Updates

Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Allianz

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Novartis

Advies
houden
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden

Updates

Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Allianz

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Novartis

Advies
houden
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Lezersvragen Jeff Thijssen, 31 jan 2020 13:00

Lezersvraag: is een belegging in lithium nog aantrekkelijk?

0 0 Leestijd ongeveer

De komende jaren zal de groei van het aantal elektrische auto’s flink toenemen. Het Europees Parlement heeft namelijk besloten dat de CO2-uitstoot van nieuwe auto’s voor 2030 met 40% omlaag moet.

Daarnaast moeten de fabrikanten ervoor zorgen dat het marktaandeel van elektrische auto’s flink gaat toenemen. In de praktijk betekent de omschakeling van diesel en benzine naar elektriciteit dat de vraag naar batterijen zal toenemen. Voor het maken van deze batterijen zijn grondstoffen nodig. Lithium en kobalt zijn de twee belangrijkste. Een belegger kan hierop inspelen door te beleggen in producenten van lithium of makers van batterijen.

Vraag naar lithium via AMG

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar AMG, een producent van lithium. Zij kunnen namelijk direct profiteren als er schaarste ontstaat. AMG is de enige speler in Europa met een eigen lithiummijn. Daarnaast heeft het bedrijf eind 2019 stappen ondernomen om een lithiumverwerkingfabriek op te zetten in Duitsland.

Ik verwacht dat afnemers in de rij zullen staan. Onlangs zei de ceo van AMG nog dat de wereldwijde vraag naar lithium in 2025 tussen de 750.000 en 1.000.000 ton zal liggen, terwijl de huidige wereldwijde productie rond de 250.000 ton ligt.