Beleggers Belangen Live

Zijn de VS en China op weg naar eeuwige handelsoorlog?

Christian Slagter-Koster

Merrill Lynch is niet verontrust dat de recente importheffingen leiden tot een ‘eeuwige handelsoorlog’ tussen de twee grootste economieën ter wereld, de VS en China. Dit zou namelijk te duur worden voor zowel Amerikaanse als Chinese consumenten.

De verwachting is dat de Amerikaanse president Donald Trump er in aanloop naar de Amerikaanse verkiezingen in 2020 alles aan zal doen om een recessie te voorkomen. Tot nu toe werd een Amerikaanse president altijd herkozen als in de twee jaar voor de verkiezingen geen recessie plaatsvond. Ondertussen is de Communistische Partij er alles aan gelegen de droom waar te maken om China in het komende decennium te veranderen in een ontwikkelde economie met hoge inkomens.

Merrill Lynch verwacht dat zowel Trump als Xi zullen inzien dat een langdurige handelsoorlog gelijkstaat aan een gegarandeerde financiële vernietiging voor beide partijen.

Commerciële banden

Het afgelopen jaar zijn de commerciële banden tussen de VS en China verzwakt. China verkocht afgelopen jaar meer Amerikaanse activa dan dat het aankocht. Zo stond het Chinese belang in Amerikaanse staatsobligaties in mei 2019 op jaarbasis 6% lager. Daarnaast daalden de inkomsten van Amerikaanse bedrijven in China over het eerste kwartaal op jaarbasis met 11% en de inkomsten van Chinese bedrijven in de VS zelfs met 30%. Verder nam het Chinese toerisme richting de VS met 3% af en schreven minder Chinese studenten zich in op Amerikaanse universiteiten.

Merrill Lynch vindt het echter nog te vroeg om te zeggen dat deze economische ontkoppeling van structurele in plaats van cyclische aard is. De analisten verwachten dat een volledige handels- en valutaoorlog wordt voorkomen en beide landen vervolgens de commerciële banden weer aanhalen, waardoor de dalingen op termijn teniet worden gedaan.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert