Updates

Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Allianz

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Novartis

Advies
houden
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden

Updates

Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Allianz

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Novartis

Advies
houden
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden

Veroorzaakt media-aandacht het volatiliteitseffect op de aandelenmarkten?

0 0 Leestijd ongeveer

In 2008 introduceerden Brad Barber en Terrance Odean de attention grabbing-theorie. Empirisch bewijs liet zien dat individuele beleggers eerder geneigd zijn aandelen te kopen die media-aandacht verkregen.  

Dit gedrag, dat in een onderzoek in 1996 van Eric Falkenstein ook al bij fondsmanagers werd waargenomen, wijst er volgens Robeco op dat de koersen van aandelen die veel media-aandacht krijgen tijdelijk hoger liggen. Aan de andere kant zijn aandelen die niet regelmatig het nieuws halen waarschijnlijk ondergewaardeerd.

Volatiliteitseffect op de aandelenmarkten

Een conclusie die getrokken kan worden is dat volatielere aandelen, die vaker in het nieuws zijn, een lager verwacht rendement hebben dan de markt als geheel. Zodoende kan de volatiliteitsanomalie, waarbij laagvolatiele aandelen gemiddeld genomen beter scoren, deels verklaard worden uit de attention grabbing-theorie.

Twee hypotheses

Robeco nam de proef op de som. Op basis van gegevens over de 3000 grootste aandelen in ontwikkelde markten tussen januari 2001 en december 2018 werden twee hypotheses getoetst. Allereerst of het volatiliteitseffect waarneembaar is bij aandelen die regelmatig in de media verschijnen. Vervolgens of het lage rendement van aandelen met een hoge volatiliteit veroorzaakt wordt door de grote hoeveelheid media-aandacht die zij krijgen.

Robeco concludeert dat ‘mediagewilde’ aandelen inderdaad een relatief hoge volatiliteit hebben. Aandelen die in de media worden genegeerd zijn over het algemeen minder volatiel. Maar ook trekt Robeco de conclusie dat onder de meest volatiele aandelen het grootste negatieve rendement juist wordt gerealiseerd door de aandelen met de minste media-aandacht.

Daarom verwerpt Robeco de twee hypotheses en concludeert dat de volatiliteitsanomalie niet verklaard kan worden door de attention grabbing- theorie.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ