Updates

Aandelen Nederland

Aegon

Advies
houden
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Ahold Delhaize

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walt Disney

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

AB Inbev

Advies
houden
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Kendrion

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Pfizer

Advies
houden
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Apple

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Linde

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vopak

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Arcadis

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Alphabet

Advies
houden
Aandelen Nederland

Heineken

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Microsoft

Advies
verkopen
Advies Freek Tewes, 25 sep 2015 15:25

Manpower kostenkampioen onder de uitzenders

0 0 Leestijd ongeveer

Wij houden binnen de sector, behalve voor Randstad, een voorkeur voor Manpower waar de kans op een teleurstelling niet groot is en de k/w 2016 (14,4) acceptabel.

Manpower ziet de uitzendmarkten wereldwijd aantrekken, maar in sommige landen is de groei wat lager en onevenwichtiger. Het bedrijf gaat voor dit kwartaal uit van een winst per aandeel van $1,50-1,58 (inclusief een negatief valuta-effect van $0,24). De marktconsensus voor het derde kwartaal lag precies in het midden van de range, maar het zou ons niet verbazen als de bovenkant wordt gehaald. Wat cruciaal is voor bedrijven, zeker in mindere tijden, is een strikt kostenbeleid. Uitzenders proberen hun kosten in de hand te houden in mindere tijden, zodat zij hun winsten sneller kunnen opschroeven als de markten weer aantrekken. Bij Manpower zijn de kosten de afgelopen anderhalf jaar met ruim 9% teruggelopen. Als we vanaf 2010 naar het kostenverloop kijken, is Manpower de enige uitzender die de kosten heeft weten te verlagen. Bij Adecco en Randstad zijn de kosten inmiddels zo’n 30% hoger dan begin 2010. Het succes van Manpower op kostengebied is een van de redenen dat het bedrijf, ondanks een sterke dollar, de verwachtingen keer op keer weet te overtreffen.  

Manpower ziet de uitzendmarkten wereldwijd aantrekken, maar in sommige landen is de groei wat lager en onevenwichtiger. Het bedrijf gaat voor dit kwartaal uit van een winst per aandeel van $1,50-1,58 (inclusief een negatief valuta-effect van $0,24). De marktconsensus voor het derde kwartaal lag precies in het midden van de range, maar het zou ons niet verbazen als de bovenkant wordt gehaald.

Wat cruciaal is voor bedrijven, zeker in mindere tijden, is een strikt kostenbeleid. Uitzenders proberen hun kosten in de hand te houden in mindere tijden, zodat zij hun winsten sneller kunnen opschroeven als de markten weer aantrekken. Bij Manpower zijn de kosten de afgelopen anderhalf jaar met ruim 9% teruggelopen. Als we vanaf 2010 naar het kostenverloop kijken, is Manpower de enige uitzender die de kosten heeft weten te verlagen. Bij Adecco en Randstad zijn de kosten inmiddels zo’n 30% hoger dan begin 2010. Het succes van Manpower op kostengebied is een van de redenen dat het bedrijf, ondanks een sterke dollar, de verwachtingen keer op keer weet te overtreffen.

 

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ