Updates

Aandelen Nederland

Kendrion

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Pfizer

Advies
houden
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Apple

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Linde

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vopak

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Arcadis

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Alphabet

Advies
houden
Aandelen Nederland

Heineken

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Microsoft

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Philips

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unilever

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Nederland

Besi

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Allfunds

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Nederland

JDE Peet's

Advies
houden

Updates

Aandelen Nederland

Kendrion

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Pfizer

Advies
houden
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Apple

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Linde

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vopak

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Arcadis

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Alphabet

Advies
houden
Aandelen Nederland

Heineken

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Microsoft

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Philips

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unilever

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Nederland

Besi

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Allfunds

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Nederland

JDE Peet's

Advies
houden
Opinie Ivan Snurer, 9 aug 2013 07:59

Internetmania 2.0

0 0 Leestijd ongeveer

Internetaandelen zijn weer helemaal hip. Op tijd van een jaar zijn de koersen van Facebook, Linkedin en Tripadvisor verdubbeld. Dat roept herinneringen op aan 1998/1999.

De aandelenluchtbel van eind jaren negentig was uitzonderlijk. In 1999 trokken 294 internetbedrijven naar Wall Street. Zij haalden $ 20 miljard aan kapitaal op. Tegen maart 2000 was hun marktkapitalisatie uitgegroeid tot een duizelingwekkende $ 1,7 biljoen, terwijl de AMEX Internetindex slechts een stijging van 222 procent had laten optekenen.

Maar nog indrukwekkender dan dit, was de implosie die daarop volgde. Eind 2000 stond de internetindex terug op het niveau van begin 1999. In de daaropvolgende negen maanden leverde de graadmeter nog eens 64 procent in. Per saldo zou de index 92 procent omlaag denderen. Een monsterverlies dat internetaandelen nog niet te boven zijn.

Hoewel internetaandelen gemeten vanaf het dieptepunt in oktober 2002 een beursklim van 612 procent achter de rug heeft, staat de internetindex nog steeds 42 procent onder water.

Om dat verlies goed te maken, moeten de aandelen van de onderliggende internetbedrijven 73 procent stijgen. Dat lijkt veel, zelfs erg veel, maar de aandeelhouders van AVG, Linkedin, Tripadvisor en Yelp weten beter.

Facebook

Ook al boekte de internetindex over de voorbije twaalf maanden slechts een winst van 29 procent (wat beduidend beter is dan de 21 procent van de NASDAQ Composite of de S&P 500) is de beurskoers van menig internetaandeel van de tweede generatie tegenover een jaar geleden toch verdubbeld. En dat ondanks de aanvankelijk geflopte beursintroductie van Facebook. Het aandeel noteert inmiddels weer licht boven de intekenprijs. De IPO van het boegbeeld uit de sociale media in mei 2012 ging gepaard met allerlei problemen, waardoor het aandeel op korte tijd meer dan vijftig procent onderuit ging, maar ten opzichte van het dieptepunt in september 2012 noteert het nu wel 122 procent hoger.

Over dieptepunten gesproken, sinds de bodem in maart 2009 is de marktwaarde van internetaandelen ruimschoots verdrievoudigd, terwijl de winst van de NASDAQ Composite en de S&P 500 blijft steken op 169 respectievelijk 135 procent. Dat is nog altijd stukken beter dan de AEX of de STOXX Europe 600 die sindsdien slechts rond de 80 procent gestegen zijn, maar dat terzijde.

Het positieve beursklimaat pakte in de voorbije 365 dagen bijzonder goed uit voor online videobedrijf Netflix en glasvezelproducent Alliance Fiber Optic Products, ook kortweg AFOP geheten. Ten opzichte van 7 augustus 2013 noteren zij ongeveer 300 procent hoger. Ook internetbeveilingsbedrijf AVG, professionele netwerker Linkedin, reisadviseur Tripadvisor, recensiebedrijf YELP en vastgoedmakelaar Zillow zagen hun aandelen met 100 procent of meer stijgen. Rentespecialist Bankrate, sociaal mediabedrijf RenRen, spelletjesmaker Zinga en internetmerkenbureau InterActive Corp sluiten de rij met verliezen van om en bij de zes procent.

Vraag is of de nieuwe generatie internetbedrijven eenzelfde lot wacht als hun illustere voorgangers? Wellicht niet. Een groot verschil met de internetmania van eind jaren negentig is dat tegenwoordig de aandacht van beleggers nadrukkelijk uitgaat naar de winstgevendheid op korte termijn. Toentertijd deden onder analisten allerlei creatieve waarderingsmethodes, zoals het aantal internetaansluitingen, het aantal doorverwijzingen of het aantal bezoekers, de ronde. Omdat het veelal niet-betalende internetbezoekers betrof, sloeg het nergens op.

Signaalgever

Minder bekend is dat drie dagen voordat de NASDAQ piekte, de AMEX Biotechindex op 7 maart 2000 zijn hoogste stand ooit bereikte en dat zij in de periode tot 4 april vrijwel halveerde, evenals dat de internetindex in hetzelfde tijdvak slechts tien procent moest inleveren. De aandelen uit de biotechnologie stegen tussen begin 1999 en eind februari 2000 nog harder dan de internetaandelen op speculaties dat het menselijke genoom weldra in kaart zou worden gebracht. Op basis van de blauwdruk des levens kon men octrooien aanvragen en medicijnen ontwikkelen. Toen de Amerikaanse president Bill Clinton medio maart 2000 in een gezamenlijke toespraak met de Engelse premier Tony Blair zijn standpunt herbevestigde dat wat hem betreft er geen intellectueel eigendomsrecht aan het menselijke genoom mocht worden verleend, gingen de al dalende beurskoersen van biotechaandelen hard onderuit.

Nu dertien jaar later kijkt de NASDAQ nog steeds tegen een verlies van ruwweg 30 procent aan. De AMEX biotechindex daarentegen rijgt de hoogterecords aaneen. Demografische ontwikkelingen en de strijd tegen terreur zijn maar enkele factoren die de beurskoersen van biotechaandelen ondersteunen. En de internetaandelen? Die lijden nog steeds onder het imago dat in de digitale wereld alles gratis is. @IvanSnurer

De aandelenluchtbel van eind jaren negentig was uitzonderlijk. In 1999 trokken 294 internetbedrijven naar Wall Street. Zij haalden $ 20 miljard aan kapitaal op. Tegen maart 2000 was hun marktkapitalisatie uitgegroeid tot een duizelingwekkende $ 1,7 biljoen, terwijl de AMEX Internetindex slechts een stijging van 222 procent had laten optekenen.

Maar nog indrukwekkender dan dit, was de implosie die daarop volgde. Eind 2000 stond de internetindex terug op het niveau van begin 1999. In de daaropvolgende negen maanden leverde de graadmeter nog eens 64 procent in. Per saldo zou de index 92 procent omlaag denderen. Een monsterverlies dat internetaandelen nog niet te boven zijn.

Hoewel internetaandelen gemeten vanaf het dieptepunt in oktober 2002 een beursklim van 612 procent achter de rug heeft, staat de internetindex nog steeds 42 procent onder water.

Om dat verlies goed te maken, moeten de aandelen van de onderliggende internetbedrijven 73 procent stijgen. Dat lijkt veel, zelfs erg veel, maar de aandeelhouders van AVG, Linkedin, Tripadvisor en Yelp weten beter.

Facebook

Ook al boekte de internetindex over de voorbije twaalf maanden slechts een winst van 29 procent (wat beduidend beter is dan de 21 procent van de NASDAQ Composite of de S&P 500) is de beurskoers van menig internetaandeel van de tweede generatie tegenover een jaar geleden toch verdubbeld. En dat ondanks de aanvankelijk geflopte beursintroductie van Facebook. Het aandeel noteert inmiddels weer licht boven de intekenprijs. De IPO van het boegbeeld uit de sociale media in mei 2012 ging gepaard met allerlei problemen, waardoor het aandeel op korte tijd meer dan vijftig procent onderuit ging, maar ten opzichte van het dieptepunt in september 2012 noteert het nu wel 122 procent hoger.

Over dieptepunten gesproken, sinds de bodem in maart 2009 is de marktwaarde van internetaandelen ruimschoots verdrievoudigd, terwijl de winst van de NASDAQ Composite en de S&P 500 blijft steken op 169 respectievelijk 135 procent. Dat is nog altijd stukken beter dan de AEX of de STOXX Europe 600 die sindsdien slechts rond de 80 procent gestegen zijn, maar dat terzijde.

Het positieve beursklimaat pakte in de voorbije 365 dagen bijzonder goed uit voor online videobedrijf Netflix en glasvezelproducent Alliance Fiber Optic Products, ook kortweg AFOP geheten. Ten opzichte van 7 augustus 2013 noteren zij ongeveer 300 procent hoger. Ook internetbeveilingsbedrijf AVG, professionele netwerker Linkedin, reisadviseur Tripadvisor, recensiebedrijf YELP en vastgoedmakelaar Zillow zagen hun aandelen met 100 procent of meer stijgen. Rentespecialist Bankrate, sociaal mediabedrijf RenRen, spelletjesmaker Zinga en internetmerkenbureau InterActive Corp sluiten de rij met verliezen van om en bij de zes procent.

Vraag is of de nieuwe generatie internetbedrijven eenzelfde lot wacht als hun illustere voorgangers? Wellicht niet. Een groot verschil met de internetmania van eind jaren negentig is dat tegenwoordig de aandacht van beleggers nadrukkelijk uitgaat naar de winstgevendheid op korte termijn. Toentertijd deden onder analisten allerlei creatieve waarderingsmethodes, zoals het aantal internetaansluitingen, het aantal doorverwijzingen of het aantal bezoekers, de ronde. Omdat het veelal niet-betalende internetbezoekers betrof, sloeg het nergens op.

Signaalgever

Minder bekend is dat drie dagen voordat de NASDAQ piekte, de AMEX Biotechindex op 7 maart 2000 zijn hoogste stand ooit bereikte en dat zij in de periode tot 4 april vrijwel halveerde, evenals dat de internetindex in hetzelfde tijdvak slechts tien procent moest inleveren. De aandelen uit de biotechnologie stegen tussen begin 1999 en eind februari 2000 nog harder dan de internetaandelen op speculaties dat het menselijke genoom weldra in kaart zou worden gebracht. Op basis van de blauwdruk des levens kon men octrooien aanvragen en medicijnen ontwikkelen. Toen de Amerikaanse president Bill Clinton medio maart 2000 in een gezamenlijke toespraak met de Engelse premier Tony Blair zijn standpunt herbevestigde dat wat hem betreft er geen intellectueel eigendomsrecht aan het menselijke genoom mocht worden verleend, gingen de al dalende beurskoersen van biotechaandelen hard onderuit.

Nu dertien jaar later kijkt de NASDAQ nog steeds tegen een verlies van ruwweg 30 procent aan. De AMEX biotechindex daarentegen rijgt de hoogterecords aaneen. Demografische ontwikkelingen en de strijd tegen terreur zijn maar enkele factoren die de beurskoersen van biotechaandelen ondersteunen. En de internetaandelen? Die lijden nog steeds onder het imago dat in de digitale wereld alles gratis is. @IvanSnurer