Beleggers Belangen Live

Streamers | Een vergelijking tussen Netflix en Disney

Christian Slagter-Koster

Netflix of Disney, wie zal de streamingoorlog winnen?

Bank of America stelt op basis van data van marktonderzoeker Sensor Tower dat alle videostreamingdiensten tezamen het aantal maandelijks actieve gebruikers en downloads in april met in totaal 4% hebben zien dalen.

Bij Netflix liep het aantal gebruikers met 8% terug en het aantal downloads met 6%, terwijl dit bij Disney 10% en 26% was. Warner Bros Discovery was de positieve uitschieter met een groei van zowel het aantal gebruikers als downloads.


De neergaande trend is volgens Bank of America het gevolg van het volwassen worden van streamingmarkten zoals de VS. Ook ziet de analist dat na de hausse voor digitale entertainment door de coronapandemie de vraag nu afkoelt.

Internationale expansie

Om de consument voor zich te winnen zetten de Amerikaanse streamingdiensten in op internationale expansie en investeren ze in het streamen van sportwedstrijden. En om aandeelhouders tevreden te houden verhogen deze mediabedrijven hun prijzen en diversifiëren ze de inkomsten, door bijvoorbeeld goedkopere abonnementen aan te bieden waarbij advertenties worden getoond.

Lees ook Aandeel met een feel-good story

Global X ETFs denkt dat slechts een handjevol streamingdiensten zal overleven. De fondsaanbieder vindt het bedrijfsmodel van Disney interessant, dat met Disney+, Hulu en ESPN verschillende platformen aanbiedt die consumenten kunnen bundelen. Ook kan Disney volgens de analist op deze manier beter inspelen op marktontwikkelingen.

‘Netflix gaat winnen’

Toch denkt Global X ETFs dat Netflix de streamingoorlog gaat winnen. Netflix heeft al een groot aantal abonnees en is in staat gebleken om content uit verschillende regio’s te halen en deze wereldwijd winstgevend te distribueren. Zo heeft Netflix veel succes geboekt met Zuid-Koreaanse series en films. Het bedrijfsmodel van Netflix heeft volgens de analist een veel grotere kans van slagen dan dat van Disney.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert