Microsoft | Bedrijf verdient geld aan AI
Microsoft bewijst dat het nu al geld kan verdienen aan kunstmatige intelligentie, al zullen de investeringen de komende jaren wel hoog blijven.
L’Oréal is ’s werelds grootste cosmeticabedrijf. Het is genoteerd in Parijs en kent een jaaromzet van €25 mrd.
Binnen de cosmeticamarkt kan onderscheid worden gemaakt per afzetkanaal en naar prestige. L’Oréal kent een professionele productendivisie die aan kappers levert (13% van de omzet) en een actieve cosmeticadivisie die zich vooral richt op apotheken en speciale afdelingen van drogisten (7%).
Voorts zijn er de gewone consumentenproducten. Daarvan vormt de massa-retailmarkt met ongeveer 50% van de omzet de grootste component. Luxecosmetica beslaat 30% van de omzet. Cosmetica levert met bijna 20% relatief hoge marges op.
L’Oréal kent in de familie Bettencourt een grootaandeelhouder. West-Europa (circa 35% van de omzet) en Noord-Amerika (28%) vormen de belangrijkste afzetmarkten. De opkomende markten vormen bij cosmetica nog niet echt een groeimarkt, maar maken wel meer dan 35% van de omzet uit.
Microsoft bewijst dat het nu al geld kan verdienen aan kunstmatige intelligentie, al zullen de investeringen de komende jaren wel hoog blijven.
Een reeks van advieswijzigingen voor onder andere AkzoNobel en Besi, een nieuwe Amerikaanse concurrent voor Nvidia in AI GPU-chips en drie koopwaardige autofabrikanten zijn de sterspelers van ons adviezenoverzicht deze week.
Na een nieuwe week in mineur, met een negatieve hoofdrol voor de technologiesector, resteert in 2024 nog een plus van 5,4%. Lichtpuntje was L’Oréal dat opveerde na sterke cijfers. Broadcom verloor 10%.