Updates

Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Allfunds

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Nederland

JDE Peet's

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden

Updates

Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Allfunds

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Nederland

JDE Peet's

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Opinie Harry Geels, 16 apr 2013 14:07

Consumentengoederen: nieuwe bubble?

0 0 Leestijd ongeveer

We leven in een bubbletijdperk. Hoe gevaarlijk dit kan uitpakken weten beleggers in goud. Er wordt nu ook een bubble geblazen in de defensieve consumentengoederensector.

Een dominante trend op de financiële markten is de laatste jaren de ‘search for yield’. Beleggers zijn op zoek gegaan naar beleggingscategorieën die meer opleveren dan de spaarrekening of het lage rendement van staatsobligaties. Een de van de beleggingscategorieën die beleggers bij hun rendementszoektocht hebben opgezocht zijn bedrijfsobligaties.

Eerst bedrijfsobligaties

De koersen zijn bij bedrijfsobligaties zo hoog opgedreven dat iedereen die logisch nadenkt zal constateren dat het rendement dat je nu met bedrijfsobligaties kan verdienen historisch gezien extreem laag is en naar alle waarschijnlijkheid geen goede compensatie meer biedt voor het risico. Over de zeepbel in bedrijfsobligaties schreef ik enige maanden geleden al een column.

Daarna defensieve aandelen

In de zoektocht naar rendement zijn beleggers in tweede instantie overgestapt naar aandelen, maar dan de defensief geachte aandelen. Daarbij moeten we in eerste instantie denken aan sectoren als voeding, drank en andere huishoudelijke artikelen. Denk daarbij aan bedrijven als Coca Cola, Nestlé en Unilever.

Onderstaande grafiek toont de S&P Consumer Staples (in dollars). Opvallend is hoever deze grafiek al boven het laatste hoogtepunt van voor de kredietcrisis staat. Vanaf het dieptepunt van begin 2009 is de koers van deze index al 110% gestegen. De steilheid waarmee de grafiek het laatste half jaar stijgt doet erg denken aan een bubble.


Bron: Stockcube Research

Een kenmerk van een bubble is namelijk dat de laatste fase ervan meestal het steilst is. Dat zagen we bij de Nasdaq in 1999, bij goud in 2011 en ook recent bij Apple, voordat de koers daar zakte. Overigens zien we ook vaak steile stijgingen na een flinke daling. In dat geval is er natuurlijk nog geen sprake van een bubble, maar een (snel) herstel op de daling, als een elastiek dat weer terugschiet.

Ook in opkomende markten

Consumer staples doen het overigens niet alleen goed in de ontwikkelde beurzen. Ook in opkomende markten is het veruit de best presterende sector geweest. De grote verschillen die we hebben gezien tussen de prestaties van fondsbeheerders van opkomende marktenfondsen lag hem vooral in de beslissing wel of niet deze sector te overwegen ten opzichte van de benchmark (en de peergroup).

In onderstaande grafiek is echter te zien dat de koers-winstverhouding van deze sector in opkomende markten (op basis van de winstverwachting van dit jaar) boven de 21 staat, en ver boven de fundamentele waardering van de andere sectoren. Het kan overigens nog hoger, zo zagen we bij Financials, Energie en Industriële bedrijven vlak voor de kredietcrisis.

Bron: Comgest

Het probleem van een bubble is dat niemand weet hoeveel rek er in de ballon zit. Een belegger of vermogensbeheerder wordt hierdoor voor een dilemma geplaatst. Of meedoen met de bubble, met het risico dat, als de ballon knapt, de portefeuille grote schade kan ondervinden. Of (verstandig genoeg) niet meedoen met de bubble, met het gevolg dat de rendementen achterblijven op die van de beleggers die wel (dom) meedoen met het bubblefeestje. Er bestaan oplossingen voor dit dilemma. Daarover donderdag aanstaande meer.


Harry Geels is directeur Research en partner bij Inmaxxa Vermogensbeheer in Naarden (www.inmaxxa.nl). Daarnaast is hij hoofdredacteur van Traders Club Magazine (TCM) en partner van de ML Finance Academy (www.mlfa.eu). De informatie in deze opinie is niet bedoeld als individueel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. De standpunten en vooruitzichten van Geels geven zijn persoonlijke mening weer.

Een dominante trend op de financiële markten is de laatste jaren de ‘search for yield’. Beleggers zijn op zoek gegaan naar beleggingscategorieën die meer opleveren dan de spaarrekening of het lage rendement van staatsobligaties. Een de van de beleggingscategorieën die beleggers bij hun rendementszoektocht hebben opgezocht zijn bedrijfsobligaties.

Eerst bedrijfsobligaties

De koersen zijn bij bedrijfsobligaties zo hoog opgedreven dat iedereen die logisch nadenkt zal constateren dat het rendement dat je nu met bedrijfsobligaties kan verdienen historisch gezien extreem laag is en naar alle waarschijnlijkheid geen goede compensatie meer biedt voor het risico. Over de zeepbel in bedrijfsobligaties schreef ik enige maanden geleden al een column.

Daarna defensieve aandelen

In de zoektocht naar rendement zijn beleggers in tweede instantie overgestapt naar aandelen, maar dan de defensief geachte aandelen. Daarbij moeten we in eerste instantie denken aan sectoren als voeding, drank en andere huishoudelijke artikelen. Denk daarbij aan bedrijven als Coca Cola, Nestlé en Unilever.

Onderstaande grafiek toont de S&P Consumer Staples (in dollars). Opvallend is hoever deze grafiek al boven het laatste hoogtepunt van voor de kredietcrisis staat. Vanaf het dieptepunt van begin 2009 is de koers van deze index al 110% gestegen. De steilheid waarmee de grafiek het laatste half jaar stijgt doet erg denken aan een bubble.


Bron: Stockcube Research

Een kenmerk van een bubble is namelijk dat de laatste fase ervan meestal het steilst is. Dat zagen we bij de Nasdaq in 1999, bij goud in 2011 en ook recent bij Apple, voordat de koers daar zakte. Overigens zien we ook vaak steile stijgingen na een flinke daling. In dat geval is er natuurlijk nog geen sprake van een bubble, maar een (snel) herstel op de daling, als een elastiek dat weer terugschiet.

Ook in opkomende markten

Consumer staples doen het overigens niet alleen goed in de ontwikkelde beurzen. Ook in opkomende markten is het veruit de best presterende sector geweest. De grote verschillen die we hebben gezien tussen de prestaties van fondsbeheerders van opkomende marktenfondsen lag hem vooral in de beslissing wel of niet deze sector te overwegen ten opzichte van de benchmark (en de peergroup).

In onderstaande grafiek is echter te zien dat de koers-winstverhouding van deze sector in opkomende markten (op basis van de winstverwachting van dit jaar) boven de 21 staat, en ver boven de fundamentele waardering van de andere sectoren. Het kan overigens nog hoger, zo zagen we bij Financials, Energie en Industriële bedrijven vlak voor de kredietcrisis.

Bron: Comgest

Het probleem van een bubble is dat niemand weet hoeveel rek er in de ballon zit. Een belegger of vermogensbeheerder wordt hierdoor voor een dilemma geplaatst. Of meedoen met de bubble, met het risico dat, als de ballon knapt, de portefeuille grote schade kan ondervinden. Of (verstandig genoeg) niet meedoen met de bubble, met het gevolg dat de rendementen achterblijven op die van de beleggers die wel (dom) meedoen met het bubblefeestje. Er bestaan oplossingen voor dit dilemma. Daarover donderdag aanstaande meer.


Harry Geels is directeur Research en partner bij Inmaxxa Vermogensbeheer in Naarden (www.inmaxxa.nl). Daarnaast is hij hoofdredacteur van Traders Club Magazine (TCM) en partner van de ML Finance Academy (www.mlfa.eu). De informatie in deze opinie is niet bedoeld als individueel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. De standpunten en vooruitzichten van Geels geven zijn persoonlijke mening weer.