Updates

Aandelen Nederland

Allfunds

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Nederland

JDE Peet's

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen

Actueel advies

Advies Jeff Thijssen, 31 jul 2019 16:45

Mooie halfjaarcijfers Vinci

0 0 Leestijd ongeveer

De concessiedivisie waarmee Vinci tolwegen en luchthavens exploiteert liet opnieuw een mooie groei zien. Ook de acquisitiemotor draait op volle toeren.

Vinci, een van de grootste bouwbedrijven ter wereld, heeft een prima halfjaar achter de rug. Het concern wist zowel met haar bouwdivisie, als haar divisie concessies – waarmee het onder andere tolwegen en luchthavens exploiteert – te profiteren van gunstige marktomstandigheden. De omzet steeg naar €21,7 mrd, een toename van 10% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Het operationele resultaat (ebit) kwam uit op €2,3 mrd, een stijging van 9,1% vergeleken met de eerste zes maanden van 2018. Onderaan de streep werd een nettowinst geboekt van €1,4 mrd (€2,43 per aandeel). Dat is een toename van 4,5% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Daarmee waren de resultaten over de eerste helft van 2019 beter dan de gemiddelde verwachting onder analisten. Beleggers reageerden woensdag enthousiast op de cijfers en zetten het aandeel gedurende de handelsdag ruim 3% hoger.

Exploitatie tolwegen en luchthavens

De meest lucratieve divisie van Vinci is de divisie concessies, waarmee het tolwegen en luchthavens exploiteert. In de eerste zes maanden van 2019 steeg de omzet van deze divisie met 12% naar €3,8 mrd (slechts 18% van de totale omzet). Dat deze divisie de cash cow is van het bedrijf, blijkt uit de cijfers. In de eerste helft van het jaar was 81 % (€1,8 mrd) van het operationele resultaat namelijk afkomstig van deze divisie. De afgelopen jaren heeft het concern zich ingezet om de concessiedivisie uit te breiden.
De meest recente acquisitie is een belang van 50,1% in de luchthaven London Gatwick. In totaal betaalde Vinci hiervoor £2,9 mrd. Hierdoor is Vinci officieel sinds eind mei de op een na grootste luchthavenexploitant ter wereld met 46 luchthavens in 12 verschillende landen. Ook de exploitatie van het aantal tolwegen werd in de afgelopen jaren flink uitgebreid. Recent wist Vinci samen met het Ierse Abtran het management van een tolweg in Dublin binnen te halen voor een periode van elf jaar.

Advies

Vinci is een aantrekkelijk aandeel, doordat de luchthavens en tolwegen voor een stabiele inkomstenstroom zorgen. Bij de huidige k/w van 17 wordt het aandeel echter al voldoende gewaardeerd. Daardoor blijft het advies ‘houden’.

Halfjaarcijfers
In € mrd 2019 2018
Omzet 21,7 19,8
Ebit 2,3 2,1
Nettowinst 1,4 1,3

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ