Updates

Aandelen Nederland

Arcadis

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Vopak

Advies
houden
Aandelen Nederland

KPN

Advies
houden
Aandelen Nederland

Philips

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Sanofi

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Signify

Advies
houden
Aandelen Nederland

Besi

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Unilever

Advies
houden
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
houden
Aandelen Nederland

Allfunds

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Fagron

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Just Eat Takeaway

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro Food Group

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Iberdrola

Advies
houden
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
houden

Updates

Aandelen Nederland

Arcadis

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Vopak

Advies
houden
Aandelen Nederland

KPN

Advies
houden
Aandelen Nederland

Philips

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Sanofi

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Signify

Advies
houden
Aandelen Nederland

Besi

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Unilever

Advies
houden
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
houden
Aandelen Nederland

Allfunds

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Fagron

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Just Eat Takeaway

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro Food Group

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Iberdrola

Advies
houden
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
houden
Opinie Michiel Pekelharing, 18 jan 2016 15:39

Is het verstandig om Fiat Chrysler aan te houden na de afsplitsing van Ferrari?

0 0 Leestijd ongeveer

De Italiaans-Amerikaanse autofabrikant Fiat Chrysler kent met een koersverlies van 18,4% sinds 31 december een wel heel zwakke start van 2016. De eerste oorzaak van de daling is het afronden van de afsplitsing van Ferrari (RACE). Die producent van sportwagens en merkartikelen heeft in de tweede helft van oktober al een aparte notering gekregen aan de beurs van New York. Het moederbedrijf bracht toen 20% van haar belang naar de beurs, en het overige deel is op 4 januari afgestoten via een dubbelnotering aan de aandelenmarkt van Mi­laan. De aandeelhouders van Fiat Chrysler hebben voor elke tien stukken een nieuw aandeel Ferrari ontvangen. De beurskoers van bedrijven die een onderdeel afsplitsen, laat vaak een rendement zien dat iets hoger ligt dan het marktgemiddelde. Beleggers die op dit effect hebben ingespeeld, zullen begin dit jaar afscheid hebben genomen van Fiat Chrysler. Daar komt bij dat de hoge winstgevendheid van Ferrari de zwakke groei van andere merken mooi compenseerde. Ondanks de relatief snelle afzetgroei van Fiat Chrysler op de Amerikaanse markt, ligt de winstgevendheid daar slechts half zo hoog als bij concurrenten als General Motors en Ford, die relatief veel dure SUV’s en vooral pick-up trucks maken. Het aandeel Ferrari is sinds de introductie in Milaan ook al gedaald, van €43 naar €36,27. Een andere oorzaak van de koersdaling is het nieuwsbericht dat twee Amerikaanse dealerbedrijven de autofabrikant ervan beschuldigen dat de verkopen kunstmatig zijn opgepompt. Naar eigen zeggen heeft de eigenaar van de dealerbedrijven $20.000 ontvangen om door te geven dat veertig onverkochte wagens zijn verkocht. Het opzettelijk verspreiden van verkeerde verkoopcijfers is strafbaar, en bovendien zou de onderneming ook dealers op verschillende manieren onder druk hebben gezet om met de cijfers te sjoemelen. Fiat Chrysler ontkent de beschuldigingen en gaat vol in de tegenaanval. Later deze maand ontvouwt topman Sergio Marchionne een plan om de omzet en operationele winst de komende vijf jaar fors op te voeren. Daar komt bij dat het afsplitsen van Ferrari het voor andere bedrijven eenvoudiger maakt om de autofabrikant over te nemen. Het is dan ook verstandig om de aandelen in ieder geval tot het voorjaar vast te houden, gezien het risico dat ze anders precies op het dieptepunt worden verkocht.

De Italiaans-Amerikaanse autofabrikant Fiat Chrysler kent met een koersverlies van 18,4% sinds 31 december een wel heel zwakke start van 2016. De eerste oorzaak van de daling is het afronden van de afsplitsing van Ferrari (RACE). Die producent van sportwagens en merkartikelen heeft in de tweede helft van oktober al een aparte notering gekregen aan de beurs van New York. Het moederbedrijf bracht toen 20% van haar belang naar de beurs, en het overige deel is op 4 januari afgestoten via een dubbelnotering aan de aandelenmarkt van Mi­laan. De aandeelhouders van Fiat Chrysler hebben voor elke tien stukken een nieuw aandeel Ferrari ontvangen.

De beurskoers van bedrijven die een onderdeel afsplitsen, laat vaak een rendement zien dat iets hoger ligt dan het marktgemiddelde. Beleggers die op dit effect hebben ingespeeld, zullen begin dit jaar afscheid hebben genomen van Fiat Chrysler. Daar komt bij dat de hoge winstgevendheid van Ferrari de zwakke groei van andere merken mooi compenseerde. Ondanks de relatief snelle afzetgroei van Fiat Chrysler op de Amerikaanse markt, ligt de winstgevendheid daar slechts half zo hoog als bij concurrenten als General Motors en Ford, die relatief veel dure SUV’s en vooral pick-up trucks maken. Het aandeel Ferrari is sinds de introductie in Milaan ook al gedaald, van €43 naar €36,27.

Een andere oorzaak van de koersdaling is het nieuwsbericht dat twee Amerikaanse dealerbedrijven de autofabrikant ervan beschuldigen dat de verkopen kunstmatig zijn opgepompt. Naar eigen zeggen heeft de eigenaar van de dealerbedrijven $20.000 ontvangen om door te geven dat veertig onverkochte wagens zijn verkocht. Het opzettelijk verspreiden van verkeerde verkoopcijfers is strafbaar, en bovendien zou de onderneming ook dealers op verschillende manieren onder druk hebben gezet om met de cijfers te sjoemelen. Fiat Chrysler ontkent de beschuldigingen en gaat vol in de tegenaanval.
Later deze maand ontvouwt topman Sergio Marchionne een plan om de omzet en operationele winst de komende vijf jaar fors op te voeren. Daar komt bij dat het afsplitsen van Ferrari het voor andere bedrijven eenvoudiger maakt om de autofabrikant over te nemen. Het is dan ook verstandig om de aandelen in ieder geval tot het voorjaar vast te houden, gezien het risico dat ze anders precies op het dieptepunt worden verkocht.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ