Google nog steeds te duur
Google blunderde recent met de publicatie van zijn kwartaalresultaten. Eigenlijk zouden de cijfers over het derde kwartaal pas na sluiting van de beurs op 18 oktober bekend worden gemaakt, maar een document van de Amerikaanse beurscommissie SEC werd eerder dan gepland naar buiten gebracht.
Uit de cijfers kwam naar voren dat Google over het afgelopen kwartaal de winst heeft zien dalen met 20%, waardoor er onderaan de streep een nettowinst resteerde van $2,18 mrd. De winst per aandeel exclusief eenmalige posten bedroeg $9,03, fors lager dan de $10,65 waar analisten gemiddeld op rekenden. Wel zag Google de omzet stijgen met 45% tot $14,1 mrd.
Te afhankelijk van advertenties
Bij WordStream hebben ze eens gekeken hoe Google zijn geld verdient. Wanneer Motorola Mobility niet wordt meegenomen, wordt namelijk 94% van de omzet gerealiseerd door middel van het tonen van advertenties. In het derde kwartaal kwam de omzet uit advertenties uit op $10,8 mrd, een stijging van 5% ten opzichte van het voorgaande kwartaal en 16% op jaarbasis. De belangrijkste adverteerders zijn bedrijven uit de financiële sector, gevolgd door de reisbranche en (web)winkels.
Toch is de grote afhankelijkheid van advertenties ook direct een zwaktebod van Google. De advertentie-inkomsten lopen namelijk terug, mede door de verschuiving naar mobiel. Zo daalden de tarieven die adverteerders aan de zoekmachinegigant betalen per aangeklikte advertentie voor het vierde kwartaal op rij, waardoor Google moet zorgen dat mensen nog meer de zoekmachine gaan gebruiken om de resultaten op peil te houden.
Mobiel gebruik anders
Daarnaast moet het bedrijf nieuwe verdienmodellen verzinnen voor mobiel gebruik, aangezien steeds meer mensen Google raadplegen via een smartphone of tablet. Voor mobiel gebruik dient echter een ander verdienmodel ontwikkeld worden dan voor pc-gebruik, omdat advertenties anders getoond worden. Hier moet Google dus een aantal slagen gaan maken. Over het fiscale jaar 2011 realiseerde Google nog 51,5% van zijn omzet via pc advertenties en slechts 6,19% via mobiele advertenties. In 2019 zullen de mobiele advertentie-inkomsten naar verwachting zijn gestegen tot 37,1% en de totale omzet uit pc advertenties gedaald tot 23,2%.
Verder drukte het voor $12,5 mrd aangekochte Motorola Mobility zwaar op de cijfers over het afgelopen kwartaal. Analisten beweren zelfs dat het onderdeel als een molensteen om de nek van Google hangt. Sinds de overname heeft Motorola Mobility nauwelijks bijgedragen aan de resultaten en rapporteerde het onderdeel over het afgelopen kwartaal een verlies van $527 mln. Mede daarom gaat Google de dochteronderneming herstructureren, waarvoor het $390 mln opzij zet.
Google op 'verkopen'
Naar aanleiding van de tegenvallende kwartaalcijfers kelderde de koers van Google dezelfde dag nog met 13%, waarna de handel in het aandeel tijdelijk door de Nasdaq werd stilgelegd. Uiteindelijk eindige Google de dag met een verlies van 8%. Voor de publicatie van de cijfers sloot de koers op 17 oktober op $755,49, waarna de koers de volgende dag sloot op $695. Inmiddels wordt het aandeel verhandeld op een nog lagere koers van ongeveer $675.
Wij hebben vorige week ons advies voor Google verlaagd van ‘houden’ naar ‘verkopen’, waarbij de winsttaxaties ook zijn verlaagd. Het aandeel is in onze ogen nog altijd te duur en afgewacht moet worden hoe het bedrijf met zijn verdienmodel gaat inspringen op de verschuiving richting mobiel gebruik.
Uit de cijfers kwam naar voren dat Google over het afgelopen kwartaal de winst heeft zien dalen met 20%, waardoor er onderaan de streep een nettowinst resteerde van $2,18 mrd. De winst per aandeel exclusief eenmalige posten bedroeg $9,03, fors lager dan de $10,65 waar analisten gemiddeld op rekenden. Wel zag Google de omzet stijgen met 45% tot $14,1 mrd.
Te afhankelijk van advertenties
Bij WordStream hebben ze eens gekeken hoe Google zijn geld verdient. Wanneer Motorola Mobility niet wordt meegenomen, wordt namelijk 94% van de omzet gerealiseerd door middel van het tonen van advertenties. In het derde kwartaal kwam de omzet uit advertenties uit op $10,8 mrd, een stijging van 5% ten opzichte van het voorgaande kwartaal en 16% op jaarbasis. De belangrijkste adverteerders zijn bedrijven uit de financiële sector, gevolgd door de reisbranche en (web)winkels.
Toch is de grote afhankelijkheid van advertenties ook direct een zwaktebod van Google. De advertentie-inkomsten lopen namelijk terug, mede door de verschuiving naar mobiel. Zo daalden de tarieven die adverteerders aan de zoekmachinegigant betalen per aangeklikte advertentie voor het vierde kwartaal op rij, waardoor Google moet zorgen dat mensen nog meer de zoekmachine gaan gebruiken om de resultaten op peil te houden.
Mobiel gebruik anders
Daarnaast moet het bedrijf nieuwe verdienmodellen verzinnen voor mobiel gebruik, aangezien steeds meer mensen Google raadplegen via een smartphone of tablet. Voor mobiel gebruik dient echter een ander verdienmodel ontwikkeld worden dan voor pc-gebruik, omdat advertenties anders getoond worden. Hier moet Google dus een aantal slagen gaan maken. Over het fiscale jaar 2011 realiseerde Google nog 51,5% van zijn omzet via pc advertenties en slechts 6,19% via mobiele advertenties. In 2019 zullen de mobiele advertentie-inkomsten naar verwachting zijn gestegen tot 37,1% en de totale omzet uit pc advertenties gedaald tot 23,2%.
Verder drukte het voor $12,5 mrd aangekochte Motorola Mobility zwaar op de cijfers over het afgelopen kwartaal. Analisten beweren zelfs dat het onderdeel als een molensteen om de nek van Google hangt. Sinds de overname heeft Motorola Mobility nauwelijks bijgedragen aan de resultaten en rapporteerde het onderdeel over het afgelopen kwartaal een verlies van $527 mln. Mede daarom gaat Google de dochteronderneming herstructureren, waarvoor het $390 mln opzij zet.
Google op 'verkopen'
Naar aanleiding van de tegenvallende kwartaalcijfers kelderde de koers van Google dezelfde dag nog met 13%, waarna de handel in het aandeel tijdelijk door de Nasdaq werd stilgelegd. Uiteindelijk eindige Google de dag met een verlies van 8%. Voor de publicatie van de cijfers sloot de koers op 17 oktober op $755,49, waarna de koers de volgende dag sloot op $695. Inmiddels wordt het aandeel verhandeld op een nog lagere koers van ongeveer $675.
Wij hebben vorige week ons advies voor Google verlaagd van ‘houden’ naar ‘verkopen’, waarbij de winsttaxaties ook zijn verlaagd. Het aandeel is in onze ogen nog altijd te duur en afgewacht moet worden hoe het bedrijf met zijn verdienmodel gaat inspringen op de verschuiving richting mobiel gebruik.