‘CEO koopt aandelen bij; ik ook maandag’
Waar de afgelopen weken veel reuring was op beleggingsfora viel de drukte vorige week erg mee. Enkele Nederlandse aandelen konden wel op veel belangstelling rekenen.
Royal Dutch Shell
Olieconcern Shell kondigde aan te stoppen met het speuren naar gas en olie in de zeebodem van Alaska. Beleggers reageerden opgetogen en ook het aandeel liep flink op. De onzekerheden rondom het project waren te groot. De kosten waren enorm en de resultaten vielen erg tegen. Of de boringen ooit winstgevend zouden zijn geworden kon niemand zeggen. Beleggers vinden het een krachtig signaal dat Shell zijn verlies neemt in plaats van stug door te zoeken, met alle gevolgen van dien.
“Goed gedaan Shell!!! Wanneer er grote investeringen voor een project zijn en de winstverwachting tegenvalt, kan je beter het verlies nemen en stoppen, voordat de verliezen nog groter gaan worden.”
Fagron
Het aandeel Fagron steeg fors na berichten dat meerdere partijen interesse hebben om het bedrijf over te nemen. Dezelfde dag nog liep de koers sterk terug, omdat beleggers begonnen te twijfelen over de kans van slagen van een overname. Fagron maakte tegelijkertijd bekend dat het bedrijfsmatig minder heeft gepresteerd dan verwacht. Volgens beleggers zal minimaal 25 euro per aandeel geboden moeten worden om een overname te doen slagen. Op de fora zijn ze er nog lang niet zeker van dat de transactie doorgaat, maar noemen ze miljardair Marc Coucke als een van de gegadigden om Fagron over te nemen. Hij heeft vorige maand zijn belang in het biotechbedrijf toevallig nog vergroot naar 5,3%.
“Ik snap echt niet dat mensen dit aandeel verkopen onder de 25 euro. Het zal minimaal een 20-30% premie komen op de prijs waarvoor de CEO recent heeft gekocht. Dus ik voorzie een bod ergens tussen 27 en 35 euro.”
Air France-KLM
Air France-KLM heeft nog steeds geen antwoord op de flinke concurrentie die het bedrijf parten speelt. Van alle kanten wordt de luchtvaartmaatschappij ingehaald door zijn concurrenten. Ryanair zinspeelde zondag (4 oktober) bijvoorbeeld op een nog verdere verlaging van zijn tarieven. Vorige week werd bekend dat Air France-KLM het mes zet in zijn eigen vloot. Beleggers hebben weinig vertrouwen in de daadkracht van het bedrijf. Volgens velen is het een aflopende zaak zolang de strategie niet wordt gewijzigd.
“KLM en ook AIR FRANCE zijn gewoon eigenlijk overheidsbedrijven waar ook een ambtenaren cultuur heerst. Ze kunnen niet tegen concurrentie omdat ze dat in het verleden nooit hebben ervaren en hebben geleerd ermee om te gaan. Je ziet dat in Nederland ook met de NS, TNT, KPN etc. eigenlijk ten dode opgeschreven bedrijven die nooit en te nimmer zullen overleven. Net als KLM ten dode opgeschreven.”
SBM Offshore
Een flinke meevaller voor beleggers in SBM Offshore. Het bedrijf mag weer meedingen naar orders van het Braziliaanse staatsconcern Petrobras. En dat is juist zo belangrijk voor SBM Offshore. Het olieservicebedrijf werd lange tijd uitgesloten vanwege zijn rol in het corruptieschandaal rond Petrobras. Dat SBM nu weer welkom is, zien beleggers als een teken dat het vertrouwen is hersteld. Ze concluderen dat de boete die het bedrijf nog zal krijgen voor het schandaal, nu wel eens lager uit kan vallen dan verwacht.
“Braziliaanse minister van Financiën : Petrobrás is op de goede weg.”
TNT Express
De koers van TNT Express staat ondanks een overnamebod van 8 euro flink onder druk de laatste tijd. Beleggers zijn er blijkbaar niet zeker van of de overname door FedEx wel doorgaat. UPS voerde vorige week een lobby in Brussel tegen het samengaan. Op fora denkt men dat het uiteindelijk wel van een overname komt en dat UPS alleen een deel van TNT Express wilt afsnoepen. Op de huidige koers van 6,84 euro kan dus een rendement van 17% worden gehaald in nog geen jaar tijd (Foto: medewerker TNT draagt pakketjes over aan fietskoerier / copyright RELX Group).
“Ik heb er veel over gelezen en denk dat de kans dat de overname (met mogelijk aanvullende voorwaarden) doorgaat veel groter is dan de kans op een blokkade door de Europese Commissie. Redenen:
– Het relatief geringe marktaandeel van FedEx in Europa.
– Meer concurrentie doordat er naast de twee grote partijen UPS en DHL een derde grote partij bijkomt.
– Grote fin. instellingen zoals UBS en AQR breiden hun belang in TNT uit of nemen een belang in TNT nadat de Europese Commissie een onderzoek naar de overname heeft aangekondigd. Dat zullen ze niet doen als ze een blokkade verwachten.”
Altice
Het aandeel Altice daalde flink nadat het bedrijf een zeer grote emissie deed. De belangstelling voor die emissie was overigens bijzonder groot. Op fora heeft men vraagtekens bij de koopadviezen en koersdoelen van veel grootbanken. Bijna elke bank geeft een koopadvies voor Altice en koersdoelen van 40 euro zijn eerder regel dan uitzondering. Ook na de forse daling van laatste twee weken handhaven de banken hun koopadviezen.
“Binnenkort zullen er wel weer lichte koersdoelverlagingen worden afgegeven met de nadrukkelijke vermelding dat ze op de conviction buy list staan.
Het is natuurlijk tekenend dat met een thans gemiddeld koersdoel van 40 euro er niet met gemak een emissietje van 10%, 55% onder die koersdoelen, kan worden uitgegeven. Me dunkt geen teken van vertrouwen….”
RoodMicrotec
Afgelopen weekend werd bekend dat CEO Philip Nijenhuis van RoodMicrotec zijn belang in het bedrijf heeft uitgebreid naar 5,79%. In eerdere instantie was dat nog ‘maar’ 3,83%. RoodMicrotec rept al langere tijd over records aan uitgebrachte offertes. Sinds korte tijd lijkt dit daadwerkelijk te resulteren in orders en het bedrijf zit in een opgaande trend. Beleggers spreken hun vertrouwen in RoodMicrotec uit nu Nijenhuis aandelen heeft bijgekocht. Waarschijnlijk weet de CEO dat het bedrijf er goed voorstaat en dat er binnenkort weleens nieuwe orders zouden kunnen worden gedaan. Nijenhuis stapt tenslotte niet voor niets in.
“CEO koopt aandelen bij? Goed zo…ik ook maandag !!”