Beleggers Belangen Live

Facebook profiteert van toenemend gebruik sociale media

Facebook heeft last van lagere advertentieprijzen, maar al met al is de invloed van de coronacrisis op het bedrijf niet al te negatief. Het gebruik van de platforms neemt juist toe.

Er waren zorgen dat de advertentie-inkomsten van Facebook fors zouden dalen door de corona-uitbraak. Het sociale-mediabedrijf heeft inderdaad last van afnemende interesse in advertenties, maar zoals het er nu uitziet is de daling minder groot dan waar sommigen rekening mee hielden. De resultaten in het eerste kwartaal zijn in ieder geval lang niet slecht: een omzetstijging van 17,0% en zelfs een verdubbeling van de nettowinst ten opzichte van vorig jaar. De grote winststijging komt wel door een boete die Facebook een jaar geleden in het resultaat moest opnemen. Zonder dit effect zou de winst ongeveer gelijk zijn uitgekomen. Het was al bekend dat Facebook extra kosten maakt vanwege privacyproblemen en dat het ook zijn bedrijfsmodel wat heeft aangepast, wat inkomsten scheelt.

Advertenties

Facebook ziet dat de vraag naar advertenties voor reizen en auto’s vanaf midden maart sterk is afgenomen. Daar staat tegenover dat voor games, technologie en e-commerce de vraag juist is toegenomen. Per saldo zijn de gemiddelde prijzen voor advertenties wel gezakt. Dat is een teken dat de resultaten in het tweede kwartaal (vanaf 1 april) minder goed zullen zijn. Een drama zal het echter niet worden. Ceo en oprichter Mark Zuckerberg heeft in een commentaar gezegd dat het gebruik van de sociale platforms van het bedrijf sterk is toegenomen sinds de quarantainemaatregelen wereldwijd zijn ingevoerd. Dat kan hogere advertentievolumes betekenen, waardoor de lagere prijzen deels gecompenseerd zouden worden.

Advies Facebook

De eerstekwartaalwinst viel mee, maar het tweede kwartaal zal juist wat tegenvallen. Per saldo zie ik op dit moment geen reden om mijn winsttaxaties voor dit en volgend jaar (respectievelijk $7,20 en $8,70) te wijzigen. De k/w op basis van de schatting voor volgend jaar en een koers van $200 is 23,0. Dat is niet goedkoop, maar vergeleken met de andere Amerikaanse techreuzen valt de waardering wel mee. De omzetgroei is al jaren hoog, en ook in dit moeilijke jaar lijkt het erop dat Facebook zal groeien. Het percentage zal wel  aan de lage kant zal liggen ten opzichte van de groei uit het verleden, maar voor de langere termijn ziet het er weer beter uit. Het advies blijft ‘kopen’.

Facebook

In mrd $ 2021(t) 2020(t) 2019 2018
Omzet 90,5 76,2 70,7 55,8
Nettowinst 24,8 20,5 18,5 22,1

 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Hildo Laman

Hildo Laman (1977) werkt sinds 2011 bij Beleggers Belangen. Na een studie Algemene Economie werkte hij zes jaar lang als market maker aan de Optiebeurs in Amsterdam. Een jaar voordat hij bij Beleggers Belangen aan de slag ging, begon Hildo met de financiële opleiding CFA, die hij in 2013 afrondde. Voor Beleggers Belangen schrijft Hildo over derivaten, valuta’s, grondstoffen, technologie (onder andere over ASML, het allereerste aandeel dat hij zelf ooit kocht, toen hij 16 was), mijnbouw, autofabrikanten en participatiemaatschappijen.

Meer artikelen van deze expert