Beleggers Belangen Live

Vliegende start TomTom

De eerste kwartaalresultaten van TomTom zijn prima. Maar de ontwikkelingen rond de zelfrijdende auto houden beleggers meer bezig.

Navigatiespecialist TomTom heeft een omzetstijging van 5,8% behaald. Daarmee heeft TomTom nu vier kwartalen op rij met een hogere omzet dan een jaar eerder. Het lijkt er dus sterk op dat de periode van dalende omzetten voorlopig achter de rug is. Bij de consumentendivisie, waar de bekende TomTom-apparaatjes voor in de auto onder vallen, daalde de omzet nog wel. De overige drie onderdelen groeiden, tussen de 16 en 26%.

Lees ook: Kleine omzetgroei TomTom

De winst kwam uit op €4,8 mln, tegen een verlies van 6,9 mln een jaar geleden. Per aandeel komt de winst neer op €0,02. Dat geeft ons vertrouwen dat onze wpa-taxatie voor het hele jaar, €0,08, gehaald zal worden. Beter is zelfs ook niet uitgesloten. Maar voor de k/w zal dat weinig uitmaken; hoe je het ook berekent, de k/w is hoog. Op een koers van €9,0 is de k/w met onze taxatie voor dit jaar maar liefst 112,5. Zelfs als de wpa €0,25 zou worden is de k/w nog 36. De waardering wordt sterk beïnvloed door het positieve sentiment dat is ontstaan door de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s. Het is logisch dat dit voor TomTom gunstig kan uitpakken, maar wat de implicaties zijn voor de waarde van het aandeel blijft hoofdzakelijk nattevingerwerk.

Wij gaan nog steeds niet uit van een overname omdat de grootaandeelhouders (de oprichters) daar nu niets van willen weten. We herhalen dan ook ons voorgaande advies: ‘houden’.

belbelgraphTomTom200416

Bekijk de detailpagina van TomTom

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Hildo Laman

Hildo Laman (1977) werkt sinds 2011 bij Beleggers Belangen. Na een studie Algemene Economie werkte hij zes jaar lang als market maker aan de Optiebeurs in Amsterdam. Een jaar voordat hij bij Beleggers Belangen aan de slag ging, begon Hildo met de financiële opleiding CFA, die hij in 2013 afrondde. Voor Beleggers Belangen schrijft Hildo over derivaten, valuta’s, grondstoffen, technologie (onder andere over ASML, het allereerste aandeel dat hij zelf ooit kocht, toen hij 16 was), mijnbouw, autofabrikanten en participatiemaatschappijen.

Meer artikelen van deze expert