Is het verstandig om Fiat Chrysler aan te houden na de afsplitsing van Ferrari?
De Italiaans-Amerikaanse autofabrikant Fiat Chrysler kent met een koersverlies van 18,4% sinds 31 december een wel heel zwakke start van 2016. De eerste oorzaak van de daling is het afronden van de afsplitsing van Ferrari (RACE). Die producent van sportwagens en merkartikelen heeft in de tweede helft van oktober al een aparte notering gekregen aan de beurs van New York. Het moederbedrijf bracht toen 20% van haar belang naar de beurs, en het overige deel is op 4 januari afgestoten via een dubbelnotering aan de aandelenmarkt van Milaan. De aandeelhouders van Fiat Chrysler hebben voor elke tien stukken een nieuw aandeel Ferrari ontvangen.
De beurskoers van bedrijven die een onderdeel afsplitsen, laat vaak een rendement zien dat iets hoger ligt dan het marktgemiddelde. Beleggers die op dit effect hebben ingespeeld, zullen begin dit jaar afscheid hebben genomen van Fiat Chrysler. Daar komt bij dat de hoge winstgevendheid van Ferrari de zwakke groei van andere merken mooi compenseerde. Ondanks de relatief snelle afzetgroei van Fiat Chrysler op de Amerikaanse markt, ligt de winstgevendheid daar slechts half zo hoog als bij concurrenten als General Motors en Ford, die relatief veel dure SUV’s en vooral pick-up trucks maken. Het aandeel Ferrari is sinds de introductie in Milaan ook al gedaald, van €43 naar €36,27.
Een andere oorzaak van de koersdaling is het nieuwsbericht dat twee Amerikaanse dealerbedrijven de autofabrikant ervan beschuldigen dat de verkopen kunstmatig zijn opgepompt. Naar eigen zeggen heeft de eigenaar van de dealerbedrijven $20.000 ontvangen om door te geven dat veertig onverkochte wagens zijn verkocht. Het opzettelijk verspreiden van verkeerde verkoopcijfers is strafbaar, en bovendien zou de onderneming ook dealers op verschillende manieren onder druk hebben gezet om met de cijfers te sjoemelen. Fiat Chrysler ontkent de beschuldigingen en gaat vol in de tegenaanval.
Later deze maand ontvouwt topman Sergio Marchionne een plan om de omzet en operationele winst de komende vijf jaar fors op te voeren. Daar komt bij dat het afsplitsen van Ferrari het voor andere bedrijven eenvoudiger maakt om de autofabrikant over te nemen. Het is dan ook verstandig om de aandelen in ieder geval tot het voorjaar vast te houden, gezien het risico dat ze anders precies op het dieptepunt worden verkocht.