Updates

Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
houden
Aandelen Internationaal

PayPal

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Pharming

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Basic-Fit

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Kendrion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

CTP

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Bayer

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

CMcom

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
houden
Aandelen Nederland

NN Group

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASR

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

AB Inbev

Advies
houden
Aandelen Nederland

SBM Offshore

Advies
kopen
Advies Michiel Pekelharing, 30 okt 2015 10:41

General Motors geeft gas

0 0 Leestijd ongeveer

Het vooruitzicht dat de sterke cijfers ook veel moois beloven voor de komende kwartalen is, samen met een aantrekkelijke waardering (k/w 7,5) en dividendrendement (4,3%), voor ons reden om het koopadvies voor GM als favoriet binnen de sector te herhalen.

De derdekwartaalcijfers van General Motors (GM) onderstrepen dat de favorietenrol binnen de autosector verschuift van Europese bedrijven, zoals Volkswagen, naar Amerikaanse. GM noteerde weliswaar een omzetdaling, met 1,3% naar $38,8 mrd, maar die werd volledig veroorzaakt door de stijging van de Amerikaanse dollar ten opzichte van andere valuta's. Zonder dit effect zouden de inkomsten met $1,8 mrd zijn gestegen. En het aantal verkochte auto's liep dan met 3,1% terug, de gemiddelde prijs lag flink hoger. Dankzij de goedkope benzine werden met name in de VS veel meer pick- up trucks en SUV's afgezet dan in dezelfde periode vorig jaar. Op de thuismarkt nam het aantal verkochte Chevrolet-trucks met 16,5% toe tot 239.000 en het aantal verkochte cross­overs groeide met 23,5% naar 121.000. De marge op deze modellen ligt een stuk hoger dan op kleinere personenauto's, en dat wordt weerspiegeld in een winst voor belasting en rentebetalingen (ebit) die met ruim eenderde steeg naar $3,1 mrd. De ebit-marge verbeterde met 2,2 procentpunt naar 8,0%. Branchegenoot Volkswagen probeert al enkele jaren om de marge naar dit niveau te tillen. Hoewel de effecten van kostenbesparingen steeds beter zichtbaar worden in de resultaten, zal de nasleep van het diesel-schandaal er echter voor zorgen dat het margedoel voorlopig buiten bereik blijft. Onderaan de streep boekte GM een winst van $1,55 per aandeel. Dat is 55% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar en 25% meer dan de $1,20 waar analisten gemiddeld op hadden gerekend. In de winstcijfers zijn echter niet de eenmalige kosten van een grote Amerikaanse terugroepactie meegenomen. Sommige analisten vroegen zich dan ook af of de cijfers van GM eigenlijk niet té mooi waren. Vooralsnog is er geen aanwijzing dat de groeiende vraag naar grotere wagens stilvalt. Bovendien ligt de gemiddelde levensduur van deze auto's twee tot vier jaar boven het gemiddelde, zodat de kans groot is dat de inhaalslag van de grotere modellen voorlopig doorzet. Afname van het marktaandeel bij kleinere auto's op de Noord-Amerikaanse thuismarkt, van 14,3 tot 12,3% in de eerste negen maanden van dit jaar, was echter een smet op de resultaten. Die terugval wordt grotendeels verklaard door het relatief oude productaanbod, maar daar komt volgend jaar verandering in. GM lanceert vijf nieuwe modellen, waaronder de Volt, Spark en Camaro.

DRUK OP VOLKSWAGEN

Een andere factor die de resultaten van GM een duw in de rug kan geven, zijn de kansen die ontstaan door het schandaal bij Volkswagen. Binnenkort leidt dit weliswaar tot meer geraffineerde testen en strengere regelgeving waar alle autofabrikanten last van zullen hebben, maar op langere termijn is GM prima gepositioneerd om te profiteren van de toenemende druk op het Duitse bedrijf. De verkoop van dieselauto's vormt 39% van de afzet in Europa, tegenover een sectorgemiddelde van 59%. Als meer consumenten kiezen voor een benzine-auto, speelt dat het concern dus in de kaart. Daar komt bij dat GM vooral een groot marktaandeel heeft in het VK en Duitsland – dezelfde landen waar Volkswagen ook een grote speler is (marktaandeel respectievelijk 20 en 40%). In het afgelopen kwartaal kromp het verlies van het Amerikaanse bedrijf in Europa van $387 mln naar $231 mln, en GM voorspelt dat het in deze regio eind volgend jaar uit de rode cijfers komt. Ook in China staan beide bedrijven tegenover elkaar. Volkswagen is marktleider met een aandeel van bijna 20%, GM volgt met 15%. In het jongste kwartaal nam de afzet van GM en lokale joint ventures met 4,4% af naar 830.000. Dat effect werd voor een deel gecompenseerd door een stijging van de winstmarge van 9,6 naar 9,8%. Door de introductie van nieuwe merken in 2016 en de deuk in het imago van Volkswagen, kan ruimte ontstaan om het marktaandeel in China uit te bouwen, waardoor het effect van een afnemende auto-afzet in het land wordt verminderd.

WINSTDELING

Door de groeiende verkopen van pick-ups en SUV's, de introductie van nieuwe modellen op de markt voor personenauto's en de kansen die ontstaan door de misser bij Volkswagen, lijkt GM een mooie tijd tegemoet te gaan. Een belangrijke vraag is wie daarvan gaan profiteren. De onderneming heeft eerder dit jaar een groep investeerders beloofd om $5 mrd terug te geven aan de aandeelhouders. Sinds eind 2014 staat de teller voor aandeleninkoop op $2,9 mrd, en voor dividend op ruim $1,6 mrd. Zonder tegenvallers zal er bij de publicatie van de jaarcijfers een nieuw inkoopprogramma worden aangekondigd. Ook werknemers profiteren mee van de goede tijden. Onlangs heeft GM in Noord-Amerika werknemers van de UAW-vakbond een winstdeling van $9000 betaald. Dat is $2400 meer dan waar ze volgens de in 2011 gesloten arbeidsovereenkomst recht op hadden. Wel neemt de druk op het bedrijf toe om een nieuw akkoord te sluiten met hogere vaste lonen. Dat hoeft op korte termijn geen al te grote rem op de winstgroei te zetten, maar stijging van de vaste kosten kan wel een flinke streep door de rekening zijn als de Amerikaanse afzet stagneert of de Chinese verkopen nog sneller terugvallen. Vooralsnog is het basisscenario dat GM de wind in de rug houdt en dat de winst in 2016 verder oploopt, maar beleggers moeten er rekening mee houden dat vooruitzichten in de zeer cyclische autobranche razendsnel kunnen omslaan.

De derdekwartaalcijfers van General Motors (GM) onderstrepen dat de favorietenrol binnen de autosector verschuift van Europese bedrijven, zoals Volkswagen, naar Amerikaanse. GM noteerde weliswaar een omzetdaling, met 1,3% naar $38,8 mrd, maar die werd volledig veroorzaakt door de stijging van de Amerikaanse dollar ten opzichte van andere valuta’s. Zonder dit effect zouden de inkomsten met $1,8 mrd zijn gestegen. En het aantal verkochte auto’s liep dan met 3,1% terug, de gemiddelde prijs lag flink hoger. Dankzij de goedkope benzine werden met name in de VS veel meer pick- up trucks en SUV’s afgezet dan in dezelfde periode vorig jaar. Op de thuismarkt nam het aantal verkochte Chevrolet-trucks met 16,5% toe tot 239.000 en het aantal verkochte cross­overs groeide met 23,5% naar 121.000. De marge op deze modellen ligt een stuk hoger dan op kleinere personenauto’s, en dat wordt weerspiegeld in een winst voor belasting en rentebetalingen (ebit) die met ruim eenderde steeg naar $3,1 mrd. De ebit-marge verbeterde met 2,2 procentpunt naar 8,0%.

Branchegenoot Volkswagen probeert al enkele jaren om de marge naar dit niveau te tillen. Hoewel de effecten van kostenbesparingen steeds beter zichtbaar worden in de resultaten, zal de nasleep van het diesel-schandaal er echter voor zorgen dat het margedoel voorlopig buiten bereik blijft.

Onderaan de streep boekte GM een winst van $1,55 per aandeel. Dat is 55% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar en 25% meer dan de $1,20 waar analisten gemiddeld op hadden gerekend. In de winstcijfers zijn echter niet de eenmalige kosten van een grote Amerikaanse terugroepactie meegenomen. Sommige analisten vroegen zich dan ook af of de cijfers van GM eigenlijk niet té mooi waren.

Vooralsnog is er geen aanwijzing dat de groeiende vraag naar grotere wagens stilvalt. Bovendien ligt de gemiddelde levensduur van deze auto’s twee tot vier jaar boven het gemiddelde, zodat de kans groot is dat de inhaalslag van de grotere modellen voorlopig doorzet. Afname van het marktaandeel bij kleinere auto’s op de Noord-Amerikaanse thuismarkt, van 14,3 tot 12,3% in de eerste negen maanden van dit jaar, was echter een smet op de resultaten. Die terugval wordt grotendeels verklaard door het relatief oude productaanbod, maar daar komt volgend jaar verandering in. GM lanceert vijf nieuwe modellen, waaronder de Volt, Spark en Camaro.

DRUK OP VOLKSWAGEN

Een andere factor die de resultaten van GM een duw in de rug kan geven, zijn de kansen die ontstaan door het schandaal bij Volkswagen. Binnenkort leidt dit weliswaar tot meer geraffineerde testen en strengere regelgeving waar alle autofabrikanten last van zullen hebben, maar op langere termijn is GM prima gepositioneerd om te profiteren van de toenemende druk op het Duitse bedrijf. De verkoop van dieselauto’s vormt 39% van de afzet in Europa, tegenover een sectorgemiddelde van 59%. Als meer consumenten kiezen voor een benzine-auto, speelt dat het concern dus in de kaart. Daar komt bij dat GM vooral een groot marktaandeel heeft in het VK en Duitsland – dezelfde landen waar Volkswagen ook een grote speler is (marktaandeel respectievelijk 20 en 40%). In het afgelopen kwartaal kromp het verlies van het Amerikaanse bedrijf in Europa van $387 mln naar $231 mln, en GM voorspelt dat het in deze regio eind volgend jaar uit de rode cijfers komt.

Ook in China staan beide bedrijven tegenover elkaar. Volkswagen is marktleider met een aandeel van bijna 20%, GM volgt met 15%. In het jongste kwartaal nam de afzet van GM en lokale joint ventures met 4,4% af naar 830.000. Dat effect werd voor een deel gecompenseerd door een stijging van de winstmarge van 9,6 naar 9,8%. Door de introductie van nieuwe merken in 2016 en de deuk in het imago van Volkswagen, kan ruimte ontstaan om het marktaandeel in China uit te bouwen, waardoor het effect van een afnemende auto-afzet in het land wordt verminderd.

WINSTDELING

Door de groeiende verkopen van pick-ups en SUV’s, de introductie van nieuwe modellen op de markt voor personenauto’s en de kansen die ontstaan door de misser bij Volkswagen, lijkt GM een mooie tijd tegemoet te gaan. Een belangrijke vraag is wie daarvan gaan profiteren. De onderneming heeft eerder dit jaar een groep investeerders beloofd om $5 mrd terug te geven aan de aandeelhouders. Sinds eind 2014 staat de teller voor aandeleninkoop op $2,9 mrd, en voor dividend op ruim $1,6 mrd. Zonder tegenvallers zal er bij de publicatie van de jaarcijfers een nieuw inkoopprogramma worden aangekondigd.

Ook werknemers profiteren mee van de goede tijden. Onlangs heeft GM in Noord-Amerika werknemers van de UAW-vakbond een winstdeling van $9000 betaald. Dat is $2400 meer dan waar ze volgens de in 2011 gesloten arbeidsovereenkomst recht op hadden. Wel neemt de druk op het bedrijf toe om een nieuw akkoord te sluiten met hogere vaste lonen. Dat hoeft op korte termijn geen al te grote rem op de winstgroei te zetten, maar stijging van de vaste kosten kan wel een flinke streep door de rekening zijn als de Amerikaanse afzet stagneert of de Chinese verkopen nog sneller terugvallen. Vooralsnog is het basisscenario dat GM de wind in de rug houdt en dat de winst in 2016 verder oploopt, maar beleggers moeten er rekening mee houden dat vooruitzichten in de zeer cyclische autobranche razendsnel kunnen omslaan.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ