Beleggers Belangen Live

Kunnen beleggers profiteren van de datarevolutie?

Christian Slagter-Koster

Schroders ziet dat het verzamelen en analyseren van data radicaal verandert. De enorme toename van computerrekenkracht, opslagcapaciteit en hoeveelheid informatie biedt veel meer ‘alternatieve data’. Dit is een overkoepelende term voor informatie die nog geen vast onderdeel is van beleggingsonderzoek.

Alternatieve data

In grote lijnen omvat alternatieve data volgens Schroders alles dat geen bedrijfsrekeningen, aandelenprijzen of economische informatie is. Deze alternatieve datasets zijn vaak nog ongestructureerd, waardoor er een nieuwe generatie data-analisten is ontstaan die technieken ontwikkelt om met grote datasets om te gaan.

Het combineren van diepgaande financiële kennis met de kunde van het verzamelen, verwerken en analyseren van data leidt volgens Schroders uiteindelijk tot zeer goede beleggingsmogelijkheden. Een daarvan is dat fondsmanagers met de hulp van dataspecialisten hun visie kunnen uitbreiden en ruimte kunnen creëren om tot nieuwe inzichten te komen. Nieuwe methoden voor gegevensanalyse in bestaande beleggingsprocessen kunnen daarbij de prestaties op lange termijn verbeteren.

Veel data voor weinig spelers

De grote hoeveelheid aan beschikbare informatie vormt dan ook volgens Schroders een ontwrichtende kracht in de beleggingssector. Data-analyse leidt bijvoorbeeld tot veel meer onderzoeks- en ontwikkelingswerkzaamheden. De omvang van en verscheidenheid aan beschikbare gegevens vereist aanzienlijke technische en financiële middelen.

Schroders stelt dat betere beschikbaarheid van informatie leidt tot een grotere marktefficiëntie, maar dat de impact van de datarevolutie juist zorgt voor het tegenovergestelde. Het creëert moeilijk toegankelijke gebieden en biedt alleen voor een beperkt aantal spelers, die beschikken over de schaal en middelen, mogelijkheden om uit alle ruwe gegevens de juiste informatie te destilleren.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert