Beleggers Belangen Live

HSBC | Prijsstijgingen raken makers consumentenproducten

Stephen Hendriks

HSBC blikt vooruit op het cijferseizoen van de Europese ‘staples-aandelen’, met bijzondere aandacht voor inflatie.

Begin dit jaar was het HSBC al duidelijk dat de gunstige ontwikkeling in de grondstofprijzen van de afgelopen tien jaar zou verdwijnen voor de Europese sector Consumer Staples. Deze sector omvat subsectoren als Voeding & Drank, Persoonlijke Verzorging en Huishoudelijke Producten. De bescheiden inflatie van begin dit jaar heeft plaatsgemaakt voor veel sterkere prijsstijgingen bij agrarische producten, olie en verpakkingsmateriaal. Ook lopen de transport- en loonkosten op.

In aanloop naar de tweedekwartaalcijfers bracht HSBC de invloed in kaart van de kostenstijging op de winstcijfers van de sector. Producenten van sterke dranken hebben de minste last van de stijgende prijzen van ingrediënten. Dat geldt ook – zij het in iets mindere mate – voor de bedrijven die actief zijn op de markt voor persoonlijke verzorging of huishoudelijke producten.

Winstmarge

Uit berekeningen van HSBC blijkt dat grondstof- en verpakkingskosten bij Beiersdorf – bekend van het merk Nivea – en L’Oréal hooguit 15% van de omzet bedragen. Bij JDE Peet’s, Henkel en Nestlé ligt het aandeel van deze kosten in de omzet op zo’n 35%. Unilever (39%) en Danone (42%) hebben de grootste blootstelling aan deze kosten.

Volgens de bank hebben de stijgende kosten dit jaar gemiddeld een negatief effect van 6,5 procentpunt op de operationele winstmarge van de meest getroffen bedrijven, zoals Henkel, JDE Peet’s, Danone en Unilever. Dat is echter een theoretische exercitie met opvallend hoge uitkomsten, geeft HSBC toe. In werkelijkheid zal de impact niet zo groot zijn. Niet alleen dekken bedrijven hun grondstofkosten vaak af, ook worden grondstoffen soms twaalf tot achttien maanden vooruit gekocht. Ook dempt de zwakkere dollar de gestegen grondstofprijzen. Gecorrigeerd hiervoor is het negatieve effect op de operationele marge geen 6,5, maar 2,25 procentpunt. Bovendien hebben de bedrijven natuurlijk altijd de mogelijkheid om prijsstijgingen aan de consumenten door te berekenen.

Kansen

Beleggers lijken zich nog weinig zorgen te maken. De waardering van de Europese Staples-sector ten opzichte van de brede Europese aandelenindex is bovengemiddeld hoog. Binnen de sector zijn de waarderingsverschillen echter ook groot en dat biedt kansen voor beleggers. Volgens HSBC is de afwaardering van grondstofgevoelige Staples-aandelen recent wel erg doorgeschoten. De bank heeft daarom koopadviezen voor onder meer Carlsberg, Danone en Reckitt. Daarnaast zijn ook Nestlé, Henkel en Diageo koopwaardig, maar voor het aandeel Unilever hanteert HSBC slechts een houdadvies.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Stephen Hendriks

Stephen Hendriks

Expert

Stephen Hendriks (1970) werkt sinds 1998 voor Beleggers Belangen. Na een studie Economie met specialisaties Macro-Economie en Financiering wilde hij de beleggerswereld in. Zijn keuze viel op Beleggers Belangen, een platform waar hij in volledige onafhankelijkheid zijn analyses zou kunnen schrijven. Stephen begon als redacteur, en is sinds 2001 adjunct-hoofdredacteur. Hij richt zich bij Beleggers Belangen vooral op assetallocatie en beleggingsstrategie. Zijn kennis op deze terreinen zet hij niet alleen in bij het beheer van verschillende portefeuilles, maar ook bij de door hem opgezette rubriek Beurs & Economie. Stephen is beheerder van de Hoogdividendportefeuille, de Pensioenportefeuille en beheert samen met Karel Mercx de Defensieve portefeuille. Ook maakt hij deel uit van het team dat de ETF-portefeuille beheert. Daarnaast schrijft hij sinds eind jaren ’90 over de sectoren Farmacie en Nutsbedrijven en is hij specialist op het terrein van bedrijfsobligaties. Zijn boekenkast is gevuld met alles wat maar met beleggen te maken heeft, van de klassiekers tot financieel-historische en kwantitatieve werken.

Meer artikelen van deze expert