Updates

Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Alphabet

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Arcadis

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Vopak

Advies
houden
Aandelen Nederland

KPN

Advies
houden
Aandelen Nederland

Philips

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Sanofi

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Signify

Advies
houden
Aandelen Nederland

Besi

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Unilever

Advies
houden
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
houden
Aandelen Nederland

Allfunds

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Fagron

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen

Updates

Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Alphabet

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Arcadis

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Vopak

Advies
houden
Aandelen Nederland

KPN

Advies
houden
Aandelen Nederland

Philips

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Sanofi

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Signify

Advies
houden
Aandelen Nederland

Besi

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Unilever

Advies
houden
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
houden
Aandelen Nederland

Allfunds

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Fagron

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Advies Peter Schutte, 18 jan 2016 13:17

Air France-KLM snijdt minder diep

0 0 Leestijd ongeveer

De lage olieprijs is zonder meer gunstig, maar om de concurrentie de baas te worden zal Air France-KLM ook veel efficiënter moeten worden. Vooralsnog ziet het daar niet naar uit en dus blijft ons verkoopadvies van kracht.

Eind oktober vorig jaar lanceerde de uiterst zwak presterende Franse luchtvaartmaatschappij Air France eindelijk een hard saneringsplan, tot groot ongenoegen van de vakbonden en het personeel. Met name de duur betaalde Franse piloten lagen dwars. Air France wilde 2900 banen schrappen, waaronder die van 300 piloten. In eerste instantie via een vrijwillige vertrekregeling, anders via gedwongen ontslagen. In het voorstel dat nu aan de vakbonden is voorgelegd, ontbreekt de dreiging van een ingrijpende sanering indien de onderhandelingen zouden mislukken, en zullen er zeker tot juni 2018 geen gedwongen ontslagen vallen. Bovendien wordt er niet meer gerept over het staken van 10% van de langeafstandsvluchten. Sterker, in plaats van het aan de grond houden van vliegtuigen, is het zelfs de bedoeling dat de vloot wordt uitgebreid. Tussen 2017 en 2020 zouden er jaarlijks twee vliegmachines bijkomen, waarbij het totaal aantal op zeven zou liggen. Volgens de topman van Air France, Frédéric Gagey, houdt dit verband met gunstigere vooruitzichten, met name als gevolg van de fors gedaalde olieprijs. Ondanks de mildere toon van de directie, is het de vraag of de vakbonden het nieuwe voorstel zomaar zullen accepteren. Het plan gaat ervan uit dat duizend personeelsleden vrijwillig zullen vertrekken, en verlangt van de blijvende werknemers dat ze 10% meer uren gaan maken.

Eind oktober vorig jaar lanceerde de uiterst zwak presterende Franse luchtvaartmaatschappij Air France eindelijk een hard saneringsplan, tot groot ongenoegen van de vakbonden en het personeel. Met name de duur betaalde Franse piloten lagen dwars. Air France wilde 2900 banen schrappen, waaronder die van 300 piloten. In eerste instantie via een vrijwillige vertrekregeling, anders via gedwongen ontslagen. In het voorstel dat nu aan de vakbonden is voorgelegd, ontbreekt de dreiging van een ingrijpende sanering indien de onderhandelingen zouden mislukken, en zullen er zeker tot juni 2018 geen gedwongen ontslagen vallen. Bovendien wordt er niet meer gerept over het staken van 10% van de langeafstandsvluchten. Sterker, in plaats van het aan de grond houden van vliegtuigen, is het zelfs de bedoeling dat de vloot wordt uitgebreid. Tussen 2017 en 2020 zouden er jaarlijks twee vliegmachines bijkomen, waarbij het totaal aantal op zeven zou liggen. Volgens de topman van Air France, Frédéric Gagey, houdt dit verband met gunstigere vooruitzichten, met name als gevolg van de fors gedaalde olieprijs.

Ondanks de mildere toon van de directie, is het de vraag of de vakbonden het nieuwe voorstel zomaar zullen accepteren. Het plan gaat ervan uit dat duizend personeelsleden vrijwillig zullen vertrekken, en verlangt van de blijvende werknemers dat ze 10% meer uren gaan maken.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ