Updates

Aandelen Nederland

Wereldhave

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Goldman Sachs

Advies
houden
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Volkswagen

Advies
houden

Updates

Aandelen Nederland

Wereldhave

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Goldman Sachs

Advies
houden
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Volkswagen

Advies
houden
Advies Jeroen Boogaard, 22 jan 2016 16:02

Lucht klaart op voor bouwreuzen Vinci en Hochtief

0 0 Leestijd ongeveer

Hochtief zit in een herstructureringsfase maar krijgt door de focus op concessies ook een beter groeiprofiel. Met een k/w van 18 voor 2016 is het fonds echter stevig aan de prijs. Ook Vinci (k/w 14,7) is niet goedkoop, mede gelet op de nog steeds stevige blootstelling aan de Franse bouwmarkt. We geven voor beide fondsen daarom een houdadvies.

Vinci en Hochtief waren vorig jaar de uitblinkers in de Europese bouwsector. De koers van het Franse bouwconcern, de nummer 1 van de wereld, ging met circa 30% omhoog. Met een stijging van circa 45% deed Hochtief, de grootste Duitse bouwer, het nog wat beter. Beide lieten daarmee de Europese bouwindex (+16%) ver achter zich. Hogere marges Beleggers belonen de strategische koers van het tweetal. Zeker Hochtief heeft, onder nieuw Spaans management, een transformatie ondergaan. Herstructureringen en selectief beleid bij het aannemen van nieuw werk leiden tot hogere winstmarges en een veel betere kasstroom. Mede door desinvesteringen zijn de schulden afgebouwd en is de focus meer komen te liggen op complexe infrastructurele werken. Vinci is veel minder een herstructureringsverhaal, maar ook hier oogst het strategische beleid waardering in de markt. Om de afhankelijkheid van de Franse thuismarkt te verminderen, legt het bedrijf een sterke internationale expansiedrift aan de dag. En met succes: ruim 41% van de concernomzet komt al uit het buitenland, tegen 37% in 2014. Vinci wil vooral groeien op het gebied van luchthavenconcessies en hoger renderende bouwactiviteiten in de energie- en ICT-markten. Beide bedrijven zullen naar verwachting ook profiteren van de aantrekkende laat-cyclische bouwmarkten in met name Europa en de Verenigde Staten. Dat is vooral goed te zien bij Vinci, waar het aantal nieuwe orders in het derde kwartaal van 2015 met 16% steeg, tegen 8% in het voorgaande kwartaal. Ook op de Franse thuismarkt ging de orderontvangst weer omhoog. De orderportefeuille is daardoor vergeleken met de start van 2015 iets verbeterd, naar €28,5 mrd, wat een goede basis biedt voor 2016. Sterke winststijging Hochtief Hetzelfde geldt voor Hochtief. Vooral dankzij overnames kwamen er over de eerste negen maanden van het jaar 8% meer orders binnen, waardoor het orderboek van €35 mrd vrijwel stabiel bleef. De Duitsers komen op 25 februari met de jaarcijfers naar buiten. Er is een voor bijzondere posten geschoonde nettowinst van €220-260 mln in het vooruitzicht gesteld, wat op vergelijkbare basis een toename betekent van 15 tot 35% vergeleken met 2014. We zitten met onze winsttaxatie van €3,75 per aandeel aan de bovenkant van de bandbreedte, maar we sluiten niet uit dat de verwachting wordt overtroffen. Over de eerste negen maanden steeg de nettowinst al naar €190 mln (+45%), en dat is evenveel als over geheel 2014. De sterke winststijging komt waarschijnlijk tot stand bij een licht hogere omzet en is derhalve grotendeels te danken aan een duidelijke verbetering van de winstmarges. In de eerste negen maanden steeg de winstmarge voor belasting al van 2,3 naar 2,8%. Dat kwam vooral door herstructureringen bij de belangrijke Australische dochter CMiC en de Europese activiteiten. In Europa blijft de marge van 1,0% wel te laag en is er dus nog volop verbeterpotentieel. Asia/Pacific en Amerika zijn voor Hochtief echter veel belangrijker, met een omzetaandeel van respectievelijk 44 en 48%. Hier zien we op termijn ook nog wel ruimte voor een verdere margeverbetering, omdat Hochtief in navolging van de grotere Franse concurrent zich meer gaat richten op concessies in de inframarkten, zoals de exploitatie van wegen en tunnels. Dat is een groeimarkt, omdat overheden steeds vaker voor constructies met publiek-private samenwerking kiezen. In dat kader is het ook belangrijk dat Hochtief zijn balans heeft verbeterd en inmiddels een ruime netto kaspositie heeft. Dat biedt ruimte om dit jaar nog eens 4% van de eigen aandelen in te kopen. Contracten verlengd Bij Vinci zijn de concessies reeds veel belangrijker. Ze genereren bijna tweederde van het bedrijfsresultaat en vormen daarmee een stabiele pijler onder het concern. Het bedrijf heeft de helft van de Franse tolwegen in handen en exploiteert 23 luchthavens. In ruil voor nieuwe investeringen in het Franse tolnetwerk is de looptijd van de huidige contracten vorig jaar verlengd. Dit jaar mag Vinci weer de tarieven verhogen van de overheid, nadat deze in 2015 werden bevroren. De volumes kunnen ook weer aantrekken, dankzij de wat betere Franse economie. Over 2015 zal de winstmarge op de concessies naar verwachting toenemen, maar die bij de bouwpoot licht dalen. Per saldo rekent Vinci op een licht hogere nettowinst, bij een vrijwel stabiele omzet. Op 4 februari komt Vinci met de jaarcijfers. Wij taxeren een winst per aandeel van €3,50 (+3%) en een dividend van €1,85. Dat levert nog een dividendrendement op van 3,2%, waar dat bij Hochtief blijft steken op 2,3%. Voor beide bedrijven verwachten we dit jaar een verdere winstgroei dankzij een verbetering van de bouwmarkten. Hochtief profiteert ook nog van de herstructurering. Op lange termijn zijn het vooral de zeer winstgevende en doorgaans langlopende concessies in infrastructuur die het tweetal nog veel groeimogelijkheden bieden en die de aandelen aantrekkelijk maken. Wat dat betreft heeft Vinci vooralsnog een streepje voor op Hochtief.

Vinci en Hochtief waren vorig jaar de uitblinkers in de Europese bouwsector. De koers van het Franse bouwconcern, de nummer 1 van de wereld, ging met circa 30% omhoog. Met een stijging van circa 45% deed Hochtief, de grootste Duitse bouwer, het nog wat beter. Beide lieten daarmee de Europese bouwindex (+16%) ver achter zich.

Hogere marges
Beleggers belonen de strategische koers van het tweetal. Zeker Hochtief heeft, onder nieuw Spaans management, een transformatie ondergaan. Herstructureringen en selectief beleid bij het aannemen van nieuw werk leiden tot hogere winstmarges en een veel betere kasstroom. Mede door desinvesteringen zijn de schulden afgebouwd en is de focus meer komen te liggen op complexe infrastructurele werken.
Vinci is veel minder een herstructureringsverhaal, maar ook hier oogst het strategische beleid waardering in de markt. Om de afhankelijkheid van de Franse thuismarkt te verminderen, legt het bedrijf een sterke internationale expansiedrift aan de dag. En met succes: ruim 41% van de concernomzet komt al uit het buitenland, tegen 37% in 2014. Vinci wil vooral groeien op het gebied van luchthavenconcessies en hoger renderende bouwactiviteiten in de energie- en ICT-markten.
Beide bedrijven zullen naar verwachting ook profiteren van de aantrekkende laat-cyclische bouwmarkten in met name Europa en de Verenigde Staten. Dat is vooral goed te zien bij Vinci, waar het aantal nieuwe orders in het derde kwartaal van 2015 met 16% steeg, tegen 8% in het voorgaande kwartaal. Ook op de Franse thuismarkt ging de orderontvangst weer omhoog. De orderportefeuille is daardoor vergeleken met de start van 2015 iets verbeterd, naar €28,5 mrd, wat een goede basis biedt voor 2016.

Sterke winststijging Hochtief
Hetzelfde geldt voor Hochtief. Vooral dankzij overnames kwamen er over de eerste negen maanden van het jaar 8% meer orders binnen, waardoor het orderboek van €35 mrd vrijwel stabiel bleef. De Duitsers komen op 25 februari met de jaarcijfers naar buiten. Er is een voor bijzondere posten geschoonde nettowinst van €220-260 mln in het vooruitzicht gesteld, wat op vergelijkbare basis een toename betekent van 15 tot 35% vergeleken met 2014. We zitten met onze winsttaxatie van €3,75 per aandeel aan de bovenkant van de bandbreedte, maar we sluiten niet uit dat de verwachting wordt overtroffen. Over de eerste negen maanden steeg de nettowinst al naar €190 mln (+45%), en dat is evenveel als over geheel 2014.

De sterke winststijging komt waarschijnlijk tot stand bij een licht hogere omzet en is derhalve grotendeels te danken aan een duidelijke verbetering van de winstmarges. In de eerste negen maanden steeg de winstmarge voor belasting al van 2,3 naar 2,8%. Dat kwam vooral door herstructureringen bij de belangrijke Australische dochter CMiC en de Europese activiteiten. In Europa blijft de marge van 1,0% wel te laag en is er dus nog volop verbeterpotentieel. Asia/Pacific en Amerika zijn voor Hochtief echter veel belangrijker, met een omzetaandeel van respectievelijk 44 en 48%. Hier zien we op termijn ook nog wel ruimte voor een verdere margeverbetering, omdat Hochtief in navolging van de grotere Franse concurrent zich meer gaat richten op concessies in de inframarkten, zoals de exploitatie van wegen en tunnels. Dat is een groeimarkt, omdat overheden steeds vaker voor constructies met publiek-private samenwerking kiezen. In dat kader is het ook belangrijk dat Hochtief zijn balans heeft verbeterd en inmiddels een ruime netto kaspositie heeft. Dat biedt ruimte om dit jaar nog eens 4% van de eigen aandelen in te kopen.

Contracten verlengd
Bij Vinci zijn de concessies reeds veel belangrijker. Ze genereren bijna tweederde van het bedrijfsresultaat en vormen daarmee een stabiele pijler onder het concern. Het bedrijf heeft de helft van de Franse tolwegen in handen en exploiteert 23 luchthavens. In ruil voor nieuwe investeringen in het Franse tolnetwerk is de looptijd van de huidige contracten vorig jaar verlengd. Dit jaar mag Vinci weer de tarieven verhogen van de overheid, nadat deze in 2015 werden bevroren. De volumes kunnen ook weer aantrekken, dankzij de wat betere Franse economie. Over 2015 zal de winstmarge op de concessies naar verwachting toenemen, maar die bij de bouwpoot licht dalen. Per saldo rekent Vinci op een licht hogere nettowinst, bij een vrijwel stabiele omzet.

Op 4 februari komt Vinci met de jaarcijfers. Wij taxeren een winst per aandeel van €3,50 (+3%) en een dividend van €1,85. Dat levert nog een dividendrendement op van 3,2%, waar dat bij Hochtief blijft steken op 2,3%. Voor beide bedrijven verwachten we dit jaar een verdere winstgroei dankzij een verbetering van de bouwmarkten. Hochtief profiteert ook nog van de herstructurering.
Op lange termijn zijn het vooral de zeer winstgevende en doorgaans langlopende concessies in infrastructuur die het tweetal nog veel groeimogelijkheden bieden en die de aandelen aantrekkelijk maken. Wat dat betreft heeft Vinci vooralsnog een streepje voor op Hochtief.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ