De trading-update over het derde kwartaal toont aan dat er eindelijk een einde is gekomen aan de neerwaartse tendens. De koers schoot omhoog.
Goed voor 2 minuten leesplezier
Spectaculaire ommekeer bij LVMH-aandeel
Mis geen essentiële beleggingskansen
Blijf voor slechts 1 euro per week altijd op de hoogte van marktbewegingen en krijg toegang tot alle premium content.
- Dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws
- Digitaal toegang tot meer dan 25 topmerken
- Altijd toegang tot de digitale editie én het archief
- Deel uw abonnement met 2 anderen
Beleggers reageerden niet zoals we inmiddels gewend waren bij de luxegigant. De koers maakte immers deze keer een sprong naar boven. Volledig logisch, want de resultaten waren ook ‘anders’ dan die van de voorgaande trimesters. Het Franse topbedrijf kon immers uitpakken met een omzetcijfer van €18,28 mrd, wat niet alleen hoger was dan de gemiddelde analistenverwachting (€18,17 mrd), maar ook een vergelijkbare (zonder rekening te houden met overnames of desinvesteringen of wisselkoersen) omzetgroei van 1% tegenover -0,7% verwacht. LVMH maakte dus eindelijk een einde aan de neerwaartse omzettendens.
Azië
In de periode april-juni was er nog sprake van een daling van de vergelijkbare omzet met -4% en in het eerste trimester was dat -3%. De luxekoning ging al twee jaar gebukt onder de vertrouwenscrisis bij de Chinese consument. Daar lijkt stilaan een einde aan te zijn gekomen. Azië exclusief Japan toonde voor het eerst dit jaar groeicijfers 2%, een stuk beter dan de analistenconsensus, die nog uitging van een krimp met -3,6%. En een wereld van verschil tegenover de -6% in het vorige trimester en al zeker tegenover de -11% in de eerste drie maanden van 2025.
Het groeicijfer voor de VS was ook een meevaller: 3% tegenover 1,9% verwacht. Europa en Japan waren de tegenvallers met respectievelijk -2 en -13% vergelijkbare omzetontwikkeling. Japan was lange tijd de snelgroeiende regio (zelfs dubbelcijferig) door Chinese toeristen die daar ‘goedkoper’ hun luxe-aankopen gingen doen. Maar ook daar is een einde aan gekomen.
Groei
Wie LVMH volgt, weet dat iedereen op de eerste plaats kijkt naar de omzetontwikkeling bij de cruciale afdeling Leder & Modewaren. Daar is er nog geen sprake van omzetgroei, maar het cijfer was met -2% beter dan verwacht (-3,5%) en ook een flinke verbetering tegenover de tik van -9% in de periode april-juni (-5% in eerste kwartaal). Gelukkig toonden alle andere divisies wel groei, met als positieve uitschieter Selective retailing (de keten van taksvrije winkels) met vergelijkbare omzettoename van maar liefst 7% versus een analistenconsensus van 4,6%.
Advies aandeel LVMH blijft ‘kopen’
Twee maanden geleden promoveerden we de luxekoning tot Tip van de Week. We dachten toen dat de mindere gang van zaken achter de rug lag. De trading-update over het derde kwartaal bevestigt dat en laat een mooi koersherstel zien dat nog verder kan gaan. Want het aandeel (Investeerderspagina) is nog steeds goedkoper dan het historisch gemiddelde tegen 22 keer de winst voor volgend jaar (gemiddeld 25 keer de winst). Vandaar dat het koopadvies blijft staan.
Kerngegevens
| Advies | Koopwaardig |
| Risico | Laag |
| Rating | 1A |
| Koers | €594,30 |
| Ticker | MC FP |
| ISIN-code | FR0000121014 |
| Markt | Euronext Parijs |
| Beurskapitalisatie | €296,1 mrd |
| K/w 2024 | 25 |
| K/w 2025 (t) | 24 |
| Koersverschil 12 maanden | +2% |
| Koersverschil YTD | -2% |
| Dividendrendement | 2,2% |