De gouden driehoek van de beurs: kwaliteit, waarde en momentum
Iedereen vraagt zich wel eens af welke beleggingsstrategie de beste is. De geschiedenis leert dat waardeaandelen beter renderen dan groeiwaarden, maar bij waardebeleggen ligt de focus op de lange termijn. Dat wil zeggen dat het enige tijd kan duren voordat de markt de waarde van goedkope aandelen weet te waarderen.
Bij momentumstrategieën ligt de nadruk op de korte termijn. Aandelen die stijgen, blijven in de regel verder stijgen en aandelen die dalen hebben de neiging verder te dalen. Maar momentumbeleggers moeten wel over stalen zenuwen beschikken. Om de zoveel tijd keert de trend, veelal abrupt. Het is een beleggingsstrategie die gevoelig is voor zware tegenslagen.
Kwaliteit is een stijlfactor die de laatste jaren aan belangstelling wint. Het accent ligt hierbij op het selecteren van bedrijven met een sterke balans en hoge en solide winstgevendheid. De strategie is gebaseerd op de veronderstelling dat kwaliteitsbedrijven met hoge en stabiele winsten doorgaans een beter rendement behalen en een lager risico inhouden dan bedrijven met lagere en minder stabiele winsten.
Tegenwoordig spreekt men van ‘smart beta’, maar stijlfactoren kun je naar believen combineren. Andere aandelenkarakteristieken die bij beleggen een rol spelen zijn dividend, winstgroei, bedrijfsomvang en volatiliteit. Maar naast deze vier zijn er nog andere factoren die van invloed zijn op de koers van aandelen. Denk daarbij aan liquiditeit, sector en land.
Voordat smart bèta’s populair werden, waren waarde, bedrijfsomvang en momentum de belangrijkste stijlfactoren. Uit wetenschappelijk onderzoek en praktijkvoorbeelden was namelijk gebleken dat de drie-eenheid op termijn het hoogste rendement bood. De interesse in smart beta nam door de financiële crisis van 2007/2008 een hoge vlucht, toen beleggers gingen zoeken naar welke risicobronnen in het spel zijn. Daarvoor hadden ze zich vooral gericht op factoren die het rendement maximaliseren, en waren ze uit het oog verloren dat effectenbeurzen een marktplaats voor risico zijn.
Rendement als argument
Tussen 2002 en 2016 sprokkelden Europese aandelen die voldeden aan de toetsingscriteria van kwaliteit, waarde en momentum een samengesteld totaalrendement van 14,12%. Dat is 997 basispunten meer dan het gemiddelde jaarrendement a rata, inclusief dividenden, van 4,15% voor de Stoxx600.
Maar iets dat daarbij misschien wel nog belangrijker is, is het gegeven dat de drawdowns – jargon voor de gebruikelijke tussentijdse koersverliezen – een derde kleiner waren dan bij de index. Daardoor wordt het in turbulente tijden een stuk makkelijker om vast te houden aan de gekozen beleggingsstrategie.
Voor beleggers die overtuigd zijn van de waarde van de gouden driehoek van kwaliteit, waarde en momentum, zetten we de criteria voor de aandelenselectie uiteen.
Bij waardebeleggen worden de aandelen beoordeeld op basis van hun koers/boekwaarde en koers/omzet. Voor beide kengetallen geldt: hoe lager, hoe beter, mits de boekwaarde positief is.
Bij momentum wordt uitgegaan van het lopende rendement in het kalenderjaar en de koersontwikkeling over de voorbije negen maanden.
Bij kwaliteit is enerzijds de ratio van de brutowinst en het totaalvermogen maatgevend, en anderzijds de algemene schuldgraad.
Omdat elke factor een duit in het zakje doet, worden de aandelen aan de hand van de drie stijlfactoren gerangschikt. Kwaliteit is bedoeld als verzekering in bear markets, momentum dient als verklikker voor een trendomkeer en waarde wordt ingezet als indicator voor goedkope aandelen.
De aandelen die op al deze punten het beste scoren, komen in aanmerking voor een selectie. Ze zijn van goede kwaliteit, zijn goedkoper dan de markt en hebben een sterk momentum. In de praktijk zijn het soms kwaliteitsaandelen die het goed doen, soms waardeaandelen en soms momentumaandelen. Soms werken alle criteria tegelijk en, helaas, soms geen enkel.
Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.