Updates

Aandelen Nederland

Allfunds

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Nederland

JDE Peet's

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen

Marge USG People nog te laag

0 0 Leestijd ongeveer

Kostenbesparingen en gunstige marktontwikkelingen moeten USG helpen de margedoelstelling te halen. Lukt dat, dan ligt sterke winstgroei in het verschiet. Bij een bescheiden k/w van 11,6 handhaven wij ons koopadvies.

De winstgroei van USG People blijft achter bij de verwachtingen, maar kostenbesparingen en aantrekkende markten maken een versnelling mogelijk. Uitzender USG People heeft in het eerste kwartaal de omzet met 5,1% opgevoerd naar €570,7 mln. De ebita steeg met 15% naar €16,9 mln. Onderaan de streep kwam de nettowinst voor enkele incidentele posten 34% hoger uit, op €9,1 mln. Een fraaie verbetering, maar beleggers hadden op een hoger operationeel resultaat gerekend. Vanwege de aanhoudende prijsconcurrentie op het algemene uitzendwerk in Nederland en kosten die wat hoger lagen dan verwacht, bleef de ebita-marge steken op 3,0%, tegen 2,7% in dezelfde periode van vorig jaar. Dat is teleurstellend, want USG heeft sinds 2011 de kosten met liefst 20% verlaagd. Om de beoogde ebita-marge van gemiddeld 6% te halen, gaat het bedrijf de kosten met nog eens €20 mln (5%) omlaag brengen. Vanaf het derde kwartaal zullen de besparingen in de resultaten tot uitdrukking komen. Samen met de aantrekkende markten, kan dit eindelijk tot de gewenste significante margeverbetering leiden. Volgens USG zijn de marktvooruitzichten goed, zeker nu ook de traditioneel belangrijke MKB-markt aantrekt. In Nederland wist het bedrijf de marktgroei nog niet bij te houden door het aflopen van enkele grote opdrachten, maar in België en Frankrijk presteerde het beter dan de markt. Hierdoor versnelde de omzetgroei op de thuismarkt van 2,7% in het vierde kwartaal naar 6,1% in maart. Een hoger groeitempo van de Nederlandse uitzendmarkt leidt naar verwachting ook tot afnemende prijsdruk.

De winstgroei van USG People blijft achter bij de verwachtingen, maar kostenbesparingen en aantrekkende markten maken een versnelling mogelijk.

Uitzender USG People heeft in het eerste kwartaal de omzet met 5,1% opgevoerd naar €570,7 mln. De ebita steeg met 15% naar €16,9 mln. Onderaan de streep kwam de nettowinst voor enkele incidentele posten 34% hoger uit, op €9,1 mln. Een fraaie verbetering, maar beleggers hadden op een hoger operationeel resultaat gerekend. Vanwege de aanhoudende prijsconcurrentie op het algemene uitzendwerk in Nederland en kosten die wat hoger lagen dan verwacht, bleef de ebita-marge steken op 3,0%, tegen 2,7% in dezelfde periode van vorig jaar. Dat is teleurstellend, want USG heeft sinds 2011 de kosten met liefst 20% verlaagd.

Om de beoogde ebita-marge van gemiddeld 6% te halen, gaat het bedrijf de kosten met nog eens €20 mln (5%) omlaag brengen. Vanaf het derde kwartaal zullen de besparingen in de resultaten tot uitdrukking komen. Samen met de aantrekkende markten, kan dit eindelijk tot de gewenste significante margeverbetering leiden. Volgens USG zijn de marktvooruitzichten goed, zeker nu ook de traditioneel belangrijke MKB-markt aantrekt.

In Nederland wist het bedrijf de marktgroei nog niet bij te houden door het aflopen van enkele grote opdrachten, maar in België en Frankrijk presteerde het beter dan de markt. Hierdoor versnelde de omzetgroei op de thuismarkt van 2,7% in het vierde kwartaal naar 6,1% in maart. Een hoger groeitempo van de Nederlandse uitzendmarkt leidt naar verwachting ook tot afnemende prijsdruk.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ