Updates

Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Sanofi

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Besi

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Procter & Gamble

Advies
houden
Aandelen Nederland

Nieuwe Steen Investments

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
houden
Update

DuPont

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Signify

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Johnson & Johnson

Advies
kopen
Aandelen Nederland

PostNL

Advies
houden

Updates

Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Sanofi

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Besi

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Procter & Gamble

Advies
houden
Aandelen Nederland

Nieuwe Steen Investments

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
houden
Update

DuPont

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Signify

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Johnson & Johnson

Advies
kopen
Aandelen Nederland

PostNL

Advies
houden
Opinie Beleggers Belangen, 17 jan 2013 15:54

Favoriete aandelen in e-commerce

0 0 Leestijd ongeveer

Winkelen via internet bestaat al decennia, maar het aandeel van de online aankopen in de totale detailhandelsuitgaven is eigenlijk verrassend laag.

 

In de VS, waar online winkelen al vroeg van de grond kwam, werd maar 5,2% van de aankopen in het derde kwartaal van 2012 via internet gedaan.
 
Dit betekent echter niet dat de sector niet groeit, blijkt uit het omslagartikel in het tijdschrift Beleggers Belangen van vrijdag 18 januari 2013.
 
De totale Amerikaanse e-commerce-omzet was in datzelfde kwartaal 17,3% hoger dan een jaar eerder. Ook het marktaandeel van de internetretailers groeit dan ook gestaag, tien jaar eerder was het aandeel nog maar 1,5%, nu is het dus 5,2%.
 
In Europa heeft de online verkoop een vergelijkbaar marktaandeel. Er zijn wel grote verschillen tussen Europese landen; in het Verenigd Koninkrijk is e-commerce veel meer ingeburgerd dan in bijvoorbeeld Spanje. 
 
Hoewel nog geen groot deel van de totale retailuitgaven via internet loopt, zijn er wel productcategorieën waar internet een grote of zelfs de grootste rol speelt. Een derde van de reisboekingen in de wereld wordt ondertussen online gedaan; in bijvoorbeeld Australië en Scandinavië is dat al tweederde.
 
Ook consumentenelektronica, muziek, games,  films, boeken en kleding worden veel via internet verkocht. In de VS hebben retailbedrijven Target en Best Buy recent geklaagd over het fenomeen 'kijken in de winkel, kopen op internet'. Klanten zoeken een product uit in een winkel maar gaan vervolgens online zoeken naar en bestellen bij de goedkoopste aanbieder, niet zelden internetreus Amazon.
 
 

 

In de VS, waar online winkelen al vroeg van de grond kwam, werd maar 5,2% van de aankopen in het derde kwartaal van 2012 via internet gedaan.
 
Dit betekent echter niet dat de sector niet groeit, blijkt uit het omslagartikel in het tijdschrift Beleggers Belangen van vrijdag 18 januari 2013.
 
De totale Amerikaanse e-commerce-omzet was in datzelfde kwartaal 17,3% hoger dan een jaar eerder. Ook het marktaandeel van de internetretailers groeit dan ook gestaag, tien jaar eerder was het aandeel nog maar 1,5%, nu is het dus 5,2%.
 
In Europa heeft de online verkoop een vergelijkbaar marktaandeel. Er zijn wel grote verschillen tussen Europese landen; in het Verenigd Koninkrijk is e-commerce veel meer ingeburgerd dan in bijvoorbeeld Spanje. 
 
Hoewel nog geen groot deel van de totale retailuitgaven via internet loopt, zijn er wel productcategorieën waar internet een grote of zelfs de grootste rol speelt. Een derde van de reisboekingen in de wereld wordt ondertussen online gedaan; in bijvoorbeeld Australië en Scandinavië is dat al tweederde.
 
Ook consumentenelektronica, muziek, games,  films, boeken en kleding worden veel via internet verkocht. In de VS hebben retailbedrijven Target en Best Buy recent geklaagd over het fenomeen 'kijken in de winkel, kopen op internet'. Klanten zoeken een product uit in een winkel maar gaan vervolgens online zoeken naar en bestellen bij de goedkoopste aanbieder, niet zelden internetreus Amazon.