemie heeft ertoe geleid dat dit nu nog meer het geval is. Net als de concurrentie hebben er bij Netflix productiesets volledig stilgelegen, maar anders dan bij de concurrenten zal het aantal zelfgemaakte films en series van Netflix dit jaar toch toenemen. Een punt van zorg is wel de toenemende concurrentie van twee van de meest waardevolle bedrijven op de wereld, te weten Apple en Amazon. Beide zijn bezig met het ontwikkelen van producties voor hun eigen streamingdiensten en het is dan ook de vraag of Netflix tegen deze twee reuzen is opgewassen.

Algoritme

Aan de andere kant heeft Netflix zijn kunstmatige intelligentie heel goed op orde, waardoor het steeds beter weet waar de kijker op zit te wachten. Zo is de programmatuur die films en series aanbeveelt op basis van het kijkgedrag, de laatste jaren met sprongen verbeterd. Netflix heeft 192 miljoen abonnees, die kunnen kiezen uit meer dan 4000 films en series. Het bedrijf verzamelt een enorme hoeveelheid gegevens over kijkgedrag en loopt daarmee ver voor op de concurrentie. Ikzelf ben een fanatiek Netflix-gebruiker. Het algoritme leert me steeds beter kennen, waardoor ik er niet over denk om weg te gaan.

Reed Hastings, oprichter en co-ceo van Netflix, zei onlangs dat hij sowieso de komende tien jaar nog wil aanblijven als topman. Over die periode zal het bedrijf misschien nog wel meer groei kennen dan in de vorige tien jaar. Met ‘slechts’ 192 miljoen abonnees heeft Netflix wereldwijd nog een enorm groeipotentieel.

Advies Netflix

Ik blijft enthousiast over Netflix en kijk met spanning uit naar de volgende kwartaalcijfers, die duidelijk zullen maken hoeveel abonnementen er in het derde kwartaal bij komen. Over de hoge koers-winstverhouding van 80 maak ik me geen zorgen, want de winst stijgt al jaren sneller dan de koers van het aandeel. De k/w lag drie jaar geleden boven de 200. Sindsdien is de koers verdubbeld en de k/w ruimschoots gehalveerd. Ik blijft enthousiast over Netflix en handhaaf het koopadvies.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ