Updates

Aandelen Nederland

VolkerWessels

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Daimler

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Lufthansa

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Intertrust

Advies
kopen
image description
Opinie Michiel Pekelharing, 25 jun 2012 13:38

Een Amerikaanse kijk op Europa

0 0 Leestijd ongeveer

Updates

Aandelen Nederland

VolkerWessels

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Daimler

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Lufthansa

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Intertrust

Advies
kopen

De Europese schuldencrisis leidt ertoe dat beleggers uit andere werelddelen de ontwikkelingen op het oude continent vaak sceptisch volgen. De Europese situatie is van een afstand echter minder dramatisch dan de lokale berichtgeving soms doet vermoeden.

Dat wordt geïllustreerd door de visie van de in de Verenigde Staten opererende Katrina Dudley, co-manager bij het Franklin Mutual European Fund. Vorige week sprak ik met haar.

Toekomst van de euro

Dudley: ‘We denken dat de euro blijft bestaan omdat de voordelen van een gezamenlijke munt voor alle partijen te groot zijn om deze zondermeer te laten vallen. Dat geldt aan de ene kant voor Duitsland, dat geprofiteerd heeft van de groeiende handel, maar ook voor Griekenland. De recente verkiezingen in dat land wijzen er in ieder geval op dat de bevolking dit ook zo ziet. De opkomst was veel groter dan tijdens de vorige verkiezingen. Volgens mij komt dat omdat een heel groot deel van de Griekse middenklasse beseft dat forse bezuinigingen om binnen de eurozone te blijven aantrekkelijker is dan een alternatief waarin Griekenland op eigen kracht uit de problemen probeert te komen.’

Schuldencrisis en beleggen

‘In onze aandelenselectie moeten we rekening houden met de Europese schuldencrisis. Als een bedrijf bijvoorbeeld een winstmarge van 25% heeft op diensten of producten die aan overheden geleverd worden, kan nu al voorspeld worden dat die marge door de bezuinigingen onder druk zal komen te staan. De mate waarin dat gebeurt kan overigens per land verschillen. In Italië heeft de overheid geprobeerd om de belastingen voor tolwegexploitanten te verhogen en waarschijnlijk volgen er in de toekomst nieuwe pogingen. In Frankrijk zal dat niet gebeuren, aangezien de overheid daar juist veel meer gelooft in samenwerking met partijen zoals Vinci. Een andere wijze waarop de Europese schuldencrisis invloed heeft op het beleggingsbeleid is dat je het risico loopt om bijvoorbeeld drachmen terug te krijgen als je nu Griekse aandelen in euro’s koopt. Dat is één van de redenen waarom we geen Griekse aandelen in portefeuille hebben.’