Twee Duitse schonen
Ondanks een sterke koersstijging kunnen Beiersdorf (Nivea) en Henkel (Schwarzkopf, Persil) verder omhoog, meent Deutsche Bank.
Onder de titel ‘Twee Duitse schonen’ prijst Deutsche Bank Beiersdorf en Henkel aan. Dit ondanks het feit dat hun koersen de afgelopen twaalf maanden met ruim 40% zijn gestegen. ‘Critici zullen zeggen dat wij de boot gemist hebben, maar daar zijn we het niet mee eens.
Belangrijker is het te begrijpen waarom de aandelen zijn gestegen en of er nog stijgingspotentieel in zit. Uit onze studie blijkt dat dit het geval is. Daarom krijgen beide aandelen een koopadvies’, aldus Deutsche Bank.
Beiersdorf (met topmerk Nivea) is de laatste jaren sterker in omzet gegroeid dan menige concurrent, maar de margeverbetering is daarbij achtergebleven. De oorzaken worden nu aangepakt.
De nog verliesgevende activiteiten in China zijn aan het verbeteren, de herstructurering in de VS zorgt voor een hogere marge en het herpositioneren van het merk Nivea en de kostenbesparingen zullen ook hun vruchten afwerpen.
Henkel (met onder meer Schwarzkopf en Persil) is erin geslaagd het vierjarenplan met succes af te ronden, ondanks de opgelopen inkoopkosten. Dat geeft vertrouwen in het nieuwe strategische plan.
Een verdere toename van de omzet en de marges ligt derhalve in het verschiet. Henkel krijgt bij het koopadvies een koersdoel van €75, terwijl de huidige koers op iets meer dan €63 staat.
Het koersdoel voor Beiersdorf is €70 (actuele koers €56). Deutsche Bank bekeek ook of het zinvol is als Beiersdorf en Henkel fuseren.
De bedrijven zijn met respectievelijk €6 mrd en €16,5 mrd omzet relatief kleine spelers in de omvangrijke wereldmarkt van producten voor huishoudelijke en persoonlijke verzorging, maar zij hebben elk in hun specifieke marktsegmenten Haarverzorging (Henkel) en Huidverzorging (Beiersdorf) ijzersterke marktposities.
De conclusie is dat de combinatie weinig toegevoegde waarde biedt voor aandeelhouders. [Beiersdorf is regelmatig doelwit van overnamegeruchten. In 2010 liet het Amerikaanse P&G weten in een overname geïnteresseerd te zijn; red.]
Onder de titel ‘Twee Duitse schonen’ prijst Deutsche Bank Beiersdorf en Henkel aan. Dit ondanks het feit dat hun koersen de afgelopen twaalf maanden met ruim 40% zijn gestegen. ‘Critici zullen zeggen dat wij de boot gemist hebben, maar daar zijn we het niet mee eens.
Belangrijker is het te begrijpen waarom de aandelen zijn gestegen en of er nog stijgingspotentieel in zit. Uit onze studie blijkt dat dit het geval is. Daarom krijgen beide aandelen een koopadvies’, aldus Deutsche Bank.
Beiersdorf (met topmerk Nivea) is de laatste jaren sterker in omzet gegroeid dan menige concurrent, maar de margeverbetering is daarbij achtergebleven. De oorzaken worden nu aangepakt.
De nog verliesgevende activiteiten in China zijn aan het verbeteren, de herstructurering in de VS zorgt voor een hogere marge en het herpositioneren van het merk Nivea en de kostenbesparingen zullen ook hun vruchten afwerpen.
Henkel (met onder meer Schwarzkopf en Persil) is erin geslaagd het vierjarenplan met succes af te ronden, ondanks de opgelopen inkoopkosten. Dat geeft vertrouwen in het nieuwe strategische plan.
Een verdere toename van de omzet en de marges ligt derhalve in het verschiet. Henkel krijgt bij het koopadvies een koersdoel van €75, terwijl de huidige koers op iets meer dan €63 staat.
Het koersdoel voor Beiersdorf is €70 (actuele koers €56). Deutsche Bank bekeek ook of het zinvol is als Beiersdorf en Henkel fuseren.
De bedrijven zijn met respectievelijk €6 mrd en €16,5 mrd omzet relatief kleine spelers in de omvangrijke wereldmarkt van producten voor huishoudelijke en persoonlijke verzorging, maar zij hebben elk in hun specifieke marktsegmenten Haarverzorging (Henkel) en Huidverzorging (Beiersdorf) ijzersterke marktposities.
De conclusie is dat de combinatie weinig toegevoegde waarde biedt voor aandeelhouders. [Beiersdorf is regelmatig doelwit van overnamegeruchten. In 2010 liet het Amerikaanse P&G weten in een overname geïnteresseerd te zijn; red.]