Updates

Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Allianz

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Novartis

Advies
houden
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden

Updates

Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Allianz

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Novartis

Advies
houden
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Advies Peter Schutte, 20 nov 2018 16:14

Tweedeling bij Lucas Bols

0 0 Leestijd ongeveer

De halfjaarcijfers van drankenbedrijf Lucas Bols vallen beleggers tegen. De koers daalt met circa 10% en noteert weer onder de introductieprijs uit februari 2015.

Lucas Bols heeft een wat moeizame eerste jaarhelft 2018/2019 (periode maart-september) achter de rug. Onderliggend liggen omzet en ebit in lijn met vorig jaar, maar beleggers hadden op groei gerekend. Door negatieve valuta-effecten en een herstructureringslast is de gerapporteerde omzet 2% lager uitgekomen en het ebit 6,5% onder het niveau van vorig jaar uitgekomen. Vanwege een wat hogere belastingdruk daalde de nettowinst zelfs met 9,3%.

Grote tweedeling

In lijn met de doelstelling groeiden de ‘Global brands’ autonoom met 3% tot €37,6 mln. We praten hier over de White Spirits (oa Damrak Gin en Bols Genever), de Italiaanse likeuren (oa Galliano en Vaccari), Passoả en Nuvo. De groei komt voornamelijk van Passoả, waarvan de uitrol in de Verengde Staten goed gaat. De verkoop van de verschillende likeuren in China trekt ook flink aan. Daar staat echter weer een teruglopende vraag in Japan tegenover. China en de VS zijn wel lagere marge landen. Het ebit van de Global brands steeg autonoom met 2,2% tot €16,0 mln.

De regionale merken zagen de verkopen met 10,5% teruglopen tot €10,2 mln. Dit komt door een verkoopdaling van jenever/vieux in Nederland en anderzijds door invoerrestricties in West-Afrika. Rebranding en de in oktober gestarte actie ‘Bols komt met een biertje’ moet tegenwicht bieden aan de continue daling van de vraag naar jonge jenever. Het onderliggende ebit voor de regionale merken daalde met 5% tot €4,3 mln.

Vooruitzichten

Voor de langere termijn blijft het management positief. Het interim-dividend blijft dan ook stabiel op €0,35 per aandeel. De groei van de Global brands zal in de tweede jaarhelft naar verwachting doorzetten, terwijl de regionale merken onder druk zullen blijven. Global brands zijn nu al goed voor 79% van de totale omzet en 83% van de brutowinst. Het bedrijf voorziet nog wel altijd een negatief valuta-effect van €1,2 mln op ebit-niveau. De actuele koers van €15,50 ligt inmiddels een kwartje onder de introductieprijs van drie jaar terug. Bij de huidige k/w van 15 en dividendrendement van 3,9% vind ik het aandeel genoeg afgestraft en verhoog het advies naar ‘houden’.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.