Lufthansa heeft onvoldoende antwoord op prijsvechters
Winst- en groeikansen lijken juist in de koersen verdisconteerd. Wij volstaan dan ook met een houdadvies.
GOEDKOPE OLIE
Over de afgelopen twaalf maanden is de olieprijs gedaald van $85 tot rond de $50 per vat. Dit vormt een grote katalysator voor de winsten in de luchtvaartsector. Lufthansa betaalt in 2015 $72,7 per vat voor 79% van het verbruik en voor 2016 $71 voor 69%. Het concern zag de inkomsten per stoel per kilometer in de eerste jaarhelft met liefst 5,7% dalen, met name ingegeven door prijsdruk. De lagere brandstofrekening bood compensatie. Vanaf 2017 lijkt dit relatieve kostenvoordeel voor de grote spelers echter beduidend af te nemen en ligt een verdere marktvergroting voor Ryanair en Easyjet in het verschiet. Zeker nu Ryanair de ticketprijs nog forser wil verlagen.VERWACHTINGEN
Lufthansa verwacht nog altijd een onderliggende ebit van meer dan €1,5 mrd, tegen €1,17 mrd over 2014. Dit is exclusief stakingskosten. De omzet zal licht lager uitkomen dan de €30 mrd over 2014. Dit lijkt makkelijk haalbaar na een veel beter dan verwacht tweede kwartaal. Met een k/w van nog geen 6 verdisconteren beleggers de bedrijfsrisico’s in.De als uiterst cyclisch te boek staande luchtvaartsector kreeg bij de recente koerscorrectie de hardste klappen, maar nu de rust weer wat is teruggekeerd zijn dit ook de aandelen die het sterkst oplopen. Wie echter naar de koersgrafiek over het afgelopen jaar kijkt ziet grote verschillen tussen de Europese luchtvaarbedrijven. De International Consolidated Airlines Group (IAG), de groep rond British Airways, met onder meer Iberia en prijsvechter Vueling uit Spanje, presteert veruit het best. Het jaarrendement van IAG bedraagt 77%, fors meer dan Lufthansa (+23%). Ten opzichte van IAG reageert het Duitse concern veel te traag met kostenbesparingen en moeten ook nog eens een zware strijd voeren tegen de vakbonden en het eigen personeel. Lufthansa neemt in de winstprognoses al langer stakingskosten mee.
Lufthansa kent een wel gezonde schuldratio van 1,0, maar de solvabiliteit bedraagt slechts 17,5%. Van het bedrijf wordt de komende jaren geen winstuitkering verwacht.
GOEDKOPE OLIE
Over de afgelopen twaalf maanden is de olieprijs gedaald van $85 tot rond de $50 per vat. Dit vormt een grote katalysator voor de winsten in de luchtvaartsector. Lufthansa betaalt in 2015 $72,7 per vat voor 79% van het verbruik en voor 2016 $71 voor 69%. Het concern zag de inkomsten per stoel per kilometer in de eerste jaarhelft met liefst 5,7% dalen, met name ingegeven door prijsdruk. De lagere brandstofrekening bood compensatie. Vanaf 2017 lijkt dit relatieve kostenvoordeel voor de grote spelers echter beduidend af te nemen en ligt een verdere marktvergroting voor Ryanair en Easyjet in het verschiet. Zeker nu Ryanair de ticketprijs nog forser wil verlagen.
VERWACHTINGEN
Lufthansa verwacht nog altijd een onderliggende ebit van meer dan €1,5 mrd, tegen €1,17 mrd over 2014. Dit is exclusief stakingskosten. De omzet zal licht lager uitkomen dan de €30 mrd over 2014. Dit lijkt makkelijk haalbaar na een veel beter dan verwacht tweede kwartaal. Met een k/w van nog geen 6 verdisconteren beleggers de bedrijfsrisico’s in.