Veroorzaakt media-aandacht het volatiliteitseffect op de aandelenmarkten?
Dit gedrag, dat in een onderzoek in 1996 van Eric Falkenstein ook al bij fondsmanagers werd waargenomen, wijst er volgens Robeco op dat de koersen van aandelen die veel media-aandacht krijgen tijdelijk hoger liggen. Aan de andere kant zijn aandelen die niet regelmatig het nieuws halen waarschijnlijk ondergewaardeerd.
Volatiliteitseffect op de aandelenmarkten
Een conclusie die getrokken kan worden is dat volatielere aandelen, die vaker in het nieuws zijn, een lager verwacht rendement hebben dan de markt als geheel. Zodoende kan de volatiliteitsanomalie, waarbij laagvolatiele aandelen gemiddeld genomen beter scoren, deels verklaard worden uit de attention grabbing-theorie.
Twee hypotheses
Robeco nam de proef op de som. Op basis van gegevens over de 3000 grootste aandelen in ontwikkelde markten tussen januari 2001 en december 2018 werden twee hypotheses getoetst. Allereerst of het volatiliteitseffect waarneembaar is bij aandelen die regelmatig in de media verschijnen. Vervolgens of het lage rendement van aandelen met een hoge volatiliteit veroorzaakt wordt door de grote hoeveelheid media-aandacht die zij krijgen.
Robeco concludeert dat ‘mediagewilde’ aandelen inderdaad een relatief hoge volatiliteit hebben. Aandelen die in de media worden genegeerd zijn over het algemeen minder volatiel. Maar ook trekt Robeco de conclusie dat onder de meest volatiele aandelen het grootste negatieve rendement juist wordt gerealiseerd door de aandelen met de minste media-aandacht.
Daarom verwerpt Robeco de twee hypotheses en concludeert dat de volatiliteitsanomalie niet verklaard kan worden door de attention grabbing- theorie.