Updates

Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
houden
Aandelen Internationaal

PayPal

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Pharming

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Basic-Fit

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Kendrion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

CTP

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Bayer

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

CMcom

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
houden
Aandelen Nederland

NN Group

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASR

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

AB Inbev

Advies
houden
Aandelen Nederland

SBM Offshore

Advies
kopen
Advies Beleggers Belangen, 14 aug 2015 09:43

Verandering bij Stern moet meer stabiliteit geven

0 0 Leestijd ongeveer

Wellicht is de tijd gekomen om positiever over Stern te zijn, al moet er nog hard gewerkt worden om de stabiliteit te krijgen die voor een langetermijnbelegging nodig is. Hopelijk geven de halfjaarcijfers (19 augustus) enig houvast. We wachten die af met 'houden'.

De autoverkopen schommelen sterk en er wordt nauwelijks wat op verdiend. Dealerbedrijf Stern weet er alles van. De resultaten van het bedrijf kennen pieken en dalen. Door meer te investeren in het lucratieve leasen en financieren wil het bedrijf hogere en stabielere winsten bereiken. ‘Stronteigenwijs', zo noemen ze hem, aldus Henk van der Kwast in een interview met NRC. Zelf heeft hij het liever over 'tegendraads'. Van der Kwast staat al ruim twintig jaar aan het roer van Stern Groep. Hij legde zelf de basis voor deze keten van autobedrijven waarvan de geschiedenis teruggaat tot 1993. In die tijd groeide de jaaromzet van €35 mln in het eerste jaar naar €900 mln in 2014. Stern Groep heeft nu bijna honderd vestigingen, geconcentreerd in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht. Het bedrijf vertegenwoordigt 21 merken, waaronder Alfa Romeo, Fiat, Volkswagen, Audi, Volvo Mercedes-Benz, Renault, Opel en Nissan, en levert diensten als financiering en lease. Van der Kwast kocht in 1993 met derden de verliesgevende Opel-dealer Riva Amsterdam van Athlon. In 1995 volgde de eveneens in problemen verkerende Blok Groep met twee Renault-dealers. Het was de start van een meermerkenstrategie, die vorm kreeg met overnames. Via de fusie in 2000 met beursfonds AIR kreeg Stern een beursnotering. In 2002 werd met de overname van Athlon de omzet met 60% vergroot en werden onder meer Volkswagendealers verkregen. In 2004 was Budget Rent a Car een belangrijke aankoop. De laatste jaren heeft de autobranche het slecht. Veel garagebedrijven sluiten hun deuren. Het verleidt Van der Kwast niet tot doldrieste acquisities, al was het maar omdat ook Stern de pijn voelt. In een fusie met Pouw, dat begin 2014 failliet ging, had hij geen trek. 'Onze gesprekken zouden mogelijk leiden tot een fusie uit piëteit. Het was nooit een reële mogelijkheid. Hun finan­ciële structuur was zeer ongezond. Dan hadden we dat zooitje jarenlang met ons mee moeten slepen', zei hij tegen NRC.

Hoge winsten én verliezen

Aan omzetgroei – vooral door acquisities – heeft het over langere termijn gezien niet ontbroken. De winstontwikkeling is een ander verhaal, want die is zeer teleurstellend. Met grote regelmaat zet Stern het mes in de organisatie, of zoals Van der Kwast het tegenover NRC omschreef: 'Stern is een olijfboom. Een keer in de twee jaar geeft die een goede oogst. Je moet regelmatig snoeien om de boom gezond te houden.' Veel haalt zijn snoeiwerk bij Stern echter (nog) niet uit. Na de recordwinst van €13 mln uit 2007 werd in 2012 €6,9 mln verlies geleden. De winst van €3,6 mln vorig jaar is minimaal, maar er zitten wel reorganisatiekosten in. Laten we die buiten beschouwing, dan werd er circa €6 mln verdiend, of €1 per aandeel. De flinterdunne winstmarge van 0,7% van de omzet is tekenend voor de zware tijden in de autobranche. Maar de financiële positie van Stern kan wel een stootje hebben en het bedrijf heeft stevige marktaandelen, met onder meer 22% voor Ford en 18% voor Mercedes­-Benz, zodat fabrikanten belang hebben bij een gezonde dealer. Het marktaandeel in topmerken Opel en Volkswagen van circa 5% is jammer genoeg bescheiden.

Ingrijpen

Stern beseft dat het moet ingrijpen en verandert van distributeur van (vracht)auto's naar wat genoemd wordt 'full service automotive retailer', die 'mobiliteitswensen optimaal invult'. Het bedrijf wil minder afhankelijk worden van de cyclische en kapitaalintensieve dealeractiviteiten: niet nog meer 'vaak onnodige geldverslindende mooie showrooms en het etaleren van nog meer auto's en bijbehorende investeringen ophoesten'. Het dealerschap van Mercedes-­Benz, Renault, Ford, Volvo en Volkswagen/Audi wordt gekoesterd, maar er wordt permanent gekeken of vestigingen open moeten blijven. Slechts bij hoge uitzondering zal het netwerk uitgebreid worden. Bij de andere merken die niet/minder strategisch zijn – Stern vult de namen niet in – zal niet of nauwelijks geïnvesteerd worden en wordt onder andere gezocht naar partners. Het bedrijf zet verder in op andere aspecten van de autobranche: lease, financiering, verzekering, occasions, verhuur en dergelijke. Autoverkopen blijven wel de basis. De verkoop van nieuwe auto's schommelt sterk. Het topjaar was 2011, met 556.000 stuks. Vorig jaar waren dat er 390.000 en voor dit jaar gaat ABN Amro uit van 420.000 stuks. De tweedehandsmarkt – met redelijke winstmarges – groeit. Op nieuwe auto's wordt nauwelijks verdiend. De dealers van Stern verkochten vorig jaar voor €772 mln aan nieuwe en gebruikte personenauto's en bedrijfswagens, in totaal 46.000 stuks. Dit leverde slechts een bedrijfsresultaat van €3,4 mln op. 2013 was beter, met een omzet van bijna €800 mln en een bedrijfsresultaat van €8,6 mln, maar ook dat jaar was geen vetpot. De zwakste activiteit is helaas goed voor het leeuwendeel (85%) van de omzet van de groep. Op onderhoud en reparatie wordt meer verdiend, maar het is geen stevige dekking voor de vaste kosten. De kwaliteit van auto's is steeds beter geworden en er is dus steeds minder reparatie nodig. Vorig jaar slonk de Nederlandse onderhoudsmarkt met bijna 6%, tot €3,2 mrd. Kostendekking moet dus van andere activiteiten komen. Stern heeft Mobility Services: schadeherstel, algemene garagediensten en het inrichten van vrachtwagens. Op €28 mln omzet werd hier €2,3 mln verloren, wel deels door goodwillafschrijving en reorganisatiekosten. De grootste winstbron was vorig jaar Stern Financial Services. Daaronder vallen onder meer lease, financiering en verzekering. (Stern gebruikt de term 'financiële mobiliteitsproducten'.) De omzet van €96 (92) mln leverde een bedrijfsresultaat van €8,2 (5) mln op. Het is een lucratieve activiteit met groeimogelijkheden.

Onrealistische doelstelling

De doelstelling van 15% rendement op het eigen vermogen (€140 mln) lijkt onrealistisch. Zo hoog is dit de afgelopen jaar nog nooit geweest en vorig jaar was het, gecorrigeerd voor de lasten, 4,3%. Gezien de markt- en bedrijfssituatie moet er een wonder gebeuren om de winst naar €21 mln te tillen en aan de beoogde 15% te komen. Maar wellicht verdient Stern het voordeel van de twijfel. In het eerste kwartaal was de verkoop van nieuwe auto's 23% hoger, tegen 2,9% voor de sector. Bij bedrijfswagens was de groei 17 versus 8%. Het resultaat van Financial Services was prima. De bedrijfswinst van Stern was €3,6 (3,2) mln en de nettowinst onveranderd €2,1 mln. Wellicht loopt Stern weer eens tegen een goed jaar aan en haalt het €9 mln winst of €1,60 per aandeel. In dat geval zou het aandeel laaggewaardeerd zijn, maar de automarkt is structureel lastig. De financiële diensten bieden groeikansen en in leasing – samen met het dealernetwerk en verkoop van occasions – heeft Stern een waardevol bezit. Op grond van de waardering van branchegenoten Avis, Hertz en Sixt kon het leasebedrijf wel eens meer waard zijn dan de huidige beurskoers. Overigens kreeg financieel directeur Joris ten Brink in juli plots ontslag. Wegens ongeschiktheid. Of kon hij niet meer op tegen die 'stronteigenwijze' Van der Kwast?

De autoverkopen schommelen sterk en er wordt nauwelijks wat op verdiend. Dealerbedrijf Stern weet er alles van. De resultaten van het bedrijf kennen pieken en dalen. Door meer te investeren in het lucratieve leasen en financieren wil het bedrijf hogere en stabielere winsten bereiken.

‘Stronteigenwijs’, zo noemen ze hem, aldus Henk van der Kwast in een interview met NRC. Zelf heeft hij het liever over ‘tegendraads’. Van der Kwast staat al ruim twintig jaar aan het roer van Stern Groep. Hij legde zelf de basis voor deze keten van autobedrijven waarvan de geschiedenis teruggaat tot 1993. In die tijd groeide de jaaromzet van €35 mln in het eerste jaar naar €900 mln in 2014. Stern Groep heeft nu bijna honderd vestigingen, geconcentreerd in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht. Het bedrijf vertegenwoordigt 21 merken, waaronder Alfa Romeo, Fiat, Volkswagen, Audi, Volvo Mercedes-Benz, Renault, Opel en Nissan, en levert diensten als financiering en lease.

Van der Kwast kocht in 1993 met derden de verliesgevende Opel-dealer Riva Amsterdam van Athlon. In 1995 volgde de eveneens in problemen verkerende Blok Groep met twee Renault-dealers. Het was de start van een meermerkenstrategie, die vorm kreeg met overnames. Via de fusie in 2000 met beursfonds AIR kreeg Stern een beursnotering. In 2002 werd met de overname van Athlon de omzet met 60% vergroot en werden onder meer Volkswagendealers verkregen. In 2004 was Budget Rent a Car een belangrijke aankoop.

De laatste jaren heeft de autobranche het slecht. Veel garagebedrijven sluiten hun deuren. Het verleidt Van der Kwast niet tot doldrieste acquisities, al was het maar omdat ook Stern de pijn voelt. In een fusie met Pouw, dat begin 2014 failliet ging, had hij geen trek. ‘Onze gesprekken zouden mogelijk leiden tot een fusie uit piëteit. Het was nooit een reële mogelijkheid. Hun finan­ciële structuur was zeer ongezond. Dan hadden we dat zooitje jarenlang met ons mee moeten slepen’, zei hij tegen NRC.

Hoge winsten én verliezen

Aan omzetgroei – vooral door acquisities – heeft het over langere termijn gezien niet ontbroken. De winstontwikkeling is een ander verhaal, want die is zeer teleurstellend. Met grote regelmaat zet Stern het mes in de organisatie, of zoals Van der Kwast het tegenover NRC omschreef: ‘Stern is een olijfboom. Een keer in de twee jaar geeft die een goede oogst. Je moet regelmatig snoeien om de boom gezond te houden.’ Veel haalt zijn snoeiwerk bij Stern echter (nog) niet uit. Na de recordwinst van €13 mln uit 2007 werd in 2012 €6,9 mln verlies geleden. De winst van €3,6 mln vorig jaar is minimaal, maar er zitten wel reorganisatiekosten in. Laten we die buiten beschouwing, dan werd er circa €6 mln verdiend, of €1 per aandeel.

De flinterdunne winstmarge van 0,7% van de omzet is tekenend voor de zware tijden in de autobranche. Maar de financiële positie van Stern kan wel een stootje hebben en het bedrijf heeft stevige marktaandelen, met onder meer 22% voor Ford en 18% voor Mercedes­-Benz, zodat fabrikanten belang hebben bij een gezonde dealer. Het marktaandeel in topmerken Opel en Volkswagen van circa 5% is jammer genoeg bescheiden.

Ingrijpen

Stern beseft dat het moet ingrijpen en verandert van distributeur van (vracht)auto’s naar wat genoemd wordt ‘full service automotive retailer’, die ‘mobiliteitswensen optimaal invult’. Het bedrijf wil minder afhankelijk worden van de cyclische en kapitaalintensieve dealeractiviteiten: niet nog meer ‘vaak onnodige geldverslindende mooie showrooms en het etaleren van nog meer auto’s en bijbehorende investeringen ophoesten’. Het dealerschap van Mercedes-­Benz, Renault, Ford, Volvo en Volkswagen/Audi wordt gekoesterd, maar er wordt permanent gekeken of vestigingen open moeten blijven. Slechts bij hoge uitzondering zal het netwerk uitgebreid worden. Bij de andere merken die niet/minder strategisch zijn – Stern vult de namen niet in – zal niet of nauwelijks geïnvesteerd worden en wordt onder andere gezocht naar partners. Het bedrijf zet verder in op andere aspecten van de autobranche: lease, financiering, verzekering, occasions, verhuur en dergelijke. Autoverkopen blijven wel de basis.

De verkoop van nieuwe auto’s schommelt sterk. Het topjaar was 2011, met 556.000 stuks. Vorig jaar waren dat er 390.000 en voor dit jaar gaat ABN Amro uit van 420.000 stuks. De tweedehandsmarkt – met redelijke winstmarges – groeit. Op nieuwe auto’s wordt nauwelijks verdiend.

De dealers van Stern verkochten vorig jaar voor €772 mln aan nieuwe en gebruikte personenauto’s en bedrijfswagens, in totaal 46.000 stuks. Dit leverde slechts een bedrijfsresultaat van €3,4 mln op. 2013 was beter, met een omzet van bijna €800 mln en een bedrijfsresultaat van €8,6 mln, maar ook dat jaar was geen vetpot. De zwakste activiteit is helaas goed voor het leeuwendeel (85%) van de omzet van de groep.

Op onderhoud en reparatie wordt meer verdiend, maar het is geen stevige dekking voor de vaste kosten. De kwaliteit van auto’s is steeds beter geworden en er is dus steeds minder reparatie nodig. Vorig jaar slonk de Nederlandse onderhoudsmarkt met bijna 6%, tot €3,2 mrd. Kostendekking moet dus van andere activiteiten komen. Stern heeft Mobility Services: schadeherstel, algemene garagediensten en het inrichten van vrachtwagens. Op €28 mln omzet werd hier €2,3 mln verloren, wel deels door goodwillafschrijving en reorganisatiekosten.

De grootste winstbron was vorig jaar Stern Financial Services. Daaronder vallen onder meer lease, financiering en verzekering. (Stern gebruikt de term ‘financiële mobiliteitsproducten’.) De omzet van €96 (92) mln leverde een bedrijfsresultaat van €8,2 (5) mln op. Het is een lucratieve activiteit met groeimogelijkheden.

Onrealistische doelstelling

De doelstelling van 15% rendement op het eigen vermogen (€140 mln) lijkt onrealistisch. Zo hoog is dit de afgelopen jaar nog nooit geweest en vorig jaar was het, gecorrigeerd voor de lasten, 4,3%. Gezien de markt- en bedrijfssituatie moet er een wonder gebeuren om de winst naar €21 mln te tillen en aan de beoogde 15% te komen.

Maar wellicht verdient Stern het voordeel van de twijfel. In het eerste kwartaal was de verkoop van nieuwe auto’s 23% hoger, tegen 2,9% voor de sector. Bij bedrijfswagens was de groei 17 versus 8%. Het resultaat van Financial Services was prima. De bedrijfswinst van Stern was €3,6 (3,2) mln en de nettowinst onveranderd €2,1 mln. Wellicht loopt Stern weer eens tegen een goed jaar aan en haalt het €9 mln winst of €1,60 per aandeel. In dat geval zou het aandeel laaggewaardeerd zijn, maar de automarkt is structureel lastig.

De financiële diensten bieden groeikansen en in leasing – samen met het dealernetwerk en verkoop van occasions – heeft Stern een waardevol bezit. Op grond van de waardering van branchegenoten Avis, Hertz en Sixt kon het leasebedrijf wel eens meer waard zijn dan de huidige beurskoers.

Overigens kreeg financieel directeur Joris ten Brink in juli plots ontslag. Wegens ongeschiktheid. Of kon hij niet meer op tegen die ‘stronteigenwijze’ Van der Kwast?

Tags

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ