Volkswagen | Met ID3 op zoek naar succes
Volkswagen heeft veel last van de coronacrisis. Bij de presentatie van de cijfers over de eerste helft van het jaar maakte het bedrijf daarom bekend het dividend 2019 te verlagen van €6,50 naar €4,80 per aandeel.
De omzet over de eerste zes maanden van 2020 kwam uit op €96,1 mrd, een afname van 23,2% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Ook het operationele verlies van €0,8 mrd, geeft de impact van de coronacrisis goed weer. Een jaar eerder wist het nog een operationele winst te realiseren van €10,0 mrd. Het verlies per aandeel kwam uit op €2,44 tegen een winst per aandeel van €13,69 over de eerste helft van 2019.
CFO Frank Witter liet weten ervanuit te gaan dat Volkswagen over het boekjaar 2020 zwarte cijfers zal schrijven. De markt lijkt weer aan te trekken en Volkswagen verwacht dat het herstel in de tweede helft van het jaar verder zal doorzetten.
Het management herhaalde daarnaast haar ambitie om een voortrekkersrol te spelen op het gebied van duurzame mobiliteit. Het investeert daarom de komende vijf jaar circa €47 mrd in elektrificatie, digitalisering, mobiliteitsdiensten en technologie voor zelfrijdende auto’s. €33 mrd daarvan is specifiek bestemd voor de ontwikkeling van elektrische auto’s.
De Volkswagen ID3
De overstap van fossiele brandstoffen naar batterijen lijkt nog niet zo eenvoudig. Volkswagen lanceert in de tweede helft van het jaar in Nederland de ID3, een model waar liefhebbers wat langer op moesten wachten door de coronacrisis en verschillende softwareproblemen. Uit de eerste reviews blijkt dat de ID3 op de markt zal komen, terwijl deze nog niet volledig af is. Verschillende gadgets zoals een app waarmee de eigenaar de auto op afstand kan bedienen en laadpunten kan zoeken zullen achteraf pas worden toegevoegd door software updates.
Ondanks dat de transitie naar elektrisch rijden niet soepel verloopt, verwacht ik dat Volkswagen een leidende rol gaat spelen op het gebied van elektrisch rijden. Ten opzichte van de traditionele autofabrikanten heeft het bedrijf dankzij haar schaalgrootte het voordeel de investeringen voor elektrisch rijden beter te kunnen spreiden. Bij een geschatte k/w 2021 van 7 is het aandeel aantrekkelijk gewaardeerd en herhaal ik het koopadvies.
HALFJAARCIJFERS | ||
In € mrd | 2020 | 2019 |
Omzet | 96,1 | 125,2 |
Operationele winst/verlies | -0,8 | 10 |
Wpa (€) | -2,4 | 13,7 |