Beurzen Vandaag: KPN lager, LVMH fors hoger
NEDERLAND
De AEX noteerde rond 09.30 ongeveer 0,2% hoger op bijna 516 punten. Grote uitschieters zijn er niet, afgezien van KPN, dat zo’n 2% kwijtspeelde na de publicatie van jaarcijfers. De vierdekwartaalcijfers van het telecombedrijf bleven achter bij de verwachtingen en voor 2019 wordt een lagere cashflow voorzien. Koersherstel is er vandaag voor de cyclische, grondstoffengerelateerde aandelen zoals Aperam en ArcelorMittal.
Grootste stijgers AEX/AMX om 09.30 uur:
- Aperam +2,8%
- ArcelorMittal +2,2%
- ASML +1,4%
Grootste dalers AEX/AMX om 09.30 uur:
- KPN -2,8%
- Ahold -0,7%
- Boskalis -0,6%
EUROPA
Elders in Europa zien we een onveranderde Eurostoxx50-index, waarin de luxeaandelen vandaag schitteren na sterke cijfers van LVMH, dat bijna 6% stijgt. De omzetgroei in het vierde kwartaal was sterker dan verwacht en LVMH stelde gerust ten aanzien van China, waar LVMH de laatste drie maanden herstel zag. In het kielzog van LVMH plust ook sectorgenoot Kering bijna 4%. Echt opvallende dalers zijn er niet vandaag.
Grootste stijgers Eurostoxx50 om 09.30 uur:
- LVMH +5,9%
- Kering +3,8%
- ASML +1,4%
Grootste dalers Eurostoxx50 om 09.30 uur:
- Deutsche Post -1,3%
- Siemens -1,1%
- Nokia -1,0%
VERENIGDE STATEN
De Dow sloot gisteren 0,2% hoger op 24.258 punten. Hier was farmaceut Pfizer de grootste uitblinker na beter dan verwachte cijfers over het vierde kwartaal. Ondanks een koerswinst van ruim 3% staat het aandeel in 2019 nog altijd op een verlies van 6,5%. Ook de sector industrials herstelde na onder meer cijfers van dividendportefeuille-aandeel 3M. Grootste daler was telecom- en mediagigant Verizon, dat 3,3% inleverde op het bericht dat het bedrijf voor 2019 geen winstgroei verwacht in verband met flinke investeringen.
Grootste stijgers Dow Jones:
- Pfizer +3,1%
- United Technologies +2,4%
- 3M +1,9%
Grootste dalers Dow Jones:
- Verizon -3,3%
- McDonald’s -0,8%
- Visa -0,7%
GRAFIEK VAN DE DAG
Het aandeel van de Franse luxegigant LVMH maakte vandaag een koerssprong na meevallende cijfers. Opkomende markten en dan met name China (de grootste markt voor LVMH) blijven de drijvende kracht achter LVMH, dat een autonome omzetgroei van 9% realiseerde in het laatste kwartaal. De verkopen van het merk Vuitton passeerden in 2018 voor het eerst de magische grens van €1o mrd.