Updates

Aandelen Nederland

Allfunds

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Nederland

JDE Peet's

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen

Updates

Aandelen Nederland

Allfunds

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Nederland

JDE Peet's

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Opinie Peter Schutte, 6 aug 2013 15:30

Fusie tussen PostNL en TNT Express?

0 0 Leestijd ongeveer

De juridische splitsing van het voormalige TNT in de twee beursfondsen PostNL en TNT Express eind mei 2011 is uitgelopen op een groot drama. Een van de weinige opties die over zijn gebleven is beide bedrijven weer samen te brengen.

Er is de afgelopen jaren al heel vaak over gesproken: de weeffouten bij de splitsing van TNT. Het postbedrijf kreeg alle schulden toebedeeld en om een positief eigen vermogen te houden werd PostNL ook met een 29,9%-belang in TNT Express opgezadeld. De pakketjesbezorger kon schuldenvrij door het leven.

Verder uit balans

PostNL zag zijn toch al geringe buffers als sneeuw voor de zon verdwijnen omdat het telkens moest afboeken op de gedaalde beurswaarde van TNT Express. Het bod van het Amerikaanse UPS op TNT Express bracht verlichting en zou de boekverliezen op het belang in TNT Express volledig uitwissen. Helaas haakten de Amerikanen af, waardoor de koers van TNT Express weer terugviel.

Daarbij presteert het voor de postmedewerkers ruimhartige pensioenfonds van PostNL slecht. Nieuwe boekhoudregels (IAS 19R; het was allemaal al bekend) zorgden er dit jaar voor dat PostNL in één keer ruim €1 mrd aan opgelopen verliezen moest slikken. Hierdoor werd het eigen vermogen negatief.

"Geen probleem"

Volgens PostNL was het allemaal geen probleem en heeft het afdoende toegang tot financieringsbronnen. Alleen werd al in een vroeg stadium de dividenduitkering versoberd door over te gaan op stock en later werd er zelfs helemaal niets meer uitgekeerd. Logisch, want met een negatief eigen vermogen mag er geen winstuitkering plaatsvinden. Voor de aandeelhouders van PostNL is dat een hard gelag, temeer omdat PostNL als dividendaandeel werd gepresenteerd.

Harde feiten

De koers van PostNL zat de laatste maanden weer in de lift, we noteren op een niveau van circa een derde van de koers bij splitsing eind mei 2011, de laatste balanscijfers zijn werkelijk dramatisch. Het negatieve eigen vermogen is door nieuwe pensioenverliezen opgelopen tot €907 mln. Het bedrijf torst een nettoschuld van bijna €1,4 mrd met zich mee, wat gelijk is aan 20 keer het verwachte cash bedrijfsresultaat voor dit jaar (midden van de bandbreedte). Voor 2015 heeft het bedrijf zich een cash bedrijfsresultaat van €300-€370 mln ten doel gesteld. Daarvoor moeten forse kostenbesparingen worden doorgevoerd, vooral om de aanhoudende en steviger dan verwachte druk op de binnenlandse postvolumes te compenseren. Echter, dan nog spreken we over een schuldratio van 4,2, het dubbele van wat een gemiddeld bedrijf toelaatbaar acht.

Met een dergelijk hoog negatief eigen vermogen duurt het nog jaren voordat PostNL dividend in contanten kan uitkeren.

Grotere daden gewenst

PostNL groeit wel goed in pakketjes bezorgen en bij de internationale activiteiten. Zou het niet een idee zijn weer samen te gaan met TNT Express? De oude broer doet immers datgene waar PostNL in wil expanderen. Zeker nu TNT Express de ver weg gelegen activiteiten in China en Brazilië afstoot en zich vooral weer op Europa gaat richten. Daarbij heeft TNT Express nog altijd een nettokaspositie en wel van €287 mln. Dat valt inmiddels wel in het niet bij het negatieve saldo van PostNL, maar alles is welkom.

Een andere optie is dat TNT Express de eigen aandelen in bezit van PostNL opkoopt. Ook daarmee komt het niet heel ver, de stukken staan voor €903 mln in de boeken bij PostNL en de actuele marktwaarde is ruim €1mrd. Maar wellicht kan er wat worden geleend. Komt het later alsnog tot een overname van TNT Express tegen een hogere koers dan valt daar mogelijk ook nog wel een mouw aan te passen in de vorm van een extra nabetaling. Zonder het belang van PostNL zal TNT Express waarschijnlijk ook een stuk aantrekkelijker zijn voor koopgegadigden.

Verzuipen in de schulden

En zo zijn er wellicht nog wel wat scenario's te bedenken. Duidelijk is echter wel dat er wat moet gebeuren bij PostNL en dat de steun van TNT Express daar zeker welkom bij kan zijn.

De koers van PostNL zakte met ruim 10% na de tweede kwartaalcijfers. Voor een nieuwe rit omhoog zullen grote opmerkelijke stappen gezet moeten worden anders verzuipt het postbedrijf in de schulden.


 

Er is de afgelopen jaren al heel vaak over gesproken: de weeffouten bij de splitsing van TNT. Het postbedrijf kreeg alle schulden toebedeeld en om een positief eigen vermogen te houden werd PostNL ook met een 29,9%-belang in TNT Express opgezadeld. De pakketjesbezorger kon schuldenvrij door het leven.

Verder uit balans

PostNL zag zijn toch al geringe buffers als sneeuw voor de zon verdwijnen omdat het telkens moest afboeken op de gedaalde beurswaarde van TNT Express. Het bod van het Amerikaanse UPS op TNT Express bracht verlichting en zou de boekverliezen op het belang in TNT Express volledig uitwissen. Helaas haakten de Amerikanen af, waardoor de koers van TNT Express weer terugviel.

Daarbij presteert het voor de postmedewerkers ruimhartige pensioenfonds van PostNL slecht. Nieuwe boekhoudregels (IAS 19R; het was allemaal al bekend) zorgden er dit jaar voor dat PostNL in één keer ruim €1 mrd aan opgelopen verliezen moest slikken. Hierdoor werd het eigen vermogen negatief.

"Geen probleem"

Volgens PostNL was het allemaal geen probleem en heeft het afdoende toegang tot financieringsbronnen. Alleen werd al in een vroeg stadium de dividenduitkering versoberd door over te gaan op stock en later werd er zelfs helemaal niets meer uitgekeerd. Logisch, want met een negatief eigen vermogen mag er geen winstuitkering plaatsvinden. Voor de aandeelhouders van PostNL is dat een hard gelag, temeer omdat PostNL als dividendaandeel werd gepresenteerd.

Harde feiten

De koers van PostNL zat de laatste maanden weer in de lift, we noteren op een niveau van circa een derde van de koers bij splitsing eind mei 2011, de laatste balanscijfers zijn werkelijk dramatisch. Het negatieve eigen vermogen is door nieuwe pensioenverliezen opgelopen tot €907 mln. Het bedrijf torst een nettoschuld van bijna €1,4 mrd met zich mee, wat gelijk is aan 20 keer het verwachte cash bedrijfsresultaat voor dit jaar (midden van de bandbreedte). Voor 2015 heeft het bedrijf zich een cash bedrijfsresultaat van €300-€370 mln ten doel gesteld. Daarvoor moeten forse kostenbesparingen worden doorgevoerd, vooral om de aanhoudende en steviger dan verwachte druk op de binnenlandse postvolumes te compenseren. Echter, dan nog spreken we over een schuldratio van 4,2, het dubbele van wat een gemiddeld bedrijf toelaatbaar acht.

Met een dergelijk hoog negatief eigen vermogen duurt het nog jaren voordat PostNL dividend in contanten kan uitkeren.

Grotere daden gewenst

PostNL groeit wel goed in pakketjes bezorgen en bij de internationale activiteiten. Zou het niet een idee zijn weer samen te gaan met TNT Express? De oude broer doet immers datgene waar PostNL in wil expanderen. Zeker nu TNT Express de ver weg gelegen activiteiten in China en Brazilië afstoot en zich vooral weer op Europa gaat richten. Daarbij heeft TNT Express nog altijd een nettokaspositie en wel van €287 mln. Dat valt inmiddels wel in het niet bij het negatieve saldo van PostNL, maar alles is welkom.

Een andere optie is dat TNT Express de eigen aandelen in bezit van PostNL opkoopt. Ook daarmee komt het niet heel ver, de stukken staan voor €903 mln in de boeken bij PostNL en de actuele marktwaarde is ruim €1mrd. Maar wellicht kan er wat worden geleend. Komt het later alsnog tot een overname van TNT Express tegen een hogere koers dan valt daar mogelijk ook nog wel een mouw aan te passen in de vorm van een extra nabetaling. Zonder het belang van PostNL zal TNT Express waarschijnlijk ook een stuk aantrekkelijker zijn voor koopgegadigden.

Verzuipen in de schulden

En zo zijn er wellicht nog wel wat scenario's te bedenken. Duidelijk is echter wel dat er wat moet gebeuren bij PostNL en dat de steun van TNT Express daar zeker welkom bij kan zijn.

De koers van PostNL zakte met ruim 10% na de tweede kwartaalcijfers. Voor een nieuwe rit omhoog zullen grote opmerkelijke stappen gezet moeten worden anders verzuipt het postbedrijf in de schulden.