Updates

Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
houden
Aandelen Internationaal

PayPal

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Pharming

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Basic-Fit

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Kendrion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

CTP

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Bayer

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

CMcom

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
houden
Aandelen Nederland

NN Group

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASR

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

AB Inbev

Advies
houden
Aandelen Nederland

SBM Offshore

Advies
kopen

Updates

Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
houden
Aandelen Internationaal

PayPal

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Pharming

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Basic-Fit

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Kendrion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

CTP

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Bayer

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

CMcom

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
houden
Aandelen Nederland

NN Group

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASR

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

AB Inbev

Advies
houden
Aandelen Nederland

SBM Offshore

Advies
kopen
Opinie Menno van Hoven, 30 okt 2012 19:09

Beleggen in (sterke) merknamen

0 0 Leestijd ongeveer

Het beleggen in aandelen van bedrijven met bekende merknamen kan zeer lucratief zijn. Standard & Poor’s bekeek de ranglijst van sterkste merknamen voor 2012 en kwam met 7 favorieten.

Dat beleggen in de aandelen van sterke merknamen erg lonend kan zijn is natuurlijk een no-brainer.

Kijk alleen maar naar de portefeuille van Berkshire Hathaway, met enorme posities in Coca-Cola en Procter & Gamble (via originele investering in Gilette) dankzij sterk opgelopen koersen de laatste decennia.

Toch is niet elk merk even geschikt om in te beleggen en er zijn talloze voorbeelden van voorheen dominante bedrijven die de afgelopen jaren in de problemen kwamen.

Denk behalve de vele financials en luchtvaartmaatschappijen bijvoorbeeld aan Eastman Kodak, General Motors, Chrysler, en vandaag de dag Nokia en Research in Motion (Blackberry) die moeten vechten om te overleven, ook al scoren ze nog altijd hoog qua merknaam.

Interbrand komt jaarlijks met een ranglijst van meest waardevolle merken wereldwijd.

De selectie is gebaseerd op een aantal criteria waaronder de rol die het merk speelt bij de beïnvloeding van de keuze die de consument maakt.

ZEVEN KOOPWAARDIGE AANDELEN
Van de top-20 voor 2012 selecteerde Standard & Poor’s de (Amerikaanse) aandelen die het meest interessant zijn voor beleggers op basis van waardering, vooruitzichten, kwaliteit en risico.

Dat resulteerde in een selectie van slechts 7 koopwaardige aandelen, die van de analisten van S&P minstens 4 zogenaamde stars krijgen (1 ster is verkopen, 5 sterren is kopen).

Het gaat achtereenvolgens om:

Apple (4 stars, koersdoel $800)
Cisco (4, $23)
Coca-Cola (5, $44)
Disney (5, $55)
IBM (4, $227)
McDonald’s (4, $104)
Microsoft (5, $37)

Een aantal van de bovenstaande namen (Apple, Disney, IBM, McDonald’s) bereikte niet heel lang geleden een hoogste koers ooit. Inmiddels betalen alle zeven aandelen een dividend, waarbij Coca-Cola, McDonald’s en IBM over de beste dividendhistorie beschikken.

Apple betaalt dit jaar voor het eerst in lange tijd weer een dividend en zal mede daarom van S&P als enige van de zeven aandelen het risicoprofiel ‘high’ meekrijgen. In het verleden moest de Iphoneproducent ook al eens de dividendbetalingen staken na een aantal moeilijk jaren. In augustus schreef ik nog dat Apple het huidige dividend waarschijnlijk nooit zal kunnen handhaven op lange termijn.

Een aandeel als Google scoort hoog qua merknaam met een vierde plaats op de lijst van Interbrand maar is volgens S&P niet goed genoeg voor de kooplijst met 3 sterren.

EUROPA
Uiteraard staan er ook een aantal Europese en andere internationale aandelen in de lijst van Interbrand.

Van de ‘buitenlandse’ aandelen is S&P positief over Samsung (5 sterren), BMW (5 sterren) en LMVH (eveneens 5 sterren).

Tekst: Menno van Hoven, 30 oktober 2012

Dat beleggen in de aandelen van sterke merknamen erg lonend kan zijn is natuurlijk een no-brainer.

Kijk alleen maar naar de portefeuille van Berkshire Hathaway, met enorme posities in Coca-Cola en Procter & Gamble (via originele investering in Gilette) dankzij sterk opgelopen koersen de laatste decennia.

Toch is niet elk merk even geschikt om in te beleggen en er zijn talloze voorbeelden van voorheen dominante bedrijven die de afgelopen jaren in de problemen kwamen.

Denk behalve de vele financials en luchtvaartmaatschappijen bijvoorbeeld aan Eastman Kodak, General Motors, Chrysler, en vandaag de dag Nokia en Research in Motion (Blackberry) die moeten vechten om te overleven, ook al scoren ze nog altijd hoog qua merknaam.

Interbrand komt jaarlijks met een ranglijst van meest waardevolle merken wereldwijd.

De selectie is gebaseerd op een aantal criteria waaronder de rol die het merk speelt bij de beïnvloeding van de keuze die de consument maakt.

ZEVEN KOOPWAARDIGE AANDELEN
Van de top-20 voor 2012 selecteerde Standard & Poor’s de (Amerikaanse) aandelen die het meest interessant zijn voor beleggers op basis van waardering, vooruitzichten, kwaliteit en risico.

Dat resulteerde in een selectie van slechts 7 koopwaardige aandelen, die van de analisten van S&P minstens 4 zogenaamde stars krijgen (1 ster is verkopen, 5 sterren is kopen).

Het gaat achtereenvolgens om:

Apple (4 stars, koersdoel $800)
Cisco (4, $23)
Coca-Cola (5, $44)
Disney (5, $55)
IBM (4, $227)
McDonald’s (4, $104)
Microsoft (5, $37)

Een aantal van de bovenstaande namen (Apple, Disney, IBM, McDonald’s) bereikte niet heel lang geleden een hoogste koers ooit. Inmiddels betalen alle zeven aandelen een dividend, waarbij Coca-Cola, McDonald’s en IBM over de beste dividendhistorie beschikken.

Apple betaalt dit jaar voor het eerst in lange tijd weer een dividend en zal mede daarom van S&P als enige van de zeven aandelen het risicoprofiel ‘high’ meekrijgen. In het verleden moest de Iphoneproducent ook al eens de dividendbetalingen staken na een aantal moeilijk jaren. In augustus schreef ik nog dat Apple het huidige dividend waarschijnlijk nooit zal kunnen handhaven op lange termijn.

Een aandeel als Google scoort hoog qua merknaam met een vierde plaats op de lijst van Interbrand maar is volgens S&P niet goed genoeg voor de kooplijst met 3 sterren.

EUROPA
Uiteraard staan er ook een aantal Europese en andere internationale aandelen in de lijst van Interbrand.

Van de ‘buitenlandse’ aandelen is S&P positief over Samsung (5 sterren), BMW (5 sterren) en LMVH (eveneens 5 sterren).

Tekst: Menno van Hoven, 30 oktober 2012