Beleggers Belangen Live

Hierom vinden we deze twee conglomeraten het meest koopwaardig

Johan Brinkman
Johan Brinkman Hoofdredacteur

Conglomeraten: organisaties die verschillende activiteiten ontplooien waartussen geen grote onderlinge samenhang lijkt te bestaan.

Dat klinkt bepaald niet aantrekkelijk voor belegggers. En veelal is dat het ook niet. Maar er zijn zeker uitzonderingen.

Koopwaardige conglomeraten

Voor het verhaal van de week van deze week heeft Beleggers Belangen onderzoek gedaan naar de in onze ogen de meest koopwaardige conglomeraten.

Synergievoordelen

Het idee achter een conglomeraat is dat de synergievoordelen van het collectief aan activiteiten meer opleveren dan de extra overhead kost.

‘Conglomerate discount’

Hier kan zich echter een ‘conglomerate discount’ voordoen. Daarbij is de totale waarde van de losse onderdelen hoger dan de marktkapitalisatie van het totaal.

Activistische aandeelhouders

Als dit zich voordoet, dan kan dit reden zijn voor activistische aandeelhouders om opsplitsing te eisen. Om die reden staan conglomeraten volop in de belangstelling.

Europese conglomeraten

Analisten zien opsplitsingen van niet-presterende Europese conglomeraten als een van de belangrijkste thema’s voor dit jaar.

AkzoNobel

Om dit te illustreren met een voorbeeld uit eigen land: AkzoNobel verkocht eerder dit jaar de chemiedivisie.

Unilever

En ook bij de toekomstbespiegelingen van de ander Nederlands conglomeraat, Unilever, komt het opsplitsscenario regelmatig om de hoek kijken.

Organisatiestructuur

Het doel van conglomeraten is dat de organisatiestructuur leidt tot synergievoordelen. Synergievoordelen zijn grofweg in te delen in twee categorieën.

Schaalvoordelen

De eerste categorie betreft ‘economies of scale’ (schaalvoordelen). Hierbij kan winst behaald worden door het vergroten van de organisatie.

Combinatievoordelen

De tweede categorie betreft ‘economies of scope’ (combinatievoordelen). Deze doen zich voor bij het samenvoegen van competenties van divisies.

Koopwaardig?

Waarom vinden wij op dit moment vooral twee  conglomeraten – een Duits en een Amerikaans – koopwaardig?

Omzet lager

In het geval van het Duitse conglomeraat ligt de omzet lager dan in 2011. Dat was het jaar waarin de huidige topman aantrad.

Nettowinstmarge

Ook de aandelenkoers is sindsdien gedaald. Maar de nettowinstmarge was over 2017 de hoogste sinds 2011. Desondanks is er veel ruimte voor (marge)verbetering.

Organisatiestructuur

Van het Amerikaanse conglomeraat verwachten we dat het een goed oog heeft voor mogelijkheden om waarde te creëren. Dit vooral door optimalisering van de organisatiestructuur.

Duurder verkoopt

Een ander scenario is dat het bedrijf eerst de individuele divisies zo veel mogelijk optimaliseert. En ze vervolgens duurder verkoopt.

Lees het artikel ‘Het conglomeraat: ouderwets maar niet achterhaald’ om er achter te komen welke twee conglomeraten wij op dit moment het meest koopwaardig vinden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Johan Brinkman

Johan Brinkman

Hoofdredacteur

Johan Brinkman (1965) werkt sinds 2009 bij Beleggers Belangen. Na de School voor de Journalistiek werkte Johan in loondienst en als freelancer voor onder meer dagbladen en vaktijdschriften. Bij Beleggers Belangen schrijft hij over de financiële markten in het algemeen en de internationale aandelenmarkten in het bijzonder. Ook is Johan beheerder van de voorbeeldportefeuille met Nederlandse aandelen.

Meer artikelen van deze expert