Updates

Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Allfunds

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Nederland

JDE Peet's

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden

Actueel advies

Advies Jeff Thijssen, 29 apr 2020 14:49

Volkswagen | Crisis komt op slecht moment

0 0 Leestijd ongeveer

Volkswagen kwam zoals verwacht met teleurstellende cijfers. Autofabrikanten hebben veel last van de coronacrisis en de Duitse autobouwer is geen uitzondering. Voor de lange termijn blijven de vooruitzichten echter onverminderd goed.

De uitbraak van het coronavirus heeft de omzet en winst van Volkswagen in het eerste kwartaal flink gedrukt. Ook de vooruitzichten voor het tweede kwartaal zijn somber. In de tweede helft van het jaar zou de vraag naar auto’s echter moeten herstellen.

De omzet over het eerste kwartaal kwam uit op €55,1 mrd, een afname van 8,3% ten opzichte van dezelfde periode in 2019. De autofabrikant zag de verkoop van het aantal voertuigen teruglopen van 2,6 miljoen naar 2 miljoen stuks. Met name de afzet in Azië en Europa stond onder druk. De operationele winst kwam uit op slechts €900 mln, een daling van 78% vergeleken met de eerste drie maanden van 2019. Onder de streep bleef er een winst per aandeel over van €0,78. De negatieve cashflowontwikkeling van €2,5 mrd bij de divisie Automotive als gevolg van oplopende voorraden is wat zorgwekkend.

De tegenslag van de coronacrisis komt op een ongunstig moment. Volkswagen is namelijk druk in de weer om de overgang te maken naar elektrische en zelfrijdende auto’s. Tegen 2025 dient één op de vier auto’s volledig elektrisch te zijn. Om deze doelstelling te realiseren, doet het bedrijf flinke investeringen. In de komende vijf jaar steekt Volkswagen €47 mrd in elektrificatie, digitalisering, mobiliteitsdiensten en in technologie voor zelfrijdende auto’s. Het leeuwendeel van dat bedrag, €33 mrd, is bestemd voor de ontwikkeling van elektrische auto’s.

Advies

Ondanks de tegenvallers blijven de vooruitzichten op de lange termijn positief. Volkswagen is goed gepositioneerd om een tijdelijke crisis te doorstaan. Daarnaast is het bedrijf dankzij zijn schaalgrootte beter dan Daimler en BMW in staat om zijn investeringen voor elektrisch en autonoom rijden te spreiden.

Mijn taxatie voor de winst per aandeel voor 2020 bedraagt €14,60. Op basis daarvan komt de koers-winstverhouding bij een beurskoers van €139 uit op 11. Een aantrekkelijke waardering voor een autofabrikant die naar mijn inschatting samen met Tesla de leiding gaat nemen op het gebied van elektrische en zelfstandig rijdende auto’s. Ik herhaal het koopadvies.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ