Updates

Aandelen Nederland

Lucas Bols

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Altice Europe

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASR

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
houden
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
houden
Aandelen Nederland

NIBC

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Vivoryon Therapeutics

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Pharming

Advies
houden
Aandelen Nederland

SIF

Advies
houden
Aandelen Nederland

Boskalis Westminster

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Van Lanschot Kempen

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
kopen
Aandelen Nederland

OCI

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

AB Inbev

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Allianz

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Linde

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Galapagos

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Ahold Delhaize

Advies
houden
Aandelen Nederland

KPN

Advies
verkopen

Actueel advies

Advies Jeff Thijssen, 29 apr 14:49

Volkswagen | Crisis komt op slecht moment

0 0 Leestijd ongeveer

Volkswagen kwam zoals verwacht met teleurstellende cijfers. Autofabrikanten hebben veel last van de coronacrisis en de Duitse autobouwer is geen uitzondering. Voor de lange termijn blijven de vooruitzichten echter onverminderd goed.

De uitbraak van het coronavirus heeft de omzet en winst van Volkswagen in het eerste kwartaal flink gedrukt. Ook de vooruitzichten voor het tweede kwartaal zijn somber. In de tweede helft van het jaar zou de vraag naar auto’s echter moeten herstellen.

De omzet over het eerste kwartaal kwam uit op €55,1 mrd, een afname van 8,3% ten opzichte van dezelfde periode in 2019. De autofabrikant zag de verkoop van het aantal voertuigen teruglopen van 2,6 miljoen naar 2 miljoen stuks. Met name de afzet in Azië en Europa stond onder druk. De operationele winst kwam uit op slechts €900 mln, een daling van 78% vergeleken met de eerste drie maanden van 2019. Onder de streep bleef er een winst per aandeel over van €0,78. De negatieve cashflowontwikkeling van €2,5 mrd bij de divisie Automotive als gevolg van oplopende voorraden is wat zorgwekkend.

De tegenslag van de coronacrisis komt op een ongunstig moment. Volkswagen is namelijk druk in de weer om de overgang te maken naar elektrische en zelfrijdende auto’s. Tegen 2025 dient één op de vier auto’s volledig elektrisch te zijn. Om deze doelstelling te realiseren, doet het bedrijf flinke investeringen. In de komende vijf jaar steekt Volkswagen €47 mrd in elektrificatie, digitalisering, mobiliteitsdiensten en in technologie voor zelfrijdende auto’s. Het leeuwendeel van dat bedrag, €33 mrd, is bestemd voor de ontwikkeling van elektrische auto’s.

Advies

Ondanks de tegenvallers blijven de vooruitzichten op de lange termijn positief. Volkswagen is goed gepositioneerd om een tijdelijke crisis te doorstaan. Daarnaast is het bedrijf dankzij zijn schaalgrootte beter dan Daimler en BMW in staat om zijn investeringen voor elektrisch en autonoom rijden te spreiden.

Mijn taxatie voor de winst per aandeel voor 2020 bedraagt €14,60. Op basis daarvan komt de koers-winstverhouding bij een beurskoers van €139 uit op 11. Een aantrekkelijke waardering voor een autofabrikant die naar mijn inschatting samen met Tesla de leiding gaat nemen op het gebied van elektrische en zelfstandig rijdende auto’s. Ik herhaal het koopadvies.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €14,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!