Updates

Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Allfunds

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Nederland

JDE Peet's

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden

Actueel advies

Advies Michiel Pekelharing, 8 jan 2016 11:40

Martkaandeel blijft bij Amazon boven winst gaan

0 0 Leestijd ongeveer

Het is een kwestie van tijd voordat beleggers zich weer gaan afvragen wanneer Amazon de indrukwekkende groei gepaard kan laten gaan met een substantiële stijging van de winstmarge. In afwachting daarvan komt er voorlopig geen verandering in het houdadvies.

Amazon (AMZN) heeft in veel opzichten een prima feestdagenseizoen achter de rug. De internetre­tailer verkocht ruim 200 miljoen artikelen meer dan in de laatste weken van 2014. De afzet van apparatuur van de onderneming zelf – zoals het nieuwe Fire-tablet – verdubbelde. Een ander gunstig signaal was dat het aantal leden van de zogeheten Prime-dienst met 3 miljoen groeide. Een lidmaatschap van Prime kost $99 per jaar en in ruil daarvoor krijgen gebruikers toegang tot een enorm aanbod van films, muziek en exclusieve series, zoals de opvolger van het populaire BBC-programma Top Gear die in de loop van dit jaar wordt gelanceerd. Daarnaast ontvangen Prime-klanten artikelen die ze bestellen binnen twee dagen zonder bezorgkosten thuis. Gebruikers van deze dienst kopen gemiddeld ongeveer twee keer zoveel artikelen bij het internetbedrijf als klanten die geen lid zijn. Amazon geeft precieze cijfers over het aantal Prime- leden niet prijs, maar analisten schatten dat dit aantal tussen de 50 en 70 miljoen ligt. Het succes waarmee Amazon klanten aan zich weet te binden en de gigantische schaalgrootte geven het bedrijf een enorm voordeel op de concurrentie. Hoewel traditionele winkelketens steeds sterker inzetten op verkopen via het internet en er nieuwe concurrenten bijkomen, is Amazon duidelijk de dominante partij op deze markt. Van elke dollar waarmee de Amerikaanse e-commerce-markt in 2015 groeide, kwam volgens berekeningen van analisten van Macquirie Research 51 dollarcent bij Amazon terecht. Het bedrijf pakte bovendien vorig jaar maar liefst een kwart van de totale toename van de winkelafzet in de Verenigde Staten. Dit succes verklaart waarom de omzet in acht jaar omhoog is geschoten van circa $10 naar meer dan $100 mrd. In 2016 kan de omzetgroei doorzetten.

Twijfels bij beleggers

Het concern weet die stijgende inkomsten alleen maar niet om te zetten in een overtuigende winstgroei. Onvrede daarover bij beleggers leidde in 2014 nog tot een koersdaling van ruim 30%, alhoewel de omzet ook in dat jaar stevig toenam (+20%). Het bedrijf bleef daarna sterk investeren in nieuwe initiatieven en de uitbouw van het marktaandeel. Die strategie werd in 2015 wel beloond door beleggers, hoewel de winstontwikkeling geen indruk maakt. In de eerste drie kwartalen van 2015 heeft Amazon een winst geboekt van slechts $0,24 per aandeel. Voor het eind van deze maand zal bekend worden dat de jaarwinst beduidend hoger uitpakt. Het is echter tekenend voor de onvoorspelbaarheid van de winstontwikkeling dat de schattingen voor de winst per aandeel in het vierde kwartaal uiteenlopen van $0,60 tot $3,28.

Amazon (AMZN) heeft in veel opzichten een prima feestdagenseizoen achter de rug. De internetre­tailer verkocht ruim 200 miljoen artikelen meer dan in de laatste weken van 2014. De afzet van apparatuur van de onderneming zelf – zoals het nieuwe Fire-tablet – verdubbelde. Een ander gunstig signaal was dat het aantal leden van de zogeheten Prime-dienst met 3 miljoen groeide. Een lidmaatschap van Prime kost $99 per jaar en in ruil daarvoor krijgen gebruikers toegang tot een enorm aanbod van films, muziek en exclusieve series, zoals de opvolger van het populaire BBC-programma Top Gear die in de loop van dit jaar wordt gelanceerd. Daarnaast ontvangen Prime-klanten artikelen die ze bestellen binnen twee dagen zonder bezorgkosten thuis. Gebruikers van deze dienst kopen gemiddeld ongeveer twee keer zoveel artikelen bij het internetbedrijf als klanten die geen lid zijn. Amazon geeft precieze cijfers over het aantal Prime- leden niet prijs, maar analisten schatten dat dit aantal tussen de 50 en 70 miljoen ligt.

Het succes waarmee Amazon klanten aan zich weet te binden en de gigantische schaalgrootte geven het bedrijf een enorm voordeel op de concurrentie. Hoewel traditionele winkelketens steeds sterker inzetten op verkopen via het internet en er nieuwe concurrenten bijkomen, is Amazon duidelijk de dominante partij op deze markt. Van elke dollar waarmee de Amerikaanse e-commerce-markt in 2015 groeide, kwam volgens berekeningen van analisten van Macquirie Research 51 dollarcent bij Amazon terecht. Het bedrijf pakte bovendien vorig jaar maar liefst een kwart van de totale toename van de winkelafzet in de Verenigde Staten. Dit succes verklaart waarom de omzet in acht jaar omhoog is geschoten van circa $10 naar meer dan $100 mrd. In 2016 kan de omzetgroei doorzetten.

Twijfels bij beleggers

Het concern weet die stijgende inkomsten alleen maar niet om te zetten in een overtuigende winstgroei. Onvrede daarover bij beleggers leidde in 2014 nog tot een koersdaling van ruim 30%, alhoewel de omzet ook in dat jaar stevig toenam (+20%). Het bedrijf bleef daarna sterk investeren in nieuwe initiatieven en de uitbouw van het marktaandeel. Die strategie werd in 2015 wel beloond door beleggers, hoewel de winstontwikkeling geen indruk maakt. In de eerste drie kwartalen van 2015 heeft Amazon een winst geboekt van slechts $0,24 per aandeel. Voor het eind van deze maand zal bekend worden dat de jaarwinst beduidend hoger uitpakt. Het is echter tekenend voor de onvoorspelbaarheid van de winstontwikkeling dat de schattingen voor de winst per aandeel in het vierde kwartaal uiteenlopen van $0,60 tot $3,28.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ