Brand je vingers niet aan Alibaba
Reageer op onze stelling: aan Alibaba kun je maar beter je vingers niet branden.
Internet-retailer Alibaba (Foto: Charles Chan) maakte vrijdag 19 september een stormachtig debuut op de beurs in New York. Het aandeel ging voor 68 dollar naar de beurs en noteerde aan het eind van de handelsdag 38% hoger op 93,89.
Op het eerste gezicht heeft het Chinese bedrijf sterke punten. De groeipotentie is enorm. Webwinkels groeien als kool en er zijn geen signalen die erop wijzen dat dit op korte termijn verandert. Een groot probleem in deze branche is de gebrekkige winstgevendheid, maar voor Alibaba gaat dat niet op: het bedrijf lift mee op de opkomst van een kapitaalkrachtige middenklasse in China. In 2013 maakte Alibaba een nettwowinst van $3,8 mrd, op een omzet van $8,6 mrd.
Tegen het aandeel pleit uiteraard het enorme risico dat de hoge koers met zich meebrengt. Maar Alibaba kent nog een ander nadeel. Voor de beursgang is een truc nodig geweest om de Chinese regelgeving te omzeilen. Beleggers steken hun geld in feite in een bedrijfje op de Kaaimaneilanden, dat via-via eigenaar is van Alibaba. Een complexe en ondoorzichtige constructie: beleggers hebben geen idee wat ze echt bezitten en waar ze terecht kunnen bij geschillen. Bovendien is de invloed van aandeelhouders door de structuur van het bedrijf nihil.
Die nadelen wegen voor ons nu zwaarder dan de voordelen en vandaar dat wij de stelling lanceren: aan Alibaba kun je je vingers maar beter niet branden. Maar we zijn vooral benieuwd hoe u er over denkt. Durft u het onlinebedrijf van Jack Ma wel aan? Schrijf uw reactie meteen onderaan het artikel of rechtstreeks in het forum.
Internet-retailer Alibaba (Foto: Charles Chan) maakte vrijdag 19 september een stormachtig debuut op de beurs in New York. Het aandeel ging voor 68 dollar naar de beurs en noteerde aan het eind van de handelsdag 38% hoger op 93,89.
Op het eerste gezicht heeft het Chinese bedrijf sterke punten. De groeipotentie is enorm. Webwinkels groeien als kool en er zijn geen signalen die erop wijzen dat dit op korte termijn verandert. Een groot probleem in deze branche is de gebrekkige winstgevendheid, maar voor Alibaba gaat dat niet op: het bedrijf lift mee op de opkomst van een kapitaalkrachtige middenklasse in China. In 2013 maakte Alibaba een nettwowinst van $3,8 mrd, op een omzet van $8,6 mrd.
Tegen het aandeel pleit uiteraard het enorme risico dat de hoge koers met zich meebrengt. Maar Alibaba kent nog een ander nadeel. Voor de beursgang is een truc nodig geweest om de Chinese regelgeving te omzeilen. Beleggers steken hun geld in feite in een bedrijfje op de Kaaimaneilanden, dat via-via eigenaar is van Alibaba. Een complexe en ondoorzichtige constructie: beleggers hebben geen idee wat ze echt bezitten en waar ze terecht kunnen bij geschillen. Bovendien is de invloed van aandeelhouders door de structuur van het bedrijf nihil.
Die nadelen wegen voor ons nu zwaarder dan de voordelen en vandaar dat wij de stelling lanceren: aan Alibaba kun je je vingers maar beter niet branden. Maar we zijn vooral benieuwd hoe u er over denkt. Durft u het onlinebedrijf van Jack Ma wel aan? Schrijf uw reactie meteen onderaan het artikel of rechtstreeks in het forum.