Updates

Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Nederland

Besi

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Allfunds

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Nederland

JDE Peet's

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen

Updates

Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Nederland

Besi

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Allfunds

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Nederland

JDE Peet's

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Opinie Vincent van Roon, 16 nov 2015 11:54

Gouden toekomst

0 0 Leestijd ongeveer

Op een negatief Damrak stal TomTom de show. De navigatiespecialist wist een grote klant binnen te halen.

Nadat concurrent HERE werd overgenomen door een concern van autobouwers verdween het aandeel TomTom van de radar bij beleggers. Achteraf was dat echter een uitstekend koopmoment geweest van het aandeel. De partijen die achter het net visten bij de verkoop van HERE lijken hun aandacht nu naar TomTom te verplaatsen. Partijen kiezen juist voor TomTom omdat het de enige onafhankelijke speler in de wereld is die kwalitatief goede kaarten en verkeersinformatie kan geven. Onlangs sloot TomTom al een deal met Apple. En nu kan daar een nieuwe grote klant aan worden toegevoegd. Vorige week werd bekend dat Uber een meerjarig contract heeft afgesloten met TomTom. De navigatiespecialist zal kaarten en verkeersinformatie leveren voor de taxi-app van Uber. Financiële details werden niet bekend gemaakt. Beleggers reageerden opgetogen op dit nieuws, en vinden in meerderheid dat de toekomst van TomTom er rooskleurig uit ziet. In een eerder stadium was Uber de belangrijkste kandidaat om HERE over te nemen. Nu dat is afgeketst ziet het ernaar uit dat Uber volledig op de diensten van TomTom vertrouwt. Dat blijkt ook uit het feit dat Uber de samenwerking met Google Maps lijkt te beëindigen. Volgens forumleden kiezen Google en Uber ervoor concurrenten van elkaar te worden, terwijl ze tot voor kort partners waren. Google was de grootste investeerder in Uber bij oprichting. De huidige stap van Uber zal volgens beleggers waarschijnlijk een vervolg krijgen in de toekomst van de zelfrijdende auto`s. Uber wil over een aantal jaar zonder chauffeurs rondrijden. Dat is tenslotte een stuk winstgevender. In de markt van zelfrijdende auto`s kan TomTom een belangrijke partner worden voor Uber. En dat maakt beleggers in TomTom zo optimistisch over de toekomst. Zelfrijdende auto Een aantal partijen is aan het voorsorteren op de miljardenmarkt voor zelfrijdende auto`s die op zijn vroegst in 2020 zal starten. Google loopt voor op de concurrentie; het bedrijf lijkt samen met Tesla en Apple het verst te zijn met het op de markt brengen van de zelfrijdende auto (Foto: smoothgroover22). Andere partijen die bezig zijn met een zelfrijdende auto zijn o.a. Toyota, Mercedes, Samsung, Ford, Nissan, Uber en Audi. Het valt op dat autofabrikanten achterlopen ten opzichte van internet/techbedrijven. Elke maker van een zelfrijdende auto heeft goede navigatie nodig om probleemloos te kunnen rijden. BMW, Mercedes en Audi kochten onlangs het navigatiebedrijf HERE. Google heeft zijn eigen kaarten en er zijn geluiden dat Apple ook is begonnen met het maken van eigen navigatie. TomTom blijft als enige onafhankelijke partij over waar partijen als Uber terecht kunnen. TomTom`s CEO Harold Godijn heeft aangegeven marktleider te willen worden in de markt van zelfrijdende auto`s. De lezingen over de toekomst van het bedrijf vallen uiteen in een optimistische en een pessismistische visie. Optimistische beleggers: - TomTom heeft een sterke marktpositie. Het is de enige onafhankelijke grote speler in de wereld die nog over is. Dit trekt nieuwe klanten aan en het is daarnaast goed voor het imago. - Alle partijen die achter het net visten bij verkoop concurrent HERE komen nu naar TomTom. - Er zijn minder partijen die short zitten in het aandeel, wat er op duidt dat men veel opwaarts potentieel ziet. - Door de deal met Uber zullen banken met koersdoelverhogingen gaan komen. Dat zal het aandeel verder omhoog stuwen. - Via Uber heeft TomTom een betere positionering op de markt van zelfrijdende auto`s. Uber geeft data door aan TomTom waardoor het de kwaliteit van de service kan blijven verbeteren. - Uber, dat eerder aangaf zelf navigatiekaarten te willen maken, ziet hiervan af en daardoor heeft TomTom een concurrent minder. - Kwalitatief loopt TomTom enkele jaren voor op de techniek van HERE. - Op de bijeenkomst van Goldman Sachs in Barcelona zei de CEO van TomTom dat autofabrikanten zich ongemakkelijk voelen bij HERE. Dat is een opvallende uitspraak van de CEO en kan zorgen voor meer orders voor TomTom. - TomTom is schuldenvrij - Apple zal Apple Maps niet gebruiken voor de zelfrijdende auto. Het bedrijf heeft de techniek niet in huis om kaarten te maken die kwalitatief goed genoeg zijn. Met een banksaldo van 180 miljard euro kan het rijkste bedrijf ter wereld er beter voor kiezen TomTom over te nemen. De beurswaarde is op dit moment ‘maar’ 2,4 miljard euro. - De onderliggende waarde van TomTom is veel hoger dan de huidige beurskoers doet vermoeden. Op basis van een optelsom van de divisies Maps, Traffic, Telematics en Consumer kom je op 6 miljard euro. De huidige waardering is 2,4 miljard euro. Volgens geluiden op het forum kan de koers op basis van onderliggende waarde 30 euro waard zijn. De waarde kan weleens verder oplopen als de groei zich voortzet. Pessimistische beleggers: - TomTom wordt niet overgenomen. TomTom heeft aangegeven zelfstandig te willen blijven. Mede daarom wordt Uber klant van TomTom en doet het geen overnamebod. Dit kan de fantasie uit het aandeel halen, want het duurt nog jaren voordat de zelfrijdende auto`s op de markt komen. - De omzet van het contract met Uber is volgens SNS Securities 2,5 miljoen euro. Daar hoeft de koers niet zo hard op te stijgen. - TomTom heeft goede technologie in huis maar heeft dit nooit kunnen vertalen naar mooie winsten. Ook nu is de vraag of de deal met Uber voor goede winst gaat zorgen. Concurrent Garmin focust zich veel meer op winst maken. En dat is waar beleggers uiteindelijk blij van worden. Aan de kunde van het management van TomTom wordt getwijfeld. - Apple is data aan het verzamelen voor Apple Maps. Wellicht gaat Apple dit gebruiken voor de eigen zelfrijdende auto. Hierdoor kan TomTom een belangrijke klant gaan kwijtraken. - De concurrentie voor zelfrijdende auto`s is groot. Ondanks dat TomTom een leidende positie heeft op het gebied van software, is de grootte van de contracten met autobouwers onbekend. - Rond de zelfrijdende auto is een hype ontstaan. De consument zit niet te wachten op een auto zonder bestuurder. Op zijn vroegst in 2050 zal er zoiets te zien zijn. De invoering van de zelfrijdende auto in 2020 wordt een flop. Gouden toekomst Veruit het merendeel van de reacties op fora is positief. Of beleggers door een roze bril kijken zal de toekomst gaan uitwijzen. TomTom herstelt zich de laatste jaren, nadat het in een negatieve spiraal kwam door de verzadigde markt van navigatiekasjes. Door inbouwnavigatie, nieuwe producten als sporthorloges en softwarediensten is het concern weer op het juiste pad. Het toekomstperspectief van de navigatiespecialist is door de zelfrijdende auto erg rooskleurig. Op basis van de huidige koers wordt wel flink op de toekomst vooruitgelopen, maar mocht de zelfrijdende auto een succes worden dat kan het aandeel volgens beleggers verveelvoudigen. Met John de Mol als grootaandeelhouder lijkt het eerste succesje te zijn geboekt. De Mol wil dat TomTom meer gaat samenwerken met andere techbedrijven. Op die manier kan er extra kennis, netwerk en omzet worden gegenereerd. Nu Uber binnenboord is kan er jacht worden gemaakt op de volgende partij die de diensten van TomTom afneemt. De Chinese bedrijven die eerder nog in de race waren voor HERE, navigatiebedrijf NavInfo, Baidu (het Chinese Google) en internetbedrijf Tencent, zouden binnenkort weleens kunnen aankloppen. Ook kunnen Facebook en Samsung zich weleens uit het niets in het spel gaan mengen. Op fora zijn beleggers ervan overtuigd dat komende jaren het aandeel TomTom een nieuwe ‘All Time High’ gaat neerzetten. Het huidige hoogterecord is 68 euro uit 2007.

Nadat concurrent HERE werd overgenomen door een concern van autobouwers verdween het aandeel TomTom van de radar bij beleggers. Achteraf was dat echter een uitstekend koopmoment geweest van het aandeel. De partijen die achter het net visten bij de verkoop van HERE lijken hun aandacht nu naar TomTom te verplaatsen. Partijen kiezen juist voor TomTom omdat het de enige onafhankelijke speler in de wereld is die kwalitatief goede kaarten en verkeersinformatie kan geven. Onlangs sloot TomTom al een deal met Apple. En nu kan daar een nieuwe grote klant aan worden toegevoegd.

Vorige week werd bekend dat Uber een meerjarig contract heeft afgesloten met TomTom. De navigatiespecialist zal kaarten en verkeersinformatie leveren voor de taxi-app van Uber. Financiële details werden niet bekend gemaakt. Beleggers reageerden opgetogen op dit nieuws, en vinden in meerderheid dat de toekomst van TomTom er rooskleurig uit ziet. In een eerder stadium was Uber de belangrijkste kandidaat om HERE over te nemen. Nu dat is afgeketst ziet het ernaar uit dat Uber volledig op de diensten van TomTom vertrouwt. Dat blijkt ook uit het feit dat Uber de samenwerking met Google Maps lijkt te beëindigen. Volgens forumleden kiezen Google en Uber ervoor concurrenten van elkaar te worden, terwijl ze tot voor kort partners waren. Google was de grootste investeerder in Uber bij oprichting.

De huidige stap van Uber zal volgens beleggers waarschijnlijk een vervolg krijgen in de toekomst van de zelfrijdende auto`s. Uber wil over een aantal jaar zonder chauffeurs rondrijden. Dat is tenslotte een stuk winstgevender. In de markt van zelfrijdende auto`s kan TomTom een belangrijke partner worden voor Uber. En dat maakt beleggers in TomTom zo optimistisch over de toekomst.

Zelfrijdende auto

Een aantal partijen is aan het voorsorteren op de miljardenmarkt voor zelfrijdende auto`s die op zijn vroegst in 2020 zal starten. Google loopt voor op de concurrentie; het bedrijf lijkt samen met Tesla en Apple het verst te zijn met het op de markt brengen van de zelfrijdende auto (Foto: smoothgroover22). Andere partijen die bezig zijn met een zelfrijdende auto zijn o.a. Toyota, Mercedes, Samsung, Ford, Nissan, Uber en Audi. Het valt op dat autofabrikanten achterlopen ten opzichte van internet/techbedrijven.

Elke maker van een zelfrijdende auto heeft goede navigatie nodig om probleemloos te kunnen rijden. BMW, Mercedes en Audi kochten onlangs het navigatiebedrijf HERE. Google heeft zijn eigen kaarten en er zijn geluiden dat Apple ook is begonnen met het maken van eigen navigatie. TomTom blijft als enige onafhankelijke partij over waar partijen als Uber terecht kunnen. TomTom`s CEO Harold Godijn heeft aangegeven marktleider te willen worden in de markt van zelfrijdende auto`s.

De lezingen over de toekomst van het bedrijf vallen uiteen in een optimistische en een pessismistische visie.

Optimistische beleggers:

– TomTom heeft een sterke marktpositie. Het is de enige onafhankelijke grote speler in de wereld die nog over is. Dit trekt nieuwe klanten aan en het is daarnaast goed voor het imago.
– Alle partijen die achter het net visten bij verkoop concurrent HERE komen nu naar TomTom.
– Er zijn minder partijen die short zitten in het aandeel, wat er op duidt dat men veel opwaarts potentieel ziet.
– Door de deal met Uber zullen banken met koersdoelverhogingen gaan komen. Dat zal het aandeel verder omhoog stuwen.
– Via Uber heeft TomTom een betere positionering op de markt van zelfrijdende auto`s. Uber geeft data door aan TomTom waardoor het de kwaliteit van de service kan blijven verbeteren.
– Uber, dat eerder aangaf zelf navigatiekaarten te willen maken, ziet hiervan af en daardoor heeft TomTom een concurrent minder.
– Kwalitatief loopt TomTom enkele jaren voor op de techniek van HERE.
– Op de bijeenkomst van Goldman Sachs in Barcelona zei de CEO van TomTom dat autofabrikanten zich ongemakkelijk voelen bij HERE. Dat is een opvallende uitspraak van de CEO en kan zorgen voor meer orders voor TomTom.
– TomTom is schuldenvrij
– Apple zal Apple Maps niet gebruiken voor de zelfrijdende auto. Het bedrijf heeft de techniek niet in huis om kaarten te maken die kwalitatief goed genoeg zijn. Met een banksaldo van 180 miljard euro kan het rijkste bedrijf ter wereld er beter voor kiezen TomTom over te nemen. De beurswaarde is op dit moment ‘maar’ 2,4 miljard euro.
– De onderliggende waarde van TomTom is veel hoger dan de huidige beurskoers doet vermoeden. Op basis van een optelsom van de divisies Maps, Traffic, Telematics en Consumer kom je op 6 miljard euro. De huidige waardering is 2,4 miljard euro. Volgens geluiden op het forum kan de koers op basis van onderliggende waarde 30 euro waard zijn. De waarde kan weleens verder oplopen als de groei zich voortzet.

Pessimistische beleggers:

– TomTom wordt niet overgenomen. TomTom heeft aangegeven zelfstandig te willen blijven. Mede daarom wordt Uber klant van TomTom en doet het geen overnamebod. Dit kan de fantasie uit het aandeel halen, want het duurt nog jaren voordat de zelfrijdende auto`s op de markt komen.
– De omzet van het contract met Uber is volgens SNS Securities 2,5 miljoen euro. Daar hoeft de koers niet zo hard op te stijgen.
– TomTom heeft goede technologie in huis maar heeft dit nooit kunnen vertalen naar mooie winsten. Ook nu is de vraag of de deal met Uber voor goede winst gaat zorgen. Concurrent Garmin focust zich veel meer op winst maken. En dat is waar beleggers uiteindelijk blij van worden. Aan de kunde van het management van TomTom wordt getwijfeld.
– Apple is data aan het verzamelen voor Apple Maps. Wellicht gaat Apple dit gebruiken voor de eigen zelfrijdende auto. Hierdoor kan TomTom een belangrijke klant gaan kwijtraken.
– De concurrentie voor zelfrijdende auto`s is groot. Ondanks dat TomTom een leidende positie heeft op het gebied van software, is de grootte van de contracten met autobouwers onbekend.
– Rond de zelfrijdende auto is een hype ontstaan. De consument zit niet te wachten op een auto zonder bestuurder. Op zijn vroegst in 2050 zal er zoiets te zien zijn. De invoering van de zelfrijdende auto in 2020 wordt een flop.

Gouden toekomst

Veruit het merendeel van de reacties op fora is positief. Of beleggers door een roze bril kijken zal de toekomst gaan uitwijzen. TomTom herstelt zich de laatste jaren, nadat het in een negatieve spiraal kwam door de verzadigde markt van navigatiekasjes. Door inbouwnavigatie, nieuwe producten als sporthorloges en softwarediensten is het concern weer op het juiste pad. Het toekomstperspectief van de navigatiespecialist is door de zelfrijdende auto erg rooskleurig. Op basis van de huidige koers wordt wel flink op de toekomst vooruitgelopen, maar mocht de zelfrijdende auto een succes worden dat kan het aandeel volgens beleggers verveelvoudigen.

Met John de Mol als grootaandeelhouder lijkt het eerste succesje te zijn geboekt. De Mol wil dat TomTom meer gaat samenwerken met andere techbedrijven. Op die manier kan er extra kennis, netwerk en omzet worden gegenereerd. Nu Uber binnenboord is kan er jacht worden gemaakt op de volgende partij die de diensten van TomTom afneemt. De Chinese bedrijven die eerder nog in de race waren voor HERE, navigatiebedrijf NavInfo, Baidu (het Chinese Google) en internetbedrijf Tencent, zouden binnenkort weleens kunnen aankloppen. Ook kunnen Facebook en Samsung zich weleens uit het niets in het spel gaan mengen. Op fora zijn beleggers ervan overtuigd dat komende jaren het aandeel TomTom een nieuwe ‘All Time High’ gaat neerzetten. Het huidige hoogterecord is 68 euro uit 2007.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ