Analistenadviezen per bank | Zelfde term, andere betekenis
Er gaat geen dag voorbij of banken schotelen beleggers analistenadviezen en koersdoelen voor. Analisten delen graag hun mening met vaktermen als ‘buy’ en ‘underweight’. Het zijn vooral beginnende beleggers die aan de lippen van aandelenanalisten hangen. Op zich is de bewoording helder, maar als u zonder onderbouwing van individuele analisten wilt achterhalen welke aandelen het meeste potentieel hebben, moet u op een slimme manier gebruikmaken van de analistenadviezen.
De betekenis van analistenadviezen
Hoewel de lading van de bewoording van bank tot bank verschilt, worden de meeste adviezen over een kam geschoren.Termen als ‘outperform’ (bovengemiddeld) en ‘overweight’ (overwogen) worden vaak gelijkgesteld met ‘buy’ (kopen), ook in de wekelijkse overzichtstabel van de rubriek Analisten. Maar bij de Zwitserse zakenbank Credit Suisse duidt de term ‘outperform’ op een overrendement van ten minste 10% op een termijn van twaalf maanden ten opzichte van de sector. Bij de Amerikaanse zakenbank Goldman Sachs staat dit gelijk met een overrendement van minimaal 5% dat binnen de zes en twaalf maanden haalbaar is ten opzichte van de markt.
Ook de lading van een op zichzelf heldere term als ‘sell’ (verkopen) verschilt per bank. Bij ABN Amro en ING mag u zich voorbereiden op een koersdaling, terwijl bij de Amerikaanse grootbank Citigroup er sprake is van ondermaatse prestatie ten aanzien van de sector. Dat wil dus nog niet zeggen dat u verlies zult lijden als u het desbetreffende aandeel in bezit heeft. Idem dito bij UBS, mits de markt sterker dan 6% stijgt!
Analistenadviezen interpreteren
Hoe kunt u toch waardevolle informatie uit analistenadviezen halen? Als u zonder onderbouwing aandelen selecteert aan de hand van analistenadviezen, maak dan op een slimme manier gebruik van hun koersdoelen. Hieraan kunt u namelijk aflezen hoe groot de onderwaardering is. Over het algemeen geldt: hoe groter de afstand tussen de koers en het koersdoel, hoe groter de onderwaardering.
Helaas zijn analisten het zelden met elkaar eens. Neem Adyen en Unilever. Het gemiddelde koersdoel laat zien dat beide aandelen hetzelfde koerspotentieel hebben, maar de spreidingsmaat van het hoogste en laagste koersdoel geeft aan dat onder analisten de mate van onzekerheid bij Adyen aanzienlijk groter is dan bij Unilever. Grote verschillen tussen het hoogste en laagste koersdoel zijn een bron van risico. Over het algemeen geldt: hoe groter de spreiding, hoe groter de kans dat het koersdoel niet wordt behaald.
Als u zonder onderbouwing aan de hand van analistenadviezen aandelen selecteert, maak dan gebruik van de wijsheid van de markt. Kijk niet alleen naar het gemiddelde advies en het koerspotentieel, maar ook naar het verschil tussen het hoogste en laagste koersdoel.