Updates

Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden

Updates

Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Opinie Beleggers Belangen, 30 apr 2015 12:50

Duurzaamheid loont in portemonnee

0 0 Leestijd ongeveer

Ethisch verantwoord beleggen en goede bedrijfs- en beursprestaties hoeven elkaar niet uit te sluiten. Dat was de centrale boodschap tijdens het congres Grip op je Vermogen.

In nummer 18 van Beleggers Belangen een verslag van het congres, dat op 24 april j.l. in het Beatrix Theater in Utrecht werd gehouden.

Onder de sprekers in Utrecht was oud-premier Jan Peter Balkenende, die tegenwoordig nauw betrokken is bij de denktank Dutch Sustainable Growth Coalition. Hij hield de aanwezigen voor dat duurzaamheid nu verder gaat dan wat vroeger maatschappelijk verantwoord ondernemen werd genoemd. Ondernemingen gaan volgens Balkenende  ‘een nieuwe fase in, waarin ze steeds meer onderdeel worden van allianties, steeds meer op lange termijn gaan denken en waarin economische vraagstukken steeds meer worden gekoppeld aan maatschappelijke vraagstukken.’

Concrete voorbeelden kwamen te over aan bod. DSM ontwierp een coating die zonnepanelen veel efficiënter maakt, KLM maakt cargo-netten die veel lichter zijn dan vroeger, en Heineken ontwikkelt koelkasten die 80% minder energie verbruiken. In de spotlights kwam ook ondernemer Daan Roosegaarde te staan, die de laatste tijd naam heeft gemaakt met enkele aansprekende projecten op dit gebied, zoals een lichtgevend fietspad dat wereldnieuws werd.

Tegengeluid

Tijdens een paneldiscussie over dit thema en een vragenrondje in de zaal bleek een meerderheid van de aanwezigen het eens met de stelling ‘Duurzaam beleggen loont ook in uw portemonnee’. Hoogleraar corporate finance aan de Universiteit van Amsterdam Arnoud Boot kwam met een tegengeluid; hij waarschuwt ervoor dat duurzaamheid een hype kan worden: ‘Als duurzaamheid een marketingtechniek wordt – wat het voor een deel al is – en we er allemaal als een gek in gaan beleggen, wordt alles veel te duur en maak je geen rendement meer. De nadruk op duurzaamheid kan ook leiden tot tunnelvisie.'

In Beleggers Belangen van 1 mei 2015 is het hele verslag van het congres te vinden. In de loop van de week zullen we dit verslag ook plaatsen op ons Facebook-account.
 

Wekelijks op de hoogte blijven van alle tips en trends? Neem een proefabonnement op Beleggers Belangen. 10 Weken voor maar 10 euro.

 

In nummer 18 van Beleggers Belangen een verslag van het congres, dat op 24 april j.l. in het Beatrix Theater in Utrecht werd gehouden.

Onder de sprekers in Utrecht was oud-premier Jan Peter Balkenende, die tegenwoordig nauw betrokken is bij de denktank Dutch Sustainable Growth Coalition. Hij hield de aanwezigen voor dat duurzaamheid nu verder gaat dan wat vroeger maatschappelijk verantwoord ondernemen werd genoemd. Ondernemingen gaan volgens Balkenende  ‘een nieuwe fase in, waarin ze steeds meer onderdeel worden van allianties, steeds meer op lange termijn gaan denken en waarin economische vraagstukken steeds meer worden gekoppeld aan maatschappelijke vraagstukken.’

Concrete voorbeelden kwamen te over aan bod. DSM ontwierp een coating die zonnepanelen veel efficiënter maakt, KLM maakt cargo-netten die veel lichter zijn dan vroeger, en Heineken ontwikkelt koelkasten die 80% minder energie verbruiken. In de spotlights kwam ook ondernemer Daan Roosegaarde te staan, die de laatste tijd naam heeft gemaakt met enkele aansprekende projecten op dit gebied, zoals een lichtgevend fietspad dat wereldnieuws werd.

Tegengeluid

Tijdens een paneldiscussie over dit thema en een vragenrondje in de zaal bleek een meerderheid van de aanwezigen het eens met de stelling ‘Duurzaam beleggen loont ook in uw portemonnee’. Hoogleraar corporate finance aan de Universiteit van Amsterdam Arnoud Boot kwam met een tegengeluid; hij waarschuwt ervoor dat duurzaamheid een hype kan worden: ‘Als duurzaamheid een marketingtechniek wordt – wat het voor een deel al is – en we er allemaal als een gek in gaan beleggen, wordt alles veel te duur en maak je geen rendement meer. De nadruk op duurzaamheid kan ook leiden tot tunnelvisie.'

In Beleggers Belangen van 1 mei 2015 is het hele verslag van het congres te vinden. In de loop van de week zullen we dit verslag ook plaatsen op ons Facebook-account.
 

Wekelijks op de hoogte blijven van alle tips en trends? Neem een proefabonnement op Beleggers Belangen. 10 Weken voor maar 10 euro.