Updates

Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden

Actueel advies

Advies Jeroen Boogaard, 20 nov 2015 11:38

Groeispurt Corbion laat op zicht wachten

0 0 Leestijd ongeveer

Corbion is goed gepositioneerd om te profiteren van de overgang naar biobased chemie. Dit is echter een langdurig proces. Bij de huidige stevige waardering van het aandeel is enige terughoudendheid op zijn plaats en gaan wij niet verder dan een houdadvies.

De focus in de activiteiten van melkzuurproducent Corbion betaalt zich dit jaar uit, met een sterke winstverbetering en een aantrekkende autonome omzetgroei. Voor verdere groeiversnelling is het bedrijf afhankelijk van het tot wasdom komen van de bioplasticmarkt, maar daar is geduld voor nodig. Met een koersstijging van circa 65% is Corbion, voorheen CSM, dit jaar een van de blikvangers op het Beursplein. Niet alleen is de nieuwe strategie door beleggers goed ontvangen, ook de resultaten zijn tot dusver uitstekend. Over de eerste negen maanden boekte het bedrijf een autonome omzetgroei van 4,7%, een duidelijke versnelling vergeleken met de plus van 3,3% over dezelfde periode in 2014. De ebitda werd zonder hulp van de zwakke euro met 26% verhoogd. Corbion begint met deze fraaie cijfers zijn status van groeiaandeel waar te maken, die het twee jaar geleden verkreeg na verkoop van de bakkerijdivisie – een gewaagde stap, want driekwart van de omzet viel daarmee weg. Veel eerder werden al de suikeractiviteiten verkocht, en de levensmiddelendivisie met bekende merken als Honig en Hak. Mondiaal marktleider Wat resteert, is een sterk afgeslankt bedrijf dat zich met 1893 werknemers en een jaaromzet van €770,1 mln volledig richt op de productie van organische ingrediënten voor voeding en biochemie. Corbion is de grootste producent in de wereld van melkzuur en melkzuurderivaten. Die staan aan de basis van de bio-ingrediënten en zijn afkomstig uit gefermenteerde suiker. Verder is Corbion een belangrijke leverancier van enzymenmixen, emulgatoren, mineralen en vitamines. Ingrediënten voor de voedingsmiddelenindustrie vertegenwoordigen circa 75% van de concernomzet en worden vooral gebruikt in de bakkerij- en vleessector voor het conserveren van voedingsmiddelen en voor het verbeteren van de structuur en smaak. Biochemie vormt ongeveer 23% van de omzet. Hier gaat het om componenten met toepassingen in onder meer de verpakkingsindustrie, auto-industrie, farmaceutische industrie en huishoudproducten en artikelen voor persoonlijke verzorging. De bestaande activiteiten vallen onder de divisie Biobased Ingredients en laten een gematigde groei zien. Zo mikt Corbion in de periode 2015-2018 op een autonome omzetgroei van gemiddeld 2-4% per jaar. Voeding (1-3%) groeit naar verwachting minder hard dan biochemie (5-8%). Het kernbedrijf genereert echter goede winstmarges en een voorspelbare kasstroom. Een reorganisatie zal tegen eind 2016 bovendien tot een structurele kostenbesparing leiden van €20 mln, wat de ebitda-marge voor Biobased Ingredients in 2018 boven de 18% moet tillen. Vorig jaar lag deze winstmarge op 15,9%. Corbion gebruikt de 'cash cow' om te investeren in nieuwe technologische toepassingen voor de biochemie, want daar moet de groei in de toekomst vandaan komen. Sterke marktgroei Het biotechnologieportfolio is ondergebracht in een nieuwe divisie: Biobased Innovations. Deze is nog maar goed voor 2% van de concernomzet, maar biedt volgens het management aanzienlijke groeimogelijkheden. Voorlopig gaan hier echter de kosten voor de baten uit, want er zijn hoge investeringen nodig en het onderdeel draait voorlopig met verlies. Een van de initiatieven die tot de verbeelding spreken, is Succinity. Deze joint-venture met BASF produceert biologisch barnsteenzuur, dat als basiscomponent voor biokunststoffen kan dienen. Dat materiaal heeft grote voordelen ten opzichte van traditionele op olie gebaseerde plastics: het is milieuvriendelijk en vermindert de afhankelijkheid van de chemische industrie van fossiele grondstoffen. Concurrent Myriant denkt dat de markt op termijn kan uitgroeien naar een omvang van meer dan $7,0 mrd, tegen naar schatting $137,0 mln in 2013. Een recent marktonderzoek wijst op een minder uitbundige groei, naar bijna $1,3 mrd in 2021, maar het potentieel is lastig in te schatten. De sterk gedaalde olieprijs lijkt op de korte termijn een rem te zetten op de groei, omdat biologisch plastic daardoor minder concurrerend is vergeleken met traditionele plastics. Bovendien stappen fabrikanten niet zo snel over vanwege de hoge opstartkosten en omdat ze er eerst van overtuigd moeten zijn dat het biologische materiaal over dezelfde kwaliteiten beschikt. Dezelfde knelpunten komt Corbion ook tegen bij de ontwikkeling van PLA, misschien wel de mooiste potentiële groeibriljant van het bedrijf. Ook dit is een bioplastic, maar dan op basis van melkzuur. Hoewel de markt nog in de kinderschoenen staat, zijn de verwachtingen hooggespannen. In de afgelopen tien jaar groeide het volume met gemiddeld 23% per jaar tot circa 120.000 ton, en tegen 2025 zal het marktvolume naar verwachting nog eens vervijfvoudigen. De markt is echter nog in ontwikkeling, en vorig jaar moest Corbion erkennen dat de mogelijkheden minder groot zijn dan eerder aangenomen. PLA bleek bijvoorbeeld minder hittebestendig dan gedacht, waardoor het materiaal niet geschikt is om koffiebekers van te maken. Inmiddels heeft het bedrijf echter een hittebestendige variant ontwikkeld. Daarbij is het belangrijk dat Corbion ook van strategie is veranderd. Waar het zich in eerste instantie alleen richtte op de productie van lactides (de grondstof voor PLA) wil het bedrijf nu ook zelf PLA gaan produceren. Klanten zouden hierdoor wel eens makkelijker kunnen overstappen op PLA. Het eerste succes is al binnen, want klanten hebben zich reeds gecommitteerd om minstens eenderde van het volume in een nieuwe fabriek in Thailand af te nemen. Deze fabriek krijgt een capaciteit van 75.000 ton per jaar en vergt een investering van €60 mln. Wanneer de bouw aanvangt is nog niet bekend, maar het zal daarna waarschijnlijk nog zeker twee jaar duren voordat de locatie operationeel is. Corbion is er echter van overtuigd dat er in de markt behoefte is aan een tweede grote PLA- producent, naast marktleider NatureWorks. Stevige waardering De ambitie van Corbion op de PLA-markt prikkelt de fantasie van beleggers. Bij een volledige bezetting zou een PLA-fabriek op jaarbasis een omzet kunnen opleveren van meer dan €120 mln en een ebitda van ruim €22 mln, zo spiegelde Corbion beleggers voor. Dat is echter toekomstmuziek, want het zal nog wel even duren voordat de markt voor bioplastic volledig tot wasdom is gekomen. Voorlopig kan de lage olieprijs roet in het eten gooien. Bovendien heeft NatureWorks vooralsnog een duidelijke voorsprong in de PLA-markt. De bestaande activiteiten draaien zoals gezegd echter ook goed, met een autonome omzetgroei die dit jaar naar verwachting aan de bovenkant van de beoogde bandbreedte van 2-4% uitkomt. De ebitda valt in het tweede halfjaar iets lager uit dan in de eerste helft (€77,1 mln), maar dat betekent over het gehele jaar nog altijd een forse groei van ruim 30%. Daarmee zet Corbion al een flinke stap richting de marge-doelstelling van 18% voor Biobased Ingredients. Aangezien het grootste deel van de kostenbesparingen reeds dit jaar gerealiseerd wordt en er ook een aanzienlijk positief valutakoerseffect in de winst zit, zal de winstgroei in 2016 duidelijk vertragen. Zo bezien is de k/w van 20 aan de hoge kant en lijken beleggers al een behoorlijk voorschot te hebben genomen op de toekomstige groei in bioplastics.

De focus in de activiteiten van melkzuurproducent Corbion betaalt zich dit jaar uit, met een sterke winstverbetering en een aantrekkende autonome omzetgroei. Voor verdere groeiversnelling is het bedrijf afhankelijk van het tot wasdom komen van de bioplasticmarkt, maar daar is geduld voor nodig.

Met een koersstijging van circa 65% is Corbion, voorheen CSM, dit jaar een van de blikvangers op het Beursplein. Niet alleen is de nieuwe strategie door beleggers goed ontvangen, ook de resultaten zijn tot dusver uitstekend. Over de eerste negen maanden boekte het bedrijf een autonome omzetgroei van 4,7%, een duidelijke versnelling vergeleken met de plus van 3,3% over dezelfde periode in 2014. De ebitda werd zonder hulp van de zwakke euro met 26% verhoogd.

Corbion begint met deze fraaie cijfers zijn status van groeiaandeel waar te maken, die het twee jaar geleden verkreeg na verkoop van de bakkerijdivisie – een gewaagde stap, want driekwart van de omzet viel daarmee weg. Veel eerder werden al de suikeractiviteiten verkocht, en de levensmiddelendivisie met bekende merken als Honig en Hak.

Mondiaal marktleider

Wat resteert, is een sterk afgeslankt bedrijf dat zich met 1893 werknemers en een jaaromzet van €770,1 mln volledig richt op de productie van organische ingrediënten voor voeding en biochemie. Corbion is de grootste producent in de wereld van melkzuur en melkzuurderivaten. Die staan aan de basis van de bio-ingrediënten en zijn afkomstig uit gefermenteerde suiker. Verder is Corbion een belangrijke leverancier van enzymenmixen, emulgatoren, mineralen en vitamines. Ingrediënten voor de voedingsmiddelenindustrie vertegenwoordigen circa 75% van de concernomzet en worden vooral gebruikt in de bakkerij- en vleessector voor het conserveren van voedingsmiddelen en voor het verbeteren van de structuur en smaak.

Biochemie vormt ongeveer 23% van de omzet. Hier gaat het om componenten met toepassingen in onder meer de verpakkingsindustrie, auto-industrie, farmaceutische industrie en huishoudproducten en artikelen voor persoonlijke verzorging.

De bestaande activiteiten vallen onder de divisie Biobased Ingredients en laten een gematigde groei zien. Zo mikt Corbion in de periode 2015-2018 op een autonome omzetgroei van gemiddeld 2-4% per jaar. Voeding (1-3%) groeit naar verwachting minder hard dan biochemie (5-8%). Het kernbedrijf genereert echter goede winstmarges en een voorspelbare kasstroom. Een reorganisatie zal tegen eind 2016 bovendien tot een structurele kostenbesparing leiden van €20 mln, wat de ebitda-marge voor Biobased Ingredients in 2018 boven de 18% moet tillen. Vorig jaar lag deze winstmarge op 15,9%. Corbion gebruikt de ‘cash cow’ om te investeren in nieuwe technologische toepassingen voor de biochemie, want daar moet de groei in de toekomst vandaan komen.

Sterke marktgroei

Het biotechnologieportfolio is ondergebracht in een nieuwe divisie: Biobased Innovations. Deze is nog maar goed voor 2% van de concernomzet, maar biedt volgens het management aanzienlijke groeimogelijkheden. Voorlopig gaan hier echter de kosten voor de baten uit, want er zijn hoge investeringen nodig en het onderdeel draait voorlopig met verlies. Een van de initiatieven die tot de verbeelding spreken, is Succinity. Deze joint-venture met BASF produceert biologisch barnsteenzuur, dat als basiscomponent voor biokunststoffen kan dienen. Dat materiaal heeft grote voordelen ten opzichte van traditionele op olie gebaseerde plastics: het is milieuvriendelijk en vermindert de afhankelijkheid van de chemische industrie van fossiele grondstoffen. Concurrent Myriant denkt dat de markt op termijn kan uitgroeien naar een omvang van meer dan $7,0 mrd, tegen naar schatting $137,0 mln in 2013. Een recent marktonderzoek wijst op een minder uitbundige groei, naar bijna $1,3 mrd in 2021, maar het potentieel is lastig in te schatten. De sterk gedaalde olieprijs lijkt op de korte termijn een rem te zetten op de groei, omdat biologisch plastic daardoor minder concurrerend is vergeleken met traditionele plastics. Bovendien stappen fabrikanten niet zo snel over vanwege de hoge opstartkosten en omdat ze er eerst van overtuigd moeten zijn dat het biologische materiaal over dezelfde kwaliteiten beschikt.

Dezelfde knelpunten komt Corbion ook tegen bij de ontwikkeling van PLA, misschien wel de mooiste potentiële groeibriljant van het bedrijf. Ook dit is een bioplastic, maar dan op basis van melkzuur. Hoewel de markt nog in de kinderschoenen staat, zijn de verwachtingen hooggespannen. In de afgelopen tien jaar groeide het volume met gemiddeld 23% per jaar tot circa 120.000 ton, en tegen 2025 zal het marktvolume naar verwachting nog eens vervijfvoudigen. De markt is echter nog in ontwikkeling, en vorig jaar moest Corbion erkennen dat de mogelijkheden minder groot zijn dan eerder aangenomen. PLA bleek bijvoorbeeld minder hittebestendig dan gedacht, waardoor het materiaal niet geschikt is om koffiebekers van te maken. Inmiddels heeft het bedrijf echter een hittebestendige variant ontwikkeld.

Daarbij is het belangrijk dat Corbion ook van strategie is veranderd. Waar het zich in eerste instantie alleen richtte op de productie van lactides (de grondstof voor PLA) wil het bedrijf nu ook zelf PLA gaan produceren. Klanten zouden hierdoor wel eens makkelijker kunnen overstappen op PLA. Het eerste succes is al binnen, want klanten hebben zich reeds gecommitteerd om minstens eenderde van het volume in een nieuwe fabriek in Thailand af te nemen. Deze fabriek krijgt een capaciteit van 75.000 ton per jaar en vergt een investering van €60 mln. Wanneer de bouw aanvangt is nog niet bekend, maar het zal daarna waarschijnlijk nog zeker twee jaar duren voordat de locatie operationeel is. Corbion is er echter van overtuigd dat er in de markt behoefte is aan een tweede grote PLA- producent, naast marktleider NatureWorks.

Stevige waardering

De ambitie van Corbion op de PLA-markt prikkelt de fantasie van beleggers. Bij een volledige bezetting zou een PLA-fabriek op jaarbasis een omzet kunnen opleveren van meer dan €120 mln en een ebitda van ruim €22 mln, zo spiegelde Corbion beleggers voor. Dat is echter toekomstmuziek, want het zal nog wel even duren voordat de markt voor bioplastic volledig tot wasdom is gekomen. Voorlopig kan de lage olieprijs roet in het eten gooien. Bovendien heeft NatureWorks vooralsnog een duidelijke voorsprong in de PLA-markt.

De bestaande activiteiten draaien zoals gezegd echter ook goed, met een autonome omzetgroei die dit jaar naar verwachting aan de bovenkant van de beoogde bandbreedte van 2-4% uitkomt. De ebitda valt in het tweede halfjaar iets lager uit dan in de eerste helft (€77,1 mln), maar dat betekent over het gehele jaar nog altijd een forse groei van ruim 30%. Daarmee zet Corbion al een flinke stap richting de marge-doelstelling van 18% voor Biobased Ingredients. Aangezien het grootste deel van de kostenbesparingen reeds dit jaar gerealiseerd wordt en er ook een aanzienlijk positief valutakoerseffect in de winst zit, zal de winstgroei in 2016 duidelijk vertragen. Zo bezien is de k/w van 20 aan de hoge kant en lijken beleggers al een behoorlijk voorschot te hebben genomen op de toekomstige groei in bioplastics.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ