Updates

Aandelen Nederland

Wereldhave

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Goldman Sachs

Advies
houden
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Volkswagen

Advies
houden

Updates

Aandelen Nederland

Wereldhave

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Goldman Sachs

Advies
houden
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Volkswagen

Advies
houden
Opinie Michiel Pekelharing, 19 jun 2013 11:49

Het voordeel van goedkoop

0 0 Leestijd ongeveer

Het nieuwste van het nieuwste legt het op de beurs steeds vaker af tegen zogenaamde frugal-producten, die een beetje gemak inruilen voor een fors lagere prijs.

Apple heeft in het afgelopen decennium kunnen uitgroeien tot een van de grootste bedrijven ter wereld dankzij de kracht van het merk, een prachtige vormgeving van haar producten en vooral ook het grote gebruikersgemak. Sinds half september 2012 is de koers echter met bijna 40% gedaald. Beleggers worden sceptisch of het bedrijf een goed vervolg kan geven aan de succesvolle introducties van de iPod, iPhone en iPad. Op het gebied van innovatie en productvernieuwing blijft het bedrijf weliswaar de toon zetten binnen de sector, maar consumenten kiezen steeds vaker voor een alternatief dat iets minder modern en stukken goedkoper is.

Lagere prijs

Voorbeelden van dit soort concurrentie zijn de Kindle - die Amazon.com bijna zonder winst verkoopt om zo een grotere afzetmarkt voor haar e-booken te creëren - of het gratis mobiele besturingssysteem Android dat door Google wordt weggegeven. Ook in andere sectoren is er een beweging zichtbaar naar artikelen of diensten waarbij een stukje luxe of gebruikersgemak wordt opgegeven voor een aanzienlijk lagere kostprijs. Dit soort artikelen wordt ook wel frugal products genoemd.

Snelle groei

Frugal is een Engelstalige afkorting van Functional (functioneel), Robust (robuust), User-friendly (gebruiksvriendelijk), Growing (groeiend), Affordable (betaalbaar) en Local (lokaal). Het onafhankelijk onderzoeksbureau Roland Berger heeft eerder dit jaar becijferd, na een rondgang langs 60 managers, dat dit soort artikelen momenteel 12 procent van hun omzet vormt. De ondervraagden verwachten dat die bijdrage de komende vijf jaar verdubbelt. De groeiende afzet van frugal-producten wordt in verschillende regio’s door andere factoren aangewakkerd.

Lessen uit opkomende markten

In opkomende markten zijn deze artikelen vaak de eerste producten die binnen het budget passen van een middenklasse die steeds welvarender wordt. Bedrijven zoals Unilever spelen daar in bijvoorbeeld India en Indonesië al op in door shampoo in eenpersoonsverpakkingen voor een paar cent op de markt te brengen. Hiermee bereikt de onderneming een enorme groep mensen voor wie een normale fles shampoo nog te duur is. Dit soort ervaringen kan Unilever inmiddels ook toepassen in Zuid-Europese landen, waar veel consumenten sterk te lijden hebben onder de gevolgen van de Europese schuldencrisis.

Voordeel voor frugal

‘Als een Spaanse consument nog maar 17 euro te besteden heeft per winkelbezoek, kunnen we hem geen wasmiddel verkopen dat de helft van zijn budget kost’, vatte financieel directeur Jan Zijderveld van de Europese tak van Unilever die ontwikkeling samen in een interview met de Financial Times Deutschland. Voor beleggers is deze verschuiving in ieder geval een goede herinnering dat ze zich bij de aandelenselectie niet moeten laten leiden door de mooie producten die een bedrijf maakt, maar juist veel meer door de mate waarin een onderneming erin slaagt om klanten zo goed mogelijk te bedienen. En in dat opzicht hebben frugal-ondernemingen zoals Unilever, Amazon.com en Google nu een voordeel.

Apple heeft in het afgelopen decennium kunnen uitgroeien tot een van de grootste bedrijven ter wereld dankzij de kracht van het merk, een prachtige vormgeving van haar producten en vooral ook het grote gebruikersgemak. Sinds half september 2012 is de koers echter met bijna 40% gedaald. Beleggers worden sceptisch of het bedrijf een goed vervolg kan geven aan de succesvolle introducties van de iPod, iPhone en iPad. Op het gebied van innovatie en productvernieuwing blijft het bedrijf weliswaar de toon zetten binnen de sector, maar consumenten kiezen steeds vaker voor een alternatief dat iets minder modern en stukken goedkoper is.

Lagere prijs

Voorbeelden van dit soort concurrentie zijn de Kindle – die Amazon.com bijna zonder winst verkoopt om zo een grotere afzetmarkt voor haar e-booken te creëren – of het gratis mobiele besturingssysteem Android dat door Google wordt weggegeven. Ook in andere sectoren is er een beweging zichtbaar naar artikelen of diensten waarbij een stukje luxe of gebruikersgemak wordt opgegeven voor een aanzienlijk lagere kostprijs. Dit soort artikelen wordt ook wel frugal products genoemd.

Snelle groei

Frugal is een Engelstalige afkorting van Functional (functioneel), Robust (robuust), User-friendly (gebruiksvriendelijk), Growing (groeiend), Affordable (betaalbaar) en Local (lokaal). Het onafhankelijk onderzoeksbureau Roland Berger heeft eerder dit jaar becijferd, na een rondgang langs 60 managers, dat dit soort artikelen momenteel 12 procent van hun omzet vormt. De ondervraagden verwachten dat die bijdrage de komende vijf jaar verdubbelt. De groeiende afzet van frugal-producten wordt in verschillende regio’s door andere factoren aangewakkerd.

Lessen uit opkomende markten

In opkomende markten zijn deze artikelen vaak de eerste producten die binnen het budget passen van een middenklasse die steeds welvarender wordt. Bedrijven zoals Unilever spelen daar in bijvoorbeeld India en Indonesië al op in door shampoo in eenpersoonsverpakkingen voor een paar cent op de markt te brengen. Hiermee bereikt de onderneming een enorme groep mensen voor wie een normale fles shampoo nog te duur is. Dit soort ervaringen kan Unilever inmiddels ook toepassen in Zuid-Europese landen, waar veel consumenten sterk te lijden hebben onder de gevolgen van de Europese schuldencrisis.

Voordeel voor frugal

‘Als een Spaanse consument nog maar 17 euro te besteden heeft per winkelbezoek, kunnen we hem geen wasmiddel verkopen dat de helft van zijn budget kost’, vatte financieel directeur Jan Zijderveld van de Europese tak van Unilever die ontwikkeling samen in een interview met de Financial Times Deutschland. Voor beleggers is deze verschuiving in ieder geval een goede herinnering dat ze zich bij de aandelenselectie niet moeten laten leiden door de mooie producten die een bedrijf maakt, maar juist veel meer door de mate waarin een onderneming erin slaagt om klanten zo goed mogelijk te bedienen. En in dat opzicht hebben frugal-ondernemingen zoals Unilever, Amazon.com en Google nu een voordeel.