Ondergewaardeerd tv-bedrijf draait prima
Wereldwijd kijken mensen elk jaar 7 miljard keer naar een van de programma’s op de zenders van Discovery Communications. Dit zijn Discovery Channel, The Learning Channel en Animal Planet. De laatste kwartaalcijfers van het bedrijf waren goed. Nog nooit waren winst, omzet of kasstroom zo hoog als in de afgelopen 12 maanden. De omzet en winst groeiden over deze periode met 6%.
De koers van Discovery toont echter een bedrijf in verval: de afgelopen drie jaar daalde de koers met 45,5%, en dit is 81,9 procentpunt slechter dan de S&P500, die een totaalrendement liet zien van +36,4%. De opmars van streamingdiensten als Netflix draagt hier in belangrijke mate aan bij.
Eigen aandelen
Toen de koers-winstverhouding onder de 10 terechtkwam, besloot Gunmar Wiedenfels, ceo van Discovery Communications, op grote schaal aandelen van zijn eigen bedrijf in te gaan slaan. Uit stukken van de Amerikaanse toezichthouder SEC blijkt dat hij aandelen Discovery Communications heeft gekocht op 1 augustus (voor $460.180), 15 augustus ($325.459) en 3 november ($231.732). En hij is niet de enige. David Wargo, president van het bedrijf, kocht bijvoorbeeld begin november voor in totaal $1.575.600 aan aandelen Discovery Communications. De man die verantwoordelijk is voor de strategie heeft er dus duidelijk ook vertrouwen in.
De afgelopen twee weken is ook het vertrouwen van beleggers in het aandeel eindelijk gestegen. De koers is sinds 15 november met 18,9% opgelopen en staat iets hoger dan de gemiddelde koers over de afgelopen 50 dagen. Desondanks is de koers-winstverhouding nog steeds maar 9. De combinatie van goede bedrijfscijfers, de personen in het management die voor grote bedragen aandelen kopen en beleggers die er vertrouwen in beginnen te krijgen, brengt ons tot een koopadvies voor Discovery Communications.
Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.