Updates

Aandelen Nederland

Allfunds

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Nederland

JDE Peet's

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen

Actueel advies

Advies Peter Schutte, 31 jul 2019 13:00

Moeilijke markt voor AF-KLM

0 0 Leestijd ongeveer

Luchtvaartmaatschappij Air France-KLM heeft over het tweede kwartaal het passagiersaantal met een fraaie 5,1% zien groeien. Dit vertaalt zich echter niet in winstgroei.

“In een uitdagende markt heeft Air France-KLM een robuust tweede kwartaal afgeleverd”, aldus topman Benjamin Smith. En daarmee is ook alles gezegd. De markt groeit, maar door steeds fellere concurrentie valt er in de sector momenteel maar moeilijk geld te verdienen. Het passagiersaantal nam flink toe (+5,1%) en dit vertaalde zich ook in een hogere beladingsgraad (+1,3%). Door prijsdruk bleef de stijging van de omzet per eenheid beperkt tot 0,8%. Positief is wel dat de kosten per eenheid, gecorrigeerd voor wisselkoersen en fluctuerende brandstofkosten, met 2,3% daalden.
Deze verhoogde efficiency bood tegenwicht aan de met 18,6% tot €1,4 mrd gestegen kerosinerekening. Op operationeel niveau vertaalt zich dit in een kwartaalresultaat van €400 mln, tegen €346 mln een jaar terug. Het concern doet het hiermee beter dan de gemiddelde analistenverwachting van €342 mln.

Toch winstdruk

Onderliggend gaat het echter een stuk minder goed met het concern. Vorig jaar werd het operationeel resultaat namelijk met liefst €260 mln gedrukt door stakingskosten bij Air France. De grootste ‘verbetering’ is dan ook bij de Franse tak te zien, terwijl KLM de operationele resultaten juist met €70 mln zag dalen tot €258 mln. KLM blijft daarmee wel de grootste winstmaker.
Helemaal onderaan de streep resteert een kwartaalwinst van €80 mln, tegen nog €110 mln in dezelfde periode vorig jaar. De lagere nettowinst komt vooral door een stevig hogere belastingdruk. Boekingen voor de meer lucratieve lange afstandsvluchten liggen voor de tweede jaarhelft boven het niveau van een jaar geleden.

Voor het derde kwartaal wordt een vlakke passagiersomzet per eenheid voorzien. Voor geheel het jaar blijft de verwachting gehandhaafd van een daling van de kosten per eenheid tussen de 0 en 1% en van een schuldratio onder de 1,5. Omdat Air France-KLM zich ondanks de lastige omstandigheden redelijk staande houdt, steeg de koers woensdagochtend met ruim 6%. Gezien de felle concurrentie blijf ik toch bij mijn verkoopadvies

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ