Updates

Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Nederland

Besi

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Allfunds

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Nederland

JDE Peet's

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen

Actueel advies

Advies Beleggers Belangen, 16 okt 2015 16:35

Procter & Gamble wordt weer wat aantrekkelijker

0 0 Leestijd ongeveer

Een sterke marge-ontwikkeling of een meevaller in de omzetgroei zou voor veel beleggers op de huidige prijs aanleiding kunnen zijn om weer in te stappen. Omdat het neerwaartse koersrisico steeds kleiner wordt, verhogen we het advies naar 'houden'.

Uit de meest recente publicatie van Procter & Gamble (P&G) bleek dat het concern verdere stappen heeft gezet in zijn transformatie, maar nog ver verwijderd is van het behalen van zijn doelen. De maker van consumentenartikelen op het gebied van persoonlijke verzorging en huishoudelijke activiteiten is onder leiding van topman A.G. Lafley al twee jaar bezig met het versimpelen en verkleinen van de merkenportefeuille, omdat P&G als groot concern maar moeilijk consumenten kon vasthouden. Het ontbrak vooral aan innovatie en competitieve prijsstelling, en dat zorgde ervoor dat de omzet in een neerwaartse spiraal terechtkwam. In de laatste twee jaar werd meer dan de helft van de merken verkocht. Alle voeding (ook voor huisdieren) is afgestoten, de batterijen (Duracell) zijn overgenomen door Berk­shire Hathaway en dit jaar verkocht P&G een collectie cosmeticamerken voor $12,5 mrd aan concurrent Coty. Het grote snoeiwerk is nu achter de rug, hoewel sommige transacties nog formeel moeten worden voltrokken. Lafley geeft in november het stokje over aan David Taylor, die het afgeslankte P&G weer op het groeipad moet krijgen.

LANGE TERMIJN

Dat is vanzelfsprekend een langetermijnproject, en bij de laatste cijferpublicatie was er nog geen reden voor optimisme. De zwakke groeicijfers kregen een extra tik van het negatieve effect van de sterke dollar en een afboeking op de Venezolaanse activiteiten. Over het afgesloten boekjaar 2015 (t/m juni) bedroeg de omzet $76,3 mrd, 5% minder dan in 2014. De voor valuta gecorrigeerde vergelijkbare omzetgroei kwam uit op 1% (3% in elk van de twee voorgaande jaren). De kernactiviteiten die het bedrijf wil aanhouden, noteerden een iets betere groei van 2%, maar ook daarmee presteert P&G minder goed dan anderen in de sector. Volgens het concern wordt nog 45% van de omzet behaald met producten waarvan het marktaandeel dalende is. Een trend van omzetverbetering is er ook niet: het vierde kwartaal was met nul-ontwikkeling in de vergelijkbare omzet het slechtste van het boekjaar 2015. Verbeteringen in productiviteit zorgden echter wel voor groei van de operationele marge met 90 basispunten, tot 18,1%. Een extra eenmalige tegenvaller was de valutacrisis in Venezuela. Het concern zegt geen zekerheid meer te hebben over de inkomsten uit dat land, en nam daarom een eenmalige last van $2,1 mrd. Van de vooruitzichten voor 2016 worden we in eerste instantie niet enthousiast. P&G gokt op weinig tot geen groei in vergelijkbare omzet, een negatieve valuta-impact van 4-5% en een kleine rugwind door lagere grondstofprijzen. Dit is geen verrassing. Beleggers zullen meer oog hebben voor de verwachte sterke verbetering van het operationeel resultaat en de winstmarges. Als het bedrijf die belofte waarmaakt, wordt het aandeel plots een stuk aantrekkelijker. P&G heeft in 2015 al meer dan 20% aan waarde ingeleverd, maar viel niet volledig uit de gratie. Het is namelijk bij uitstek een defensieve keuze voor de lange termijn. De huidige merkenportefeuille bestaat uit sterke marktleidende producten die niet zomaar uit de schappen zullen verdwijnen. P&G is bovendien een 'dividend aristocrat' die al bijna zestig jaar op rij het dividend heeft verhoogd. Rendement voor aandeelhouders staat hoog op de agenda. Over 2015 werd voor $7,3 mrd aan dividend uitgekeerd en voor $4,6 mrd aan aandelen ingekocht (2,2% van de beurswaarde). Er is op dit moment geen enkele reden om te vermoeden dat het bedrijf in deze uitkeringen zal gaan snijden. Op een k/w van 18,1 en een dividendrendement van 3,7% is het aandeel aantrekkelijk in vergelijking met de sector.

Uit de meest recente publicatie van Procter & Gamble (P&G) bleek dat het concern verdere stappen heeft gezet in zijn transformatie, maar nog ver verwijderd is van het behalen van zijn doelen. De maker van consumentenartikelen op het gebied van persoonlijke verzorging en huishoudelijke activiteiten is onder leiding van topman A.G. Lafley al twee jaar bezig met het versimpelen en verkleinen van de merkenportefeuille, omdat P&G als groot concern maar moeilijk consumenten kon vasthouden. Het ontbrak vooral aan innovatie en competitieve prijsstelling, en dat zorgde ervoor dat de omzet in een neerwaartse spiraal terechtkwam. In de laatste twee jaar werd meer dan de helft van de merken verkocht. Alle voeding (ook voor huisdieren) is afgestoten, de batterijen (Duracell) zijn overgenomen door Berk­shire Hathaway en dit jaar verkocht P&G een collectie cosmeticamerken voor $12,5 mrd aan concurrent Coty. Het grote snoeiwerk is nu achter de rug, hoewel sommige transacties nog formeel moeten worden voltrokken. Lafley geeft in november het stokje over aan David Taylor, die het afgeslankte P&G weer op het groeipad moet krijgen.

LANGE TERMIJN

Dat is vanzelfsprekend een langetermijnproject, en bij de laatste cijferpublicatie was er nog geen reden voor optimisme. De zwakke groeicijfers kregen een extra tik van het negatieve effect van de sterke dollar en een afboeking op de Venezolaanse activiteiten. Over het afgesloten boekjaar 2015 (t/m juni) bedroeg de omzet $76,3 mrd, 5% minder dan in 2014. De voor valuta gecorrigeerde vergelijkbare omzetgroei kwam uit op 1% (3% in elk van de twee voorgaande jaren). De kernactiviteiten die het bedrijf wil aanhouden, noteerden een iets betere groei van 2%, maar ook daarmee presteert P&G minder goed dan anderen in de sector. Volgens het concern wordt nog 45% van de omzet behaald met producten waarvan het marktaandeel dalende is. Een trend van omzetverbetering is er ook niet: het vierde kwartaal was met nul-ontwikkeling in de vergelijkbare omzet het slechtste van het boekjaar 2015. Verbeteringen in productiviteit zorgden echter wel voor groei van de operationele marge met 90 basispunten, tot 18,1%. Een extra eenmalige tegenvaller was de valutacrisis in Venezuela. Het concern zegt geen zekerheid meer te hebben over de inkomsten uit dat land, en nam daarom een eenmalige last van $2,1 mrd.

Van de vooruitzichten voor 2016 worden we in eerste instantie niet enthousiast. P&G gokt op weinig tot geen groei in vergelijkbare omzet, een negatieve valuta-impact van 4-5% en een kleine rugwind door lagere grondstofprijzen. Dit is geen verrassing. Beleggers zullen meer oog hebben voor de verwachte sterke verbetering van het operationeel resultaat en de winstmarges. Als het bedrijf die belofte waarmaakt, wordt het aandeel plots een stuk aantrekkelijker.

P&G heeft in 2015 al meer dan 20% aan waarde ingeleverd, maar viel niet volledig uit de gratie. Het is namelijk bij uitstek een defensieve keuze voor de lange termijn. De huidige merkenportefeuille bestaat uit sterke marktleidende producten die niet zomaar uit de schappen zullen verdwijnen. P&G is bovendien een ‘dividend aristocrat’ die al bijna zestig jaar op rij het dividend heeft verhoogd. Rendement voor aandeelhouders staat hoog op de agenda. Over 2015 werd voor $7,3 mrd aan dividend uitgekeerd en voor $4,6 mrd aan aandelen ingekocht (2,2% van de beurswaarde). Er is op dit moment geen enkele reden om te vermoeden dat het bedrijf in deze uitkeringen zal gaan snijden. Op een k/w van 18,1 en een dividendrendement van 3,7% is het aandeel aantrekkelijk in vergelijking met de sector.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ