Updates

Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

WDP

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
houden
Aandelen Nederland

Nedap

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Nieuwe Steen Investments

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Johnson & Johnson

Advies
kopen
Aandelen Nederland

CMcom

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Philips

Advies
houden
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
houden
Aandelen Nederland

Just Eat Takeaway

Advies
houden
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fagron

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Caterpillar

Advies
houden
Aandelen Nederland

Basic-Fit

Advies
houden
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unilever

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Tesla

Advies
verkopen

Updates

Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

WDP

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
houden
Aandelen Nederland

Nedap

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Nieuwe Steen Investments

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Johnson & Johnson

Advies
kopen
Aandelen Nederland

CMcom

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Philips

Advies
houden
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
houden
Aandelen Nederland

Just Eat Takeaway

Advies
houden
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fagron

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Caterpillar

Advies
houden
Aandelen Nederland

Basic-Fit

Advies
houden
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unilever

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Tesla

Advies
verkopen
Opinie Karel Mercx, 25 jan 2016 12:12

James Valentine: ‘Een analist moet dingen doen die ingaan tegen de consensus’

0 0 Leestijd ongeveer

James Valentine is oprichter van AnalystSolutions. Dit bedrijf traint analisten zodat ze beter worden in het analyseren van aandelen. Eerder was Valentine tien jaar lang analist bij Morgan Stanley. Hij zat elk jaar in zijn sector bij de top-3 van analisten die het hoogste rendement behaalden met hun adviezen. Het Amerikaanse zakentijdschrift Forbes schaarde hem onder de drie beste van de 2000 Amerikaanse sell side-analisten (aanbevelingen voor klanten van banken). Valentine was onlangs in Nederland voor het geven van een training. Wij volgden de training en interviewden hem in de taxi naar Schiphol.

Waarom bent u begonnen met het trainen van analisten?
‘Het gaat niet goed met de beroepsgroep. Dat komt omdat de sector grote bedragen aan het vernietigingen is. Buy side-analisten geven zulke slechte adviezen aan fondsbeheerders dat 70% van hen er de afgelopen vijf jaar niet in is geslaagd de bench­mark te verslaan. Deze fondsbeheerders rekenen volgens de Financial Times $300 mrd aan kosten die ze dus niet verdienen. $250 mrd gaat voor de investeerders verloren omdat het rendement lager is dan bij de benchmark. Verkeerde adviezen van sell side-analisten zorgen daarnaast voor een waardevernietiging van $459 mrd. Bij elkaar verdwijnt er ongeveer $1 bln per jaar doordat analisten onvoldoende presteren. Daar moet nodig iets aan gedaan worden, anders brengen beleggers nog veel grotere bedragen richting ETF’s, met als gevolg dat nog meer analisten straks hun baan verliezen. Dit is naar mijn mening onnodig, en daarom ben ik begonnen met het trainen van analisten.’

Waarom presteren analisten zo slecht?
‘Er zijn een heleboel oorzaken. Die lopen uiteen van het analyseren van veel te veel aandelen tegelijk tot een verbod om de deur uit te gaan om veldwerk te doen. Haalt een analist alleen informatie uit het jaarverslag en uit gesprekken met de ceo van een bedrijf, dan is dat een recept voor slechte resultaten.’

Wat moet een analist dan doen?
‘Een analist moet dingen doen die ingaan tegen de consensus, anders is de kans klein dat hij dingen vindt die anderen niet vinden. Onderzoek door gesprekken in de branche werkt het beste. Bouw een netwerk op in de sector die je volgt, van journalisten tot experts, van klanten tot oud-medewerkers, van toeleveranciers tot bloggers. De kennis die je uit dit soort gesprekken haalt is goud waard. Ik heb gezien dat de belangrijkste analisten de grootste netwerken hebben. In de tijd waarin ik zelf als analist actief was, waren er wel meer dan tienduizend mensen die ik kon bellen voor informatie. Overigens kan ik analisten verzekeren dat reizen een stuk leuker is dan alleen maar op kantoor zitten.’
Waarom zouden zulke mensen met een analist willen spreken?
‘Als een analist de hele dag op kantoor zit en de telefoon pakt, dan werkt het niet. Hij moet naar buiten treden. Hou bijvoorbeeld eens een presentatie op een congres in de sector die je volgt. Werk aan je bekendheid. Door het delen van interessante informatie, delen andere mensen ook graag interessante informatie met jou.’

Naar welke informatie moet je zoeken?
‘Een analist is op zoek naar de cruciale factoren. Zo’n factor bestaat uit vier criteria, en zorgt ervoor dat de adviezen bij de consensus veranderen. Extreme omstandigheden kunnen het vliegverkeer voor een week platleggen, maar dit zal voor analisten geen reden zijn om adviezen in de luchtvaartsector te veranderen. Het heeft dan ook geen zin om te kijken wanneer een vulkaan gaat uitbarsten, maar wel of de kosten bij luchtvaartmaatschappijen structureel naar beneden gaan en of er bijvoorbeeld een overname is. Dit is het eerste criterium: een fundamentele verandering. Het tweede criterium voor een cruciale factor is dat de verandering waarschijnlijk zal plaatsvinden over de periode dat de analist de sector of het bedrijf volgt. Het derde criterium is dat de analist kan onderbouwen waarom hij goed is in het onderzoeken van de factor in kwestie. Tot slot moet de consensus slecht zijn in het voorspellen van de factor. Vooral dit laatste punt is essentieel. Wil je het beter doen dan de benchmark, dan moet je immers weten waar de consensus het bij het verkeerde eind heeft.’

Hoe weet een analist welke factor belangrijk is? En hoeveel factoren mag hij volgen?
‘Op basis van de vier criteria, geeft hij een score aan elke factor die de prijs van een aandeel in beweging zal zetten. Hiervan maakt hij een ranglijst. De factoren die bovenaan staan, geven de grootste kans op aandelenadviezen die werkelijk waarde opleveren. Ik zou er maximaal vier volgen. Het is belangrijk dat het werk van een analist zich zoveel mogelijk richt op deze factoren. Hij zou zich niet met andere dingen bezig moeten houden.’

Wat bedoelt u precies?
‘Ik merk dat analisten vaak reactief werken. Ze komen binnen, openen de e-mail of kijken honderd keer per dag naar de aandelenkoersen van de bedrijven die zij volgen. Ze hebben vergaderingen of zijn bezig met het onderzoeken van randzaken die niet van invloed zijn op het verloop van een aandelenkoers. Een andere methode die niet werkt, is het berekenen van de ideale koers-winstverhouding voor een aandeel. Het onderzoeken van de cruciale factoren is het belangrijkste werk van een analist. Hij moet hier proactief mee bezig zijn.’

Wat moet een analist nog meer doen?
‘Een analist moet efficiënt werken. Ik beveel daarom David Allens boek Getting Things Done bij elke analist aan, en The 7 Habits Of Highly Effective People van Stephen Covey moet ook elke analist gelezen hebben. Deze boeken hebben op lange termijn een grote impact op de carrière. Ik ben verder een groot voorstander van een cursus Excel, en niet alleen voor analisten. Bijna elke professional werkt bijna dagelijks met Excel, en het verbeteren van de vaardigheden met dit programma zorgt ervoor dat het werk sneller, efficiënter en beter gaat. Tot slot is het belangrijk dat elke analist op diplomatieke manier “nee” leert zeggen. Hij moet immers het grootste deel van zijn tijd besteden aan onderzoek.’
Tot slot zijn wij erg benieuwd wat de beste manier is om fraude te plegen met een kasstroomoverzicht.
‘Dat is een uitstekende vraag, een vraag die laat zien dat jullie de materie begrijpen. Mijn antwoord luidt echter: ik weet het niet. De meeste analisten kijken naar winst, omzet, balans en de resultatenrekening. Het is mogelijk om deze zaken anders voor te stellen dan ze in werkelijkheid zijn. Het kasstroomoverzicht is een van de zuiverste methoden om te kijken hoeveel geld er bij een bedrijf binnenkomt.’

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €14,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!