Beleggers Belangen Live

Ondanks hittegolf blijft TUI koopwaardig

Christian Slagter-Koster

De aanhoudende hitte die Europa afgelopen zomer teisterde heeft de reissector geen goed gedaan. Met name de traditionele reisbranche kreeg het zwaar te verduren, door marges die onder druk kwamen te staan en overcapaciteitsproblemen in landen als Spanje.

De gevestigde orde is veel kwetsbaarder dan bedrijven als Airbnb, en minder flexibel, bij externe factoren als extreme weersomstandigheden, prijsoorlogen en neerwaartse economische cycli.

Ook voor TUI was 2018 geen gemakkelijk jaar. AlphaValue ziet echter voldoende ontwikkelingen bij de reisorganisatie die hoopgevend zijn voor de toekomst en hanteert daarom een koopadvies voor het aandeel.

Overgangsfase

Zo bevindt TUI zich in een overgangsfase richting een allround reisaanbieder. Hierdoor zou de reisorganisatie in de toekomst sneller kunnen inspelen op externe omstandigheden en marktontwikkelingen. Dat deze transitie al effect resulteert, blijkt volgens AlphaValue uit het feit dat de eigen hotels en cruises van TUI het afgelopen jaar goed waren voor 67% van de totale winst. De analisten verwachten dat TUI over genoeg kapitaal beschikt en dat de kasstroom voldoende gezond is om ook in 2019 investeringen in deze onderdelen mogelijk te maken.

Verwachting

Toch kwam TUI recent met een winstwaarschuwing en mede daarom heeft AlphaValue zijn verwachtingen voor de winst per aandeel over 2019 neerwaarts bijgesteld van €1,24 naar €1,03. Verder is AlphaValue bezorgd over de gevolgen van de brexit. De analisten verwachten dat de koopkracht van de Britten flink zal afnemen en dat we dit zullen terugzien in de resultaten van TUI. Mede daarom heeft AlphaValue de verwachting voor de winst per aandeel van TUI over 2020 verlaagd van €1,38 naar €1,11.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert