Updates

Aandelen Nederland

IMCD

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Iberdrola

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Alphabet

Advies
kopen
Aandelen Nederland

KPN

Advies
houden
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
houden
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Besi

Advies
kopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Nedap

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Johnson & Johnson

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unilever

Advies
houden
Aandelen Nederland

Philips

Advies
houden

Updates

Aandelen Nederland

IMCD

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Iberdrola

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Alphabet

Advies
kopen
Aandelen Nederland

KPN

Advies
houden
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
houden
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Besi

Advies
kopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Nedap

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Johnson & Johnson

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unilever

Advies
houden
Aandelen Nederland

Philips

Advies
houden
Analisten Christian Slagter-Koster, 19 mei 2024 09:00

Streamers | Een vergelijking tussen Netflix en Disney

0 0 Leestijd ongeveer

Netflix of Disney, wie zal de streamingoorlog winnen?

Bank of America stelt op basis van data van marktonderzoeker Sensor Tower dat alle videostreamingdiensten tezamen het aantal maandelijks actieve gebruikers en downloads in april met in totaal 4% hebben zien dalen.

Bij Netflix liep het aantal gebruikers met 8% terug en het aantal downloads met 6%, terwijl dit bij Disney 10% en 26% was. Warner Bros Discovery was de positieve uitschieter met een groei van zowel het aantal gebruikers als downloads.


De neergaande trend is volgens Bank of America het gevolg van het volwassen worden van streamingmarkten zoals de VS. Ook ziet de analist dat na de hausse voor digitale entertainment door de coronapandemie de vraag nu afkoelt.

Internationale expansie

Om de consument voor zich te winnen zetten de Amerikaanse streamingdiensten in op internationale expansie en investeren ze in het streamen van sportwedstrijden. En om aandeelhouders tevreden te houden verhogen deze mediabedrijven hun prijzen en diversifiëren ze de inkomsten, door bijvoorbeeld goedkopere abonnementen aan te bieden waarbij advertenties worden getoond.

Lees ook Aandeel met een feel-good story

Global X ETFs denkt dat slechts een handjevol streamingdiensten zal overleven. De fondsaanbieder vindt het bedrijfsmodel van Disney interessant, dat met Disney+, Hulu en ESPN verschillende platformen aanbiedt die consumenten kunnen bundelen. Ook kan Disney volgens de analist op deze manier beter inspelen op marktontwikkelingen.

‘Netflix gaat winnen’

Toch denkt Global X ETFs dat Netflix de streamingoorlog gaat winnen. Netflix heeft al een groot aantal abonnees en is in staat gebleken om content uit verschillende regio’s te halen en deze wereldwijd winstgevend te distribueren. Zo heeft Netflix veel succes geboekt met Zuid-Koreaanse series en films. Het bedrijfsmodel van Netflix heeft volgens de analist een veel grotere kans van slagen dan dat van Disney.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.