Updates

Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Allianz

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Novartis

Advies
houden
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden

Updates

Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Allianz

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Novartis

Advies
houden
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Opinie Karel Mercx, 19 nov 2019 16:39

Column: emotie en hoop zijn verdwenen

0 0 Leestijd ongeveer

De speculatieve zeepbel lijkt definitief geknapt. Het aandeel Canopy Growth Corporation (met de tickercode WEED) is sinds 29 april gedaald van $70 naar $18.

Het langetermijndoel van dit bedrijf is 54-jarige vrouwen met een Gucci-tas witte wijn te laten inruilen voor marihuana. Leuk idee, maar de vrouwen vinden wijn blijkbaar te lekker…

Opgelopen fantasie

Ook het bedrijfsmodel van WeWork is uitelkaar gespat. Een paar maanden geleden was WeWork nog $47 mrd waard, nu nog maar $7,8 mrd. De fantasie was bij WeWork nog verder opgelopen dan bij Canopy. Het bedrijf koopt panden en verhuurt die weer aan tijdelijke gebruikers.

Doordat WeWork uitsluitend praat over technologie, geloofden beleggers dat het een technologiebedrijf was en geen vastgoedbedrijf. Hoe groter de verliezen, hoe hoger de waardering. Werkelijk waanzin. En kijk naar Uber dat jaarlijks miljarden verliest.

Opeens tikt Uber elke dag een nieuwe laagste stand aan. De prijs van een bitcoin laat daarnaast al maanden lagere toppen en lagere bodems zien.

Door het dak

Beleggers rennen ondertussen massaal naar beleggingen die wel renderen. De grootste bedrijven op de wereld gaan daardoor door het dak. Apple heeft dit jaar al bijna 80% rendement gemaakt en Microsoft zit bijna op 55%. Beide bedrijven hebben een beurswaarde die ruim boven de $1 bln ligt.

Doordat het geld naar de grootste beursgenoteerde bedrijven vliegt, tikt de belangrijkste Amerikaanse index S&P500 bijna elke dag een nieuwe hoogste stand ooit aan.

Booming sectoren

Bij complete sectoren die ermee ophouden zien we hetzelfde. De laatste keer dat een sector die voorheen booming was onderuitging, was in 2007. ING behaalde tussen de lente van 2003 en de zomer van 2007 een rendement van 376%. Toen brak de kredietcrisis uit. De bankensector ging onderuit, maar de belangrijkste indices bereikten in de herfst nog nieuwe recordstanden omdat geld naar de grootste bedrijven ging.

De keer daarvoor was in 1999. In dat jaar ging alleen al KPN omhoog met 133%. In maart 2000 barstte de technologie-zeepbel en in de zes maanden daarna ging KPN met meer dan 60% onderuit. De AEX wist door het vluchtgedrag naar de grootste bedrijven de hoogste slotstand van 687 uit maart aan te scherpen tot 702.

Hoop, emotie en bewezen beleggingen

Wanneer beleggers hun hoop en emotie verliezen, dan verhuizen zij hun geld naar beleggingen die hun waarde hebben bewezen. Dit zijn de grootste en sterkste bedrijven. Dit zorgt voor nieuwe recordstanden.

Het is daarom een veeg teken dat beleggers hun geloof hebben verloren in de mooiste verhalen van de afgelopen jaren.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ