Updates

Aandelen Internationaal

AB Inbev

Advies
houden
Aandelen Nederland

Heineken

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Facebook

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
houden
Aandelen Nederland

AMG

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Royal Dutch Shellº

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Arcadis

Advies
houden
Aandelen Nederland

Ordina º

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Alphabet

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Apple

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vopak

Advies
houden
Aandelen Nederland

Wereldhave

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
houden
Aandelen Nederland

Nedap

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Value8

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Unilever

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Philips

Advies
houden

Updates

Aandelen Internationaal

AB Inbev

Advies
houden
Aandelen Nederland

Heineken

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Facebook

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
houden
Aandelen Nederland

AMG

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Royal Dutch Shellº

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Arcadis

Advies
houden
Aandelen Nederland

Ordina º

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Alphabet

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Apple

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vopak

Advies
houden
Aandelen Nederland

Wereldhave

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
houden
Aandelen Nederland

Nedap

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Value8

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Unilever

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Philips

Advies
houden
Opinie Redactie Beleggers Belangen, 16 aug 2013 14:50

Nintendo moet gamer terugwinnen

0 0 Leestijd ongeveer

Société Générale zou graag zien dat Nintendo weer ‘cool’ wordt. Daarvoor moeten de prijzen omlaag.

Verschillende Japanse bedrijven presenteerden de afgelopen weken sterke kwartaalcijfers, waaronder Nintendo. In het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar zag het bedrijf de omzet op jaarbasis stijgen met 3,8% tot ¥81,5 mrd. Daarnaast rapporteerde Nintendo een winst van ¥8,6 mrd, waar dit een jaar eerder nog een verlies was van ¥17,2 mrd. De goede cijfers waren vooral te danken aan de relatief lage koers van de yen, die door diverse monetaire maatregelen van de Bank of Japan is gedaald en de export heeft opgestuwd.

Antwoord op concurrentie

De onderliggende prestaties van Nintendo laten namelijk een ander beeld zien, concludeert Société Générale (SG). De Franse bank stelt vast dat Nintendo niet in staat is om de concurrentie van repliek te dienen. De Wii U-console is goedkoper dan zijn tegenstrevers, maar consumenten in vooral Europa en Australië kiezen liever voor Microsoft’s Xbox of Sony’s Playstation 3. Het afgelopen kwartaal verkocht Nintendo in totaal 160.000 Wii U’s, waarvan 90.000 in Japan, 60.000 in de VS en 10.000 in Europa en Australië.Maar niet alleen het vlaggenschip van Nintendo heeft het moeilijk. SG wijst erop dat de Nintendo DS 'tot pulp geslagen' wordt door de opkomst van mobiele games voor smartphones en tablets. Maar ondanks de vooralsnog tegenvallende verkopen houdt Nintendo vast aan zijn doelstelling om in het hele boekjaar 9 miljoen Wii U-consoles te verkopen.

Société Générale adviseert Nintendo om zijn prijzen voor kerstmis nog verder te verlagen om zo de verkopen te stimuleren. Daarnaast zou de bank graag zien dat het bedrijf een deel van de winst gebruikt om betere (en goedkopere) games te bedenken, om op deze manier de concurrentie met mobiele games aan te gaan. Want Japan kan volgens Société Générale weliswaar met stimuleringsmaatregelen zijn concurrentiepositie verbeteren, het kan er niet voor zorgen dat Japanse producten weer ‘cool’ worden.