Covid-19? Ga toch fietsen!
Wij leren onze peuters de kunst van het fietsen als ze amper kunnen lopen. En de fiets blijft een centrale rol spelen in ieders mobiliteit, vaak tot het eerste baantje aan toe. En soms ver daar voorbij. Ik kreeg van mijn ouders de autorijlessen vergoed, op voorwaarde dat ik tot mijn 18e verjaardag geen brommer of scooter zou aanraken en dus bleef fietsen. Ook in het kader van het klimaatbeleid zou dit anno 2020 zeker didactisch verantwoord kunnen zijn, zij het dat de introductie van de elektrische scooter een innovatie is die afrekent met decibellen en uitstoot.
Covid-19 speelt de fietsrage in de kaart. Zo is de laatste weken hard gewerkt om de infrastructuur van Londen klaar te krijgen voor fietsers die het openbaar vervoer hebben ingeruild voor een tweewieler en voorlopig niet naar de Underground terugkeren. Veel andere landen volgen een vergelijkbare route. Wereldwijd worden miljarden dollars besteed aan het verbeteren of aanleggen van fietspaden, fietsbruggen en fietsenstallingen. Juist en vooral nu.
Stuwende kracht
Even wat feiten op een rijtje. Elk jaar worden wereldwijd 120 miljoen fietsen verkocht. De penetratiegraad is met 42% nog steeds laag; dat wil zeggen dat 42% van alle huishoudens in de wereld over een fiets beschikt. Dat is uiteraard inclusief elk Nederlands huishouden, waar vaak veel meer dan één fiets in de schuur staat. Zakenbank HSBC heeft becijferd dat voor elke stijging van 1% in de mondiale penetratiegraad de vraag naar fietsen met 28 miljoen stuks toeneemt, een stijging van 23%. Behalve deze toenemende fietsdichtheid, is het upgraden van de standaardfiets naar een duurder (elektrisch) model een stuwende kracht achter de fietsenvraag in de komende jaren.
Fietsen – traditioneel of elektrisch – is vaak een uitstekend alternatief voor auto, trein, tram of metro. Je slaat meerdere vliegen in één klap. De uitstoot van geluid en CO2 is nihil, de fietser beweegt dagelijks en blijft gezonder en legt daarmee minder beslag op dure gezondheidszorg. Fietsen is niet alleen goed voor het milieu, maar gelet op bovenstaande trends ook voor de omzet- en winstgroei van fietsenmakers, mogelijk resulterend in stijgende aandelenkoersen. Fietsenproducenten kunnen dan ook een mooie aanvulling op ieders portefeuille zijn.